به بهانه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو وقتی همه خواب بودند

براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای‌رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان بزرگ ابلاغ شد. این خبر درحالی پخش شد که تقریباً به ساعات پایانی روز منتهی می‌شد و بیشتر آحاد مردم خواب و در حال استراحت برای شروع روز دیگری بودند. عملاً بازار خودرو با انتشار […]

براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای‌رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان بزرگ ابلاغ شد. این خبر درحالی پخش شد که تقریباً به ساعات پایانی روز منتهی می‌شد و بیشتر آحاد مردم خواب و در حال استراحت برای شروع روز دیگری بودند. عملاً بازار خودرو با انتشار این خبر با شوک مواجه شده است و روند خرید و فروش بیش از پیش در سردرگمی فرو خواهد رفت. به گزارش مناقصه‌مزایده، درخصوص این افزایش قیمت عده‌ای از نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه خودرو در این باره مخالفت‌های خود نسبت به این افزایش قیمت‌ها بیان داشتند. روح‌اله عباسپور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و محصولات سایپا، گفت: این میزان افزایش قیمت خودرو داخلی در شرایط فعلی غیرقابل قبول است و شورای رقابت باید به این موضوع ورود کند. وی با بیان اینکه در شرایط انحصار موجود در بازار باید شورای‌رقابت درخصوص افزایش قیمت محصولات تولید داخل نظر بدهند، عنوان کرد: در شرایطی که واردات خودرو در حال انجام است باید خودروسازان داخلی قیمت محصولات خود را کاهش می‌دادند، نه اینکه شاهد افزایش نرخ تولیدات آن‌ها باشیم. وی با اشاره به اینکه برخی‌‌ها به خودروهای داخلی نگاه سرمایه‌ای دارند، ادامه داد: تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید خریداران واقعی خودرو و افزایش قیمت خودرو صورت نگرفته است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، استدلال‌هایی ارائه می‌کنند و معتقد هستند با توجه به اینکه مواد اولیه تولید خودرو را به صورت آزاد تهیه می‌کنند باید سود خود را با نگاه به حاشیه بازار تعیین کنند نه قیمت‌های دستوری. همچنین حبیب قاسمی؛ دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت خودرو، گفت: متأسفانه چند ماه از افزایش قیمت خودرو در کارخانه نگذشته است که بار دیگر خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو شنیده می‌شود. وی افزود: افزایش قیمت خودرو قابل قبول نیست و اگر مجدد چنین اقدامی صورت گیرد، بخش زیادی از افرادی که نوبت تحویل خودروی آن‌ها به تعویق افتاده متضرر می‌شوند. قاسمی؛ با انتقاد از فراخوان برای مشتریان که اولویت تحویل خودروی آن‌ها مشخص شده، ادامه داد: حتی افرادی هستند که حدود هفت ماه از زمان اولویت آن‌ها گذشته اما هنوز پیامکی برای آن‌ها ارسال نشده تا واریز وجه انجام دهند و خودروی خود را تحویل بگیرند. وی افزود: بخش زیادی از افراد در انتظار دریافت پیامک واریز وجه و تحویل خودرو هستند و به هیچ‌وجه افزایش قیمت خودرو منطقی و توجیه‌پذیر نیست. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قطعاً مجلس و کمیسیون صنایع از بعد نظارتی به بررسی صحت و سقم اخبار منتشر شده درباره افزایش قیمت خودرو ورود می‌کنند تا حق مردم ضایع نشود. همچنین مجتبی یوسفی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس نیز، با اشاره به بندی از لایحه بودجه ۱۴۰۴ درباره عرضه خودروهای وارداتی در بورس، گفت: طبق تجربه گذشته، بورس برای کشورهایی کارآمد است که بازار کامل را رعایت می‌کنند یعنی هیچ محدودیتی در عرضه و تقاضا ندارند. وی افزود: بازار خودروسازی در کشور ما انحصاری و تولید خودرو محدود است. لذا مردم باید برای تأمین یک نیاز اصلی صف بکشند. نتیجه انحصار این است که خودروهای با تکنولوژی دهه ۴۰ و ۵۰ را به قیمت خودروهای روز دنیا همچون لندکروز و بوگاتی به مردم می‌فروشند و در این بین اصلا هم کیفیت مهم نیست چون رقیبی وجود ندارد. وی اضافه کرد: همین موضوع در برخی از محصولات فولادی و سیمانی و پتروشیمی اتفاق می‌افتاد چون تولیدکننده‌ها و خریداران محدود هستند. براین اساس به دلیل نبود بازار کامل در کشور ما، بورس کارایی لازم را در محصولات انحصاری ندارد. یوسفی؛ با ابراز مخالفت با عرضه خودرو در بورس، گفت: مجلس یازدهم علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها، واردات خودروهای نو و کارکرده را با هدف ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی و به دنبال آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت تصویب کرد؛ وزارت صمت نیز آیین‌نامه آن را تدوین کرده که از آقای اتابک وزیر صمت تشکر می‌کنم. انتظار می‌رود برای احقاق این حق قانونی مردم ایستادگی شود. وی در جمع‌بندی با بیان اینکه نتیجه عرضه خودرو در بورس، افزایش قیمت است، گفت: ما به عقب برنمی‌گردیم؛ باید واردات خودرو انجام شده تا این انحصار برداشته شود. همچنین مریم محبی؛ کارشناس بازار، با بیان این‌که افزایش قیمت خودروسازان طبیعتاً در عملکرد مالی این شرکت‌ها در نیمه دوم سال تأثیرگذار خواهد بود، گفت: این افزایش قیمت از جمله افشاهایی خواهد بود که می‌تواند به نفع گروه خودرو باشد. او با اشاره به جنبه مثبت افزایش قیمت خودرو، گفت: افزایش قیمتی که خودروسازان اعلام کردند بی‌ارتباط با بحث فروش و عرضه خودرو در بورس کالا نیست. به بیانی دیگر، با این اتفاق مقدمات کار برای عرضه در بورس کالا فراهم می‌شود. این اقدام به مرور زمان می‌تواند بهبود حاشیه سود شرکت‌های خودروسازی شود. بنابراین، این اتفاق، برای بازار سرمایه به خصوص خودروهایی که خودشان بعضا به‌عنوان لیدر بازار شناخته می‌شوند می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. این کارشناس بازارسرمایه، با اشاره به طرح عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: کسی به غیر از وزارت صمت مخالف قطعی عرضه خودرو در بورس کالا نیست، چرا که این اتفاق از همه جنبه‌ها به نفع اقتصاد و حاشیه سود عملیاتی شرکت خواهد بود. از این‌رو، عرضه خودرو در بورس کالا، نسبت به آنچه که وزارت صمت اعلام می‌کند، مزیت‌های بیشتری دارد، به همین دلیل منطقاً به نظر می‌رسد درنهایت این اتفاق بیفتد. محبی؛ اضافه کرد: به نظر می‌رسد باید انتظار تداوم روند افزایش قیمت را داشته باشیم، البته نه به بهانه ورود خودرو به بورس کالا، بلکه به این دلیل که می‌بایست از فاصله بین قیمت بازار و قیمت کارخانه کاسته شود.