درخشش نام ایران با گواهی سپرده کالایی زعفران رضاییپور به گفته مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار، ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، گامی استوار در احیای نام ایران به عنوان تولید کننده اصلی زعفران در دنیا است. به گزارش سنا، حسن رضاییپور معتقد است با ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، از ارزان فروشی و صادرات […]
درخشش نام ایران با گواهی سپرده کالایی زعفران
رضاییپور به گفته مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار، ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، گامی استوار در احیای نام ایران به عنوان تولید کننده اصلی زعفران در دنیا است.
به گزارش سنا، حسن رضاییپور معتقد است با ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، از ارزان فروشی و صادرات فلهای این کالا جلوگیری میشود. همچنین با گواهی سپرده شدن این کالا، دست واسطهها از این محصول قطع میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالا سبب تکمیل ارزشافزوده این محصول میشود، اظهار داشت: از آنجا که بیش از ۸۰ درصد تولید زعفران، مصرف صادراتی دارد، میتوان گفت که این کالا از جمله کالاهایی است که همواره منجر به ارزآوری برای اقتصاد کشور میشود و با عرضه در بورس کالا ارزش افزوده این محصول تکمیل میشود.
رضاییپور با اشاره به ناقص بودن زنجیره ارزشافزوده صادرات زعفران گفت: زنجیره ارزشافزوده صادرات زعفران به صورت ناقص است و فرآوری و بستهبندی آن عمدتاً در اسپانیا انجام میشود. اگر سرمایهگذاری در مورد این محصول رخ دهد و فرآوری و بستهبندی زعفران با حمایت صنعتگران داخلی رخ دهد، نه تنها ارزآوری زعفران افزایش چشمگیری خواهد داشت، بلکه از فلهفروشی این کالا جلوگیری میشود و مهم تر از آن، این معاملات میتواند منجر به احیای نام ایران به عنوان تولیدکننده زعفران شود.
این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی، پیشگیری از ارزانفروشی زعفران را از جمله مزیتهای راهاندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و عرضه آن در بورس کالا دانست و اذعان داشت: نخستین مزیت این طرح برای کشاورزان دانستن قیمت واقعی کالا است و کشاورزانی که قادر به ارایه کالای تولیدی خود در بازارهای محلی یا کشوری نیستند، از این طریق میتوانند از قیمت کالای تولید خود مطلع شوند و از ارزانفروشی جلوگیری کنند.
وی مزیت دیگر را قطع دست واسطهها خواند و گفت: با راهاندازی این معاملات، کشاورزان زعفران میتوانند مستقیماً کالای خود را قبض انبار یا گواهی سپرده کنند و مستقیماً به خریداران خود دسترسی پیدا کنند. این موضوع سبب میشود که حداکثر ارزشافزودهای که این کالا ایجاد میکند مستقیماً به جیب کشاورزان و نه واسطهها وارد شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.