مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ عنوان کرد

 دستیابی به سهم ۲ درصدی بازار جهانی گوهرسنگ‌ها تا افق ۱۴۱۰

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ، گفت: دستیابی به سهم دو درصدی از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها تا ۱۴۱۰ طبق سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور هدف‌گذاری شده است. به گزارش معدن‌نیوز، ابومحمد هاشمی؛ با اشاره به روند روبه رشد صنعت گوهرسنگ در ایران، اظهار داشت: سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور یک مجموعه جامع از اکتشافات […]

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ، گفت: دستیابی به سهم دو درصدی از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها تا ۱۴۱۰ طبق سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور هدف‌گذاری شده است. به گزارش معدن‌نیوز، ابومحمد هاشمی؛ با اشاره به روند روبه رشد صنعت گوهرسنگ در ایران، اظهار داشت: سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور یک مجموعه جامع از اکتشافات تا حضور فعال در بازارهای بین‌المللی است. وی افزود:  این سند، به منظور بهبود زیرساخت‌‌ها و ارتقای آموزش‌های تخصصی در راستای تقویت زنجیره ارزش صنعت گوهرسنگ تدوین شده است. طبق گفته هاشمی، گردش مالی جهانی گوهرسنگ‌ها، جواهرات و فلزات گرانبها در سال بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار است، اما سهم ایران از این بازار تنها حدود ۰٫۲ درصد است. این ضعف عمدتاً به دلیل مشکلات در زیرساخت‌ها، آموزش و سایر اجزای زنجیره ارزش است. به همین دلیل، هاشمی از تدوین سند ملی گوهرسنگ‌‌ها به‌عنوان یک اقدام مهم در جهت ارتقای این صنعت یاد کرد و اعلام داشت که طی سه سال گذشته، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه حاصل شده است. وی از اکتشافات گوهرسنگ‌‌ها در ۱۱ استان کشور خبر داد و افزود: در این اکتشافات به محدوده‌های امیدبخش دست یافته‌اند. همچنین، این پروژه با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، ۱۰ کارگاه گوهرتراشی در استان‌‌ها ایجاد کرده و مراکز آموزشی لازم در این زمینه راه‌اندازی شده است. از دیگر اقدامات مهم، تأسیس مرکز اعتبارسنجی گوهرسنگ‌‌ها در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی است که به شناسایی و ارزیابی این گوهرسنگ‌‌ها پرداخته‌اند. هاشمی؛ همچنین به چالش‌های اصلی در صنعت گوهرسنگ اشاره کرد و گفت: مهم‌‌ترین مشکل ما در حال‌حاضر، برندینگ و ورود گوهرسنگ‌های ایران به بازارهای جهانی است. این موضوع باید با سرعت بیشتر و تمرکز ویژه‌ای دنبال شود. وی تأکید کرد که برندسازی محصولات گوهرسنگ ایران، یکی از نیازهای اساسی برای رقابت در بازار جهانی است. در همین راستا، دومین دوره مسابقات ملی گوهرسنگ‌‌ها در کرمان برگزار شد که هدف اصلی آن، معرفی گوهرسنگ‌های استان کرمان و ورود این محصولات به بازارهای جهانی با برندی خاص بود. هاشمی؛ از برگزاری قراردادهایی در زمینه کدگذاری و ثبت برند گوهرسنگ‌‌ها خبر داد و افزود: اولین گوهرسنگی که موفق به دریافت کد یونیک شد، فیروز شهر بابک بود. در پایان، هاشمی؛ با اشاره به راهکارهای اجرایی و رفع موانع موجود در صنعت، بیان کرد که ایمیدرو به‌عنوان متولی سند گوهرسنگ‌‌ها و دبیر راهبردی این سند، گام‌های مؤثری برداشته است. مرکز اعتبارسنجی گوهرسنگ‌‌ها در کرج با تجهیز به جدید‌ترین دستگاه‌های دنیا، آماده است تا جهش بزرگی در این صنعت ایجاد کند. وی پیش‌بینی کرد که در پایان سال ۱۴۰۵، ایران به سهم یک درصدی از بازارهای جهانی گوهرسنگ‌‌ها دست یابد و تا سال ۱۴۱۰، این سهم به دو درصد افزایش یابد.