تغییرات آب و هوایی و افزایش ۵ هزارهکتاری سطح آبی تالاب گمیشان

  رییس حفاظت محیط‌زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: جریانات آبی موضعی و کولاب‌های منقطع و ضربه‌ای دریای خزر در سال جاری باعث شده تا سطح پهنه آبی تالاب بین‌المللی گمیشان بیش از ۵ هزار هکتار نسبت به سال گذشته افزایش یابد. علی بیانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: شرایط و فرایندهای اقلیمی ۶ ماه […]

 

رییس حفاظت محیط‌زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: جریانات آبی موضعی و کولاب‌های منقطع و ضربه‌ای دریای خزر در سال جاری باعث شده تا سطح پهنه آبی تالاب بین‌المللی گمیشان بیش از ۵ هزار هکتار نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

علی بیانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: شرایط و فرایندهای اقلیمی ۶ ماه اخیر و تشدید موج بارش‌ها و نفوذ جریانات شمالی باعث شد تا میزان نفوذ و ورود آب از سوی خزر به داخل تالاب افزایش پیدا کرده و سطح این پهنه آبی را گسترش دهد.

وی اضافه کرد: در دو الی سه سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمی بارش‌ها سطح پهنه آبی تالاب گمیشان کاهش چشمگیری یافته بود و در مواردی شاهد تشکیل و حرکت ریزگرد‌ها از بستر خشک تالاب بودیم که هم اینک با آبگیری آن تا حدودی این مشکل مرتفع شده است.

بیانی در خصوص منابع آبی تأمین کننده تالاب بین‌المللی گمیشان نیز گفت: علاوه بر بارش‌ها عوامل مؤثر دیگری نیز در خصوص میزان آب تالاب وجود دارد که شامل کانال خروجی و سرریز تالاب آلاگل و پنج کانال زهکشی منتهی به تالاب گمیشان بوده که از منابع تأمین کننده آب آن بوده و بیش‌ترین تأثیر را بر روی نواحی مرکزی و جنوبی تالاب دارند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که گمیشان یک تالاب ساحلی است، جریانات آبی دریای خزر و کولاب‌های فصلی و توفان‌های دریایی نیز در مقوله آبگیری تالاب نقش به‌سزایی دارند که تأثیر این رویه بر تمامی نواحی تالاب از شمال تا جنوب می‌باشد.

به گفته وی تغذیه تالاب از سوی دریا در گذشته توسط ۳ کانال صیدگاه خزر، صیدگاه ترکمن و صیدگاه عظیم گل صورت می‌گرفت که هم اینک به دلیل رسوبگذاری فقط کانل صیدگاه خزر در نواحی مرکزی تالاب این وظیفه را برعهده دارد.

بیانی دیگر عامل مؤثر بر میزان آب تالاب را تخلیه آب لاگون‌ها و مزارع پرورش میگو شمال گمیشان بیان کرد که بیش‌ترین تأثیر را در پهنه آبی نواحی شمالی تالاب بین‌المللی گمیشان بر جای می‌گذارد.

تالاب بین‌المللی گمیشان یک‌زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از ۲۰ هزار هکتار است که ۱۴ هزار هکتار آن جزء مناطق شکار و صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌باشد.

گمیشان یک تالاب ساحلی محسوب می‌شود و هرساله طیف گسترده‌ای از گونه‌های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلانشاه و تلیله به آن مهاجرت می‌کنند.

 

شهرستان گمیشان با افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان و در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است.