وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد بحران مالی در آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش در جمع معاونان آموزش متوسطه کشور، تربیت را یک امر شدنی دانست که در محیط مدرسه باید اتفاق بیفتد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استانها که در […]
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد
بحران مالی در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در جمع معاونان آموزش متوسطه کشور، تربیت را یک امر شدنی دانست که در محیط مدرسه باید اتفاق بیفتد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استانها که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: یکی از چالشهای پیش رو در آموزشوپرورش، اقتصاد و کمبود منابع مالی است که در این زمینه دو راهحل وجود دارد، یکی ادامه همین رویه که نتیجه آن مواجه شدن با مشکلات بیشتر خواهد بود و دیگر انتخاب راهکار جدید در این حوزه است که البته نیازمند گذشت، زمان است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با موضوع کمبود منابع مالی روبهرو نیست، بلکه با یک بحران مالی مواجه است که در تلاش هستیم تا با یک راهحل اساسی و تکیه بر منابع غیردولتی این مشکل را مرتفع کنیم.
دانش آشتیانی افزود: تجهیزات هنرستانها باید به روز باشد و این بهروزرسانی امکانات با سرانه فعلی هنرستانها امکانپذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه محوری را باید از حالت شعار خارج کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم و اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم که نشاندهنده مدرسه محوری باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد سند تحول به سمت تربیت، گفت: همه فعالیتها باید بر تربیت متمرکز شود، زیرا تربیت جدای از آموزش نیست و این طور نیست که کار تربیتی تنها در اختیار مربی پرورشی باشد، بلکه تربیت یک امر شدنی است و دانشآموز باید در مدرسه و تحتتأثیر همه عوامل، تربیت شود.
وی افزود: تمام عوامل مدرسه به عنوان یک واحد آموزشی در کنار خانواده و جامعه در تربیت دانشآموز نقش دارند.
دانش آشتیانی گفت: آراستگی و یا عدمآراستگی محیط مدرسه در تربیت دانشآموزان مؤثر است و هرچه محیط آموزشی منظم تر باشد، تأثیر آن بر تربیت بچهها بیشتر خواهد بود.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: برای رفع بسیاری مشکلاتی که در مدارس وجود دارد، نیازی به منابع مالی نیست، بلکه تنها با مدیریت صحیح میشود، وضعیت را تغییر داد.
وی افزود: محیط مدرسه الزاماً نباید تجملی باشد، بلکه باید آراسته و تمیز باشد تا دانشآموزی که وارد مدرسه میشود، احساس کرامت کند.
وزیر آموزش و پرورش نقش معلم در تربیت دانشآموزان را کلیدی دانست و افزود: موضوع تعامل در مدرسه بسیار با اهمیت است، معلمی که تخصص دارد، اما فاقد مهارت تعامل با دانشآموز است، موفق نخواهد بود، در صورتی که اگر معلم مهارت داشته باشد، اما فاقد تخصص کافی باشد، به نسبت موفق تر از معلم بدون مهارت است.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: معلم باید، انگیزههای درونی دانشآموزان را تقویت کند تا رقابت بین دانشآموزان، باعث صدمه به روحیه آنان نشود.
وی گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باید بر آموزش حرفهای مهارتها به معلمان تمرکز کنیم.
وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: معلم باید با رفتارش شادابی و انگیزه دانشآموزان را در مدرسه ارتقا دهد و اعتماد به نفس آنان را تقویت کند.
وی آموزش خانوادهها را از ضروریات دانست و افزود: علیرغم نقش کلیدی خانواده در تربیت دانشآموزان، سرمایهگذاری کافی در این زمینه پیشبینی نشده است، بنابراین فشارهای اجتماعی، اقتصادی و درگیریهای خانوادگی بر روی دانشآموزان تأثیرگذار است.
وزیر آموزش وپرورش افزود: بحث توسعه متوازن رشتههای تحصیلی از موضوعات بسیار مهم است، اما برای رسیدن به این توسعه نباید هدایت تحصیلی دانشآموزان اجبار صورت گیرد و باید طبق برنامه، فرایند رسیدن به توسعه متوازن طی شود.
دانش آشتیانی تصریح کرد: موضوع هدایت تحصیلی باید مانند سالهای قبل از پایه نهم آغاز شود و زمینه رشد استعدادهای دانشآموزان را فراهم کند و خود دانشآموز براساس علاقه، مسیر ادامه تحصیل خود را انتخاب کند.
وی افزود: دانشآموزانی که به اجبار والدین، رشتهای را علیرغم علاقه خود انتخاب میکنند، در آینده شغلی، دچار مشکل میشوند و کارآیی لازم را در جامعه پیدا نخواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حل مشکل هدایت تحصیلی زمان بر است، اما فعلاً برای حل این مسأله سعی میکنیم با ارایه مشاوره، راهنمایی، برگزاری جلسات برای خانوادهها، استفاده از افراد متخصص و اطلاعرسانی از طریق رسانه ملی به دانشآموزان در بحث هدایت تحصیلی کمک کنیم و معتقدم هدایت تحصیلی با زور امکانپذیر نیست و باید اجازه دهیم دانشآموز رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.