قطع ۲ کابل اینترنت در اروپا؛ پای خرابکاری در میان است؟

دو کابل زیردریایی اینترنت در دریای بالتیک به‌طور ناگهانی قطع شدند. این اتفاق در حالی رخ داده که هشدارهایی در مورد احتمال دخالت روسیه در زیرساخت‌های زیردریایی جهانی مطرح شده است. به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، یک کابل ارتباطی بین لیتوانی و سوئد، صبح یکشنبه هفته جاری حدود ساعت ۱۰ به وقت محلی […]

دو کابل زیردریایی اینترنت در دریای بالتیک به‌طور ناگهانی قطع شدند. این اتفاق در حالی رخ داده که هشدارهایی در مورد احتمال دخالت روسیه در زیرساخت‌های زیردریایی جهانی مطرح شده است. به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، یک کابل ارتباطی بین لیتوانی و سوئد، صبح یکشنبه هفته جاری حدود ساعت ۱۰ به وقت محلی قطع شد. این موضوع توسط سخنگوی شرکت مخابرات تلیا لیتوانی تأیید شده است. سخنگوی این شرکت، در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان، ضمن اعلام این مطلب اضافه کرد که سیستم‌های نظارتی شرکت متوجه اختلال در ترافیک شدند و علت آن احتمالاً آسیب فیزیکی به خود کابل بوده است. این شرکت همچنین اضافه کرده که اختلال در ترافیک اینترنت ناشی از خرابی تجهیزات نبوده، بلکه آسیب فیزیکی به کابل فیبرنوری باعث اصلی این اختلال بوده است. علاوه بر این، یک کابل دیگر اینترنت که فنلاند و آلمان را به هم متصل می‌کند نیز قطع شده است. این کابل که C-Lion نام دارد و تنها اتصال مستقیم از این نوع بین فنلاند و اروپای مرکزی است، تقریباً ۱۲۰۰ کیلومتر طول دارد و در کنار سایر زیرساخت‌های حیاتی مانند خطوط لوله گاز و کابل‌های برق قرار دارد. Cinia، شرکت دولتی فنلاندی که این خط ارتباطی را اداره می‌کند، اعلام کرده که هنوز علت دقیق این قطعی مشخص نیست و در حال بررسی موضوع است. با این حال آری جوسی ناپیلا؛ مدیرعامل این شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که قطع ناگهانی کابل نشان می‌دهد که این مشکل احتمالاً توسط یک نیروی خارجی صورت گرفته هرچند هنوز بازرسی دقیق فیزیکی صورت نگرفته است. وزرای خارجه فنلاند و آلمان در بیانیه‌ای مشترک ابراز نگرانی عمیق خود را از قطع کابل C-Lion اعلام کردند و احتمال «جنگ ترکیبی» را مطرح کردند. در این بیانیه مشترک آمده است: ««این واقعیت که پس از وقوع چنین حادثه‌ای بلافاصله احتمال سوءظن تخریب عمدی در آن مطرح می‌شود نشان‌دهنده بی‌ثباتی عصر حاضر است. تحقیقات کامل در این خصوص در حال انجام است. امنیت اروپا نه تنها تحت تهدید جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین است، بلکه همچنین از سوی جنگ ترکیبی بازیگران مخرب نیز تهدید می‌شود.» این حوادث تنها چند هفته پس از آن رخ می‌دهد که ایالات متحده هشدار داد که فعالیت‌های نظامی روسیه در اطراف کابل‌های زیردریایی کلیدی افزایش یافته است. همچنین پیش از این یک تحقیق مشترک توسط سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند در آوریل ۲۰۲۳ صورت گرفته که نشان می‌داد روسیه ناوگانی از کشتی‌های جاسوسی مشکوک را در آب‌های شمال اروپا به کار گرفته است. اقدامی که با هدف برنامه‌ریزی احتمالی برای خرابکاری در کابل‌های زیردریایی صورت گرفته بود. هنوز مشخص نیست که میزان اختلال ناشی از خطای C-Lion Cinia چقدر است و کارشناسان می‌گویند با بررسی‌های بیشتر تصویر دقیق‌تری از میزان تخریب‌‌ها به دست خواهد آمد. شرکت Cinia در بیانیه‌ای عصر دوشنبه هفته جاری گفت که یک کشتی تعمیر آماده اعزام به محلی است که کابل‌‌ها تخریب‌ شده‌اند. این شرکت گفت که نمی‌داند تعمیرات چقدر طول می‌کشد، اما افزود که معمولاً ترمیم چنین کابل‌های زیردریایی بین ۵ تا ۱۵ روز به طول می‌انجامد.

موضع آلمان درباره خرابکاری در کابل‌های اینترنتی

وزیر دفاع آلمان، روز سه‌شنبه هفته جاری، گفت: مقامات باید فرض بگیرند آسیب به دو کابل اینترنتی در بستر دریای بالتیک که یکی از آن‌ها به آلمان متصل می‌شود، ناشی از خرابکاری بوده است اما در حال‌حاضر مدرکی وجود ندارد. به گزارش ایسنا، روز دوشنبه در کابل سی لاین وان که از هلسینکی فنلاند تا بندر روستوک آلمان امتداد دارد، آسیبی شناسایی شد. یک کابل دیگر میان لیتوانی و سوئد هم آسیب دیده است. بوریس پیستوریوس؛ وزیر دفاع آلمان، در اظهاراتی در نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا بروکسل، گفت: آسیب‌دیدگی این دو کابل، نشانه بسیار واضحی است که چیزی اتفاق افتاده است. هیچ کس باور نمی‌کند که این کابل‌‌ها تصادفی آسیب دیده‌اند و من هم نمی‌خواهم این داستان‌‌ها را باور کنم که لنگر کشتی‌ها، باعث آسیب‌دیدگی این کابل‌‌ها شده است. بنابراین، ما باید این اتفاق را بدون اینکه به‌طور قطع بدانیم از سوی چه کسانی انجام شده است، یک اقدام هیبریدی بدانیم و همچنین بدون اینکه بدانیم، باید فرض کنیم که این یک خرابکاری است. براساس گزارش آسوشیتدپرس، وزیران خارجه فنلاند و آلمان هم بعدازظهر دوشنبه گفتند این آسیب، ظن خرابکاری را برانگیخته است. در بیانیه آن‌ها گفته شده است که این کشور‌ها سرگرم تحقیقات درباره این حادثه هستند و حفاظت از چنین زیرساخت حساسی، امری حیاتی است.