قاچاق ۱۸ میلیون لیتری روزانه سوخت

گروه انرژی -مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، گفت: روزانه هشت میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه شش میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی محمودیان؛ اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز کشور، ناترازی انرژی و بحران […]

گروه انرژی -مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، گفت: روزانه هشت میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه شش میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی محمودیان؛ اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز کشور، ناترازی انرژی و بحران سوخت است. وی افزود: امروز مصرف بنزین ۱۳۵ لیتر در روز است، درحالی که تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است؛ به‌عبارتی روزانه ۲۵ میلیون لیتر شکاف بین تولید و مصرف بنزین داریم. محمودیان؛ با بیان اینکه «سالانه هشت‌درصد به مصرف بنزین کشور در ۵۰ سال گذشته اضافه شده»، گفت: با ادامه ‌این روند، در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد. وی ادامه داد: روزانه ۹۷ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنیم که بخش عمده‌ای از این گازوئیل در حمل‌ونقل عمومی و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد. مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، تصریح کرد: هدررفت در حوزه گازوئیل به دلیل بهره‌وری پایین بیش از ۱۰درصد است. وی افزود: روزانه هشت میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه شش میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند. محمودیان؛ خاطرنشان کرد: سالیانه ۶۰ میلیارد دلار را به‌خاطر یارانه انرژی از دست می‌دهیم و اگر این روند اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. وی ادامه داد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران سه درصد است، درحالی که میانگین بین‌المللی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۶درصد است؛ باید این فاصله عظیم را با تمرکز بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش دهیم. مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، از فرسودگی زیرساخت‌های انرژی کشور و هدررفت انرژی به‌دلیل این فرسودگی خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بابت ۱۰درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساخت‌‌ها هدر می‌رود. وی افزود: ایران یکی از ۱۰ کشور آلوده جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر هشت میلیارد دلار است. محمودیان؛ با بیان اینکه «در حوزه سوخت‌های جایگزین عملکرد موفق و مطلوبی نداشته‌ایم»، گفت: سهم CNG در سبد سوخت حمل‌ونقل خودروهای سبک به ۱۸ درصد رسیده؛ درحالی که زیرساخت‌های این صنعت به‌گونه‌ای در کشور فراهم شده که می‌تواند سهمی ۳۵ درصدی داشته باشد. وی ادامه داد: بیش از سه سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نمی‌تواند پرداخت کند. مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، با بیان اینکه «می‌توان از LPG برای موتورسیکلت‌‌ها و سوختی جایگزین در نیروگاه‌ها استفاده کرد»، گفت: در بودجه ۱۴۰۴ بیش از ۷۰درصد منابع صرف هزینه‌های جاری می‌شود، پس نمی‌توان از بودجه انتظار توسعه زیرساخت‌‌ها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند؛ در این خصوص می‌توان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژه‌ها با سهامدار کردن مردم در پروژه‌های سودده و توجیه‌پذیر از نظر اقتصادی، اقدام کرد. وی افزود: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمی‌توان رویه‌های نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمی‌توان برنامه‌های لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد. محمودیان؛ از برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری‌های انرژی و حمل‌ونقل پاک در دی‌ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری این همایش، تمامی راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان ارائه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و به‌اشتراک‌گذاری تجارب و اندیشه‌هاست. در ادامه این نشست، شهرام اتفاق؛ مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، گفت: بد‌ترین گزینه در میان گزینه‌های مربوط به صرفه‌جویی در مصرف بنزین، افزایش قیمت سوخت است زیرا برحسب تجربه افزایش منابع حاصل از آن مربوط به امور زیربنایی نمی‌شود. وی ادامه داد: با افزایش قیمت بر نرخ تورم افزوده می‌شود و این در حالیست که در کشور شاهد نهادهای بودجه‌خواری هستیم که ابتدا این نهاد‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند. اتفاق؛ خاطرنشان کرد: افزایش قیمت انرژی به‌عنوان یک گزینه مطرح است و تمرکز بر تنوع سبد سوخت داریم. به گفته این مقام صنفی، باید اقدامی صورت گیرد که اثرگذاری عمیق و جدی داشته باشد. تغییر ترکیب سبد سوخت و تغییر تخصیص منابع یکی از راهکارهای مناسبی است که بر زندگی مردم هم فشاری وارد نمی‌کند.