شیرینی ۳۰ درصدی!

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی شیرینی ۳۰ درصدی! واقعاً آرامش و نداشتن استرس عجب چیز خوب و فوق‌العاده‌ای است، چند وقتی بود خیلی در فکر دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز بودم، از اینکه این بزرگواران، مدتی است قیمت خودروهای خود را بالا نبرده‌اند، نگران حال و روز و قلب و اعصابشان شده بودم که این شرکت‌ها علی‌رغم […]

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی

شیرینی ۳۰ درصدی!

واقعاً آرامش و نداشتن استرس عجب چیز خوب و فوق‌العاده‌ای است، چند وقتی بود خیلی در فکر دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز بودم، از اینکه این بزرگواران، مدتی است قیمت خودروهای خود را بالا نبرده‌اند، نگران حال و روز و قلب و اعصابشان شده بودم که این شرکت‌ها علی‌رغم افزایش روزانه و لحظه‌ای کیفیت، امکانات و آپشن خودروهای تمام‌وطنی خود، همچنین رقابت شانه به شانه با غول‌های خودروسازی جهان و حتی ارزان شدن چند ۱۰۰درصدی قیمت‌هایشان طی این سه، چهار ساله، چطور می‌توانند همچنان در چنین سطحی از کیفیت ممتاز و رضایت‌مندی بی‌بدیل مصرف‌کنندگان، باقی بمانند و خم به ابرو نیاورده و به خاطر دل هم‌میهنان، به تولید دُر و گهرهای چهارچرخ رهوار ادامه دهند!

ولی به یُمن نظر لطف وزارتخانه کریمه و تأیید و همدلی شورای‌رقابت، این دل‌نگرانی ما تمام شد و افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی برای برخی از تولیدات خودروسازان گرانسنگ مصوب و ابلاغ و همچین آنلاین و برخط، اجرا شد و جماعتی را از نگرانی و استرس و خیل عظیمی را از چشم‌انتظاری خارج نمود و آن‌طور که فرمایش کرده‌اند، این افزایش قیمت‌ها دقیقاً مشابه بقیه افزایش قیمت‌های هرازگاهی این چند ساله اخیر، باعث افزایش تولید خودرو، ارتقای سطح کیفی (هرچند که در کیفیت دیگر مرزی برای درنوردیدن باقی نمانده) و سودآوری صنعت خودروسازی و کیف و حال سهامداران و مهمتر از همه رضایت قاطبه خلق‌ا… خواهد شد!

چند روز قبل خبری خواندم که می‌گفت خودروسازهای وطنی با چند میلیون تولید خودرو در سال، تعداد نیروهایی که دارند خیلی کمتر از فی‌المثل شرکت تویوتاست که کلا چند ۱۰۰هزار خودرو در سال تولید می‌کند، با آنکه سود آن‌‌ها بر روی هر خودرو چیزی حدود ۱۰ هزار دلار است ولی خودروساز وطنی قانع به یک‌چهارم این سود هستند و در کیفیت هم که تکلیف معلوم و همه چیز مثل روز روشن است، یعنی اینجور برایتان بگویم که اگر شما هم مثل بنده باهوش و اهل حساب و کتاب باشید می‌توانید با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه برسید که اگر دوقلوهای افسانه می‌خواستند اینقدر کم خودرو تولید کنند، آنقدر زیاد نیرو داشته باشند و کیفیت بنجل‌گونه تویوتا را ارائه دهند، یک خودرو سبک‌شان در مایه‌های پراید خدابیامرز، لااقل باید دو، سه میلیاردی قیمت می‌خورد، ولی متأسفانه سیاه‌نمایی‌هایی می‌شود که کسی این اخبار و مطالب را به اطلاع ما نرساند و ما در جهل و نادانی باقی بمانیم!

می‌دانید مشکل شرکت‌هایی مثل بنز و بی‌ام‌و و تسلا و هیوندا و تویوتا در چیست، در نداشتن مدیران قابل و با کفایت، قیمت تمام‌شده نامتعارف و کهکشانی، عدم ارتقای کیفیت و آپشن‌‌ها و به‌روز نبودن آنها، ساختار بزرگ، غول‌آسا، پیچ در پیچ، نسبت بالای مدیران و مسئولین ارشد به کارکنان برعکس بقیه شرکت‌های خودروسازی دنیا خصوصاً خودروسازهای ایرانی و… به‌نظر شما با چنین مشکلاتی کمی عجیب نیست همچنان سرپا هستند و به تولید بی‌کیفیت خودروهای گران‌قیمت خود ادامه می‌دهند، ما که می‌گوییم این قضیه خیلی بو دارد، بعید نیست در سایت کارخانه همه این شرکت‌ها نفت پیدا شده و چاه نفتی زده شده باشد که این‌چنین ریشه در دریا دارند، نمی‌دانم شاید هم رانت انحصار و جیب مردم بینوای آن کشورها، سبیل این بزرگواران را چرب کرده است!

تحقیقات هوشنگ‌خانی ما نشان می‌دهد که عمر برخی از این خودروسازی‌‌ها حتی خیلی بیشتر از خودروساز‌‌ها وطنی است ولی با این همه سبقه و تجربه، رانت انحصار بی‌همتا، وام و تسهیلات بی‌شمار، حاشیه سود آنچنانی و حمایت‌های بی‌دریغ دولتی و اجرایی و تقنینی، انگشت کوچک دوقلوهای افسانه‌ای ما هم نمی‌شوند، معلوم نیست در آن بلاد کفر و خارجه و آن‌طرف آب و چشم‌بادامی و کشیده و کلی آدم ریز و درشت و کوتاه و دراز! نظارت و بازرسی و حساب و کتاب، منطق و قاعده و حق با مشتری است و این قسم چیز‌‌ها وجود ندارد که این بساط برپاست؟

ما که در آنجا نیستیم و از زیر و بم و پنهان و آشکارشان آنقدر‌‌ها خبر نداریم، ولی با عقل و فهم ناقص ما همه چیز جور ناجوری است!

هوشنگ‌خان