تأمین اعتبار اصلی‌‌ترین دغدغه ساخت پروژه‌های ریلی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تأمین اعتبار مورد نیاز برای ساخت پروژه‌های ریلی را یکی از اصلی‌‌ترین دغدغه‌های این حوزه دانست. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ در جلسه مشارکت سرمایه‌گذاری در احداث راه‌آهن تهران – لاریجان – آمل، با اشاره به تأکید دولت و رئیس‌جمهور […]

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تأمین اعتبار مورد نیاز برای ساخت پروژه‌های ریلی را یکی از اصلی‌‌ترین دغدغه‌های این حوزه دانست. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ در جلسه مشارکت سرمایه‌گذاری در احداث راه‌آهن تهران – لاریجان – آمل، با اشاره به تأکید دولت و رئیس‌جمهور ایران بر توسعه ریلی کشور، بیان کرد: در قانون هفتم توسعه کشور به تکمیل خطوط ریلی به ویژه خطوط پرسرعت تأکید فراوانی شده است و احداث ۱۸۰۰ کیلومتر مسیر ریلی اصلی و یک‌هزار کیلومتر مسیرهای دوم و فرعی در وظایف شرکت ساخت و توسعه است. خطیبی؛ تأمین اعتبار مورد نیاز برای ساخت پروژه‌های ریلی را یکی از اصلی‌‌ترین دغدغه‌های این حوزه دانست و اظهار داشت: با توجه به تخصص و دانش روز موجود در ایران با تأمین مالی مورد نیاز قادر هستیم ۱۵ هزار کیلومتر خطوط موجود را به ۲۵ هزار کیلومتر ارتقا دهیم و در این مسیر از شرکت‌های سرمایه‌گذار در این حوزه استقبال می‌کنیم. وی از برنامه توسعه خطوط ریلی اتصال مرکز به شمال کشور خبر داد و تأکید کرد: با این هدف مطالعات گسترده‌ای در سال‌های گذشته بر روی این مقوله در ایران صورت گرفته است و از میان واریانت‌های موجود کریدور ریلی هراز به طول ۱۵۵ کیلومتر از تهران تا آمل پذیرفته شده است. خطیبی؛ ساخت راه‌آهن تهران-لاریجان-آمل را یکی از محورهای ریلی مهم کوهستانی با عبور از دل رشته کوه‌های البرز اعلام کرد و افزود: این مسیر نیاز به ساخت ۱۱۸ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل خاص دارد که براساس مطالعات اولیه اعتبار مورد نیاز به روز آن حدود ۳۰۰ همت برآورد می‌شود. همچنین هوشنگ بازوند؛ سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با اشاره به دانش و تخصص مهندسان ایرانی در ساخت محورهای ریلی، گفت: در حال‌حاضر توسعه شبکه ریلی ایران با هدف تکمیل کریدورهای ریلی، اتصال به مبادی ورودی و خروجی بار و ترانزیت بین‌المللی از اولویت بالایی برخوردار است. وی ادامه داد: هم‌اکنون طول شبکه ریلی کشور ۱۰ هزار کیلومتر، طول پروژه‌های در دست ساخت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر و طول محورهای مطالعاتی شش‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر است. سرپرست شرکت ساخت و توسعه، با اشاره به حضور ۱۵۰۰ شرکت پیمانکاری و ۱۲۰۰ شرکت مهندسین مشاور در شرکت ساخت، افزود: با توجه به ظرفیت‌های تخصصی و فنی در ایران، امکان بهره‌مندی از تجارب و دانش شرکت‌های راهسازی و مهندسین مشاور ایرانی در ساخت راه‌آهن تهران-لاریجان-آمل با سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد.