معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد

ایجاد مراکز داوری تخصصی در امور ثبتی

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ایجاد مراکز جدید داوری تخصصی در امور مربوط به ثبت اسناد رسمی با همکاری مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه خبر داد. سیدصادق سعادتیان؛ در گفتگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه شیوه ارجاع […]

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ایجاد مراکز جدید داوری تخصصی در امور مربوط به ثبت اسناد رسمی با همکاری مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه خبر داد. سیدصادق سعادتیان؛ در گفتگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه شیوه ارجاع به داوری و تأمین نیروی متخصص برای تشکیل تیم‌های داوری تعیین شده است. وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این بخش در دو بعد به مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه کمک می‌کند. یک بعد آن‌ این است که در قراردادهای سامانه ثبت الکترونیک اسناد، در یک بند مقرر خواهد شد که اصحاب معامله و تنظیم‌کنندگان سند با اختیار خود و رضایت‌شان، اگر در مفاد قرارداد بعدا با اختلافی مواجه شوند، به داوری رجوع کنند. معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ادامه داد: بعد دیگر این است که مقرر شده از نیروی انسانی اعم از سردفتران اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، کارشناس‌های مجربی که در حوزه اسناد رسمی و ثبت شرکت‌ها و املاک کاداستر و برند‌ها تخصص دارند، کمکی شود و این افراد را به مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه معرفی کنیم تا در کمیسیونی که با عضویت معاون میانجی‌گری شورای حل‌اختلاف و معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رؤسای کانون سردفتران اسناد رسمی ازدواج و طلاق و همچنین کارشناس‌های مرتبط موضوع هستند، بررسی شوند. وی گفت: متقاضیان این بخش درخواست خود را به مرکز شورای حل‌اختلاف قوه‌قضاییه ارائه می‌دهند و بعد از آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و افراد متخصصی به‌عنوان داوران متخصص برای رسیدگی به موضوع انتخاب خواهند شد تا اصحاب معامله یا افراد در قراردادهایشان برای حل‌اختلافات آتی به داوری رجوع کنند. سعادتیان؛ اضافه کرد: از مزایای رسیدگی داوری این است که داور‌ها سه نفر هستند. دو نفر از داوران، متخصص موضوع اختلاف هستند و یک نفر متخصص داوری عمومی است و رسیدگی آن‌ها برای مردم سریع و صحیح و ارزان است و به جهت اینکه مردم دیگر به جای مراجعه به محاکم قضایی و به جای اینکه درگیر فرآیندهای حقوقی و دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر شوند، موضوعاتشان به داوران متخصص سپرده می‌شود و رای را صادر و به مرحله اجرا می‌گذارند. وی در پایان، گفت: این تعامل و همکاری از همکاری‌های نوآورانه‌ای است که بین مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه و سازمان ثبت اسناد ایجاد شده تا از ورود پرونده‌های دارای اختلاف جزئی به محاکم و مراجع قضایی جلوگیری شود و بدون درگیری‌های مراجع قضایی بتوانیم در مراکز داوری تخصصی به موضوعات مرتبط رسیدگی‌ کنیم و نظام‌مند کردن این موضوعات و معاونت تخصصی این موضوع، معاون میانجی‌گری مرکز حل‌اختلاف قوه‌قضاییه است و ما هم در کنار آن‌ها کمک می‌کنیم.