عرضه خودرو در بورس تکرار تجربه‌ای تلخ

گروه خودرو- عرضه خودرو در بورس کالا، یکی از موضوعات بسیار مهم این روزهاست که موافقان و مخالفانی دارد. با در نظر گرفتن اینکه وزیر صمت صراحتاً نظر خود را در مورد عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده است اما عده‌ای مصرانه پیگیر بحث عرضه خودرو در بورس کالا هستند و ظاهراً دست‌بردار این […]

گروه خودرو- عرضه خودرو در بورس کالا، یکی از موضوعات بسیار مهم این روزهاست که موافقان و مخالفانی دارد. با در نظر گرفتن اینکه وزیر صمت صراحتاً نظر خود را در مورد عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده است اما عده‌ای مصرانه پیگیر بحث عرضه خودرو در بورس کالا هستند و ظاهراً دست‌بردار این موضوع نیستند. همین مسئله باعث شده که بسیاری از اقشار جامعه در بلاتکلیفی از نحوه عرضه خودرو به بازار باشند. با همه این اوصاف، سؤال اصلی اینجاست که موافقان و مخالفان این طرح، بر چه اساس و مبنایی نظر به عرضه شدن یا نشدن خودرو در بورس کالا دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، گفت: شرایط فعلی و الان، زمان مناسبی نیست که خودرو در بورس کالا عرضه شود. کاکایی؛ بر این باور است که اگر در اردیبهشت و خرداد امسال، خودرو در بورس کالا عرضه می‌شد، اتفاق خوبی بود. زیرا نرخ ارز به مدت شش ماه ثابت بود و بازار‌‌ها نیز در شرایط رکودی به سر می‌بردند و به‌دنبال آن، دستورات بورس کالا به‌راحتی اجرایی می‌شد، ولی در شرایط فعلی این‌طور نیست و با این کار، هیجان به بازار خودرو وارد می‌شود و بازارسازی صورت می‌گیرد و پرسشی که برای این منظور مطرح می‌کند این است: «وقتی در حال‌حاضر، از لحاظ قیمتی مشکلی نداریم چرا باید بورس کالا به‌عنوان یک نهاد دیگر وارد میدان شود؟» این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه شورای‌رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در رابطه با زمان اعلام قیمت‌های جدید کوتاهی و ترک‌فعل کرده‌اند، یادآور شد: همه خودرو‌های سایپا و ایران‌خودرو مشکلی ندارند، ولی مشکل اصلی فعلی در مورد خودرو‌های به اصطلاح ارزان‌قیمت و پرطرفدار این دو خودروساز است که اگر شورای‌رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در اردیبهشت امسال، به موقع قیمت‌های جدید را اعلام می‌کردند مشکل این دو خودروساز تقریباً حل شده بود و به نفع مردم بود. چون خودروساز هر قدر قیمت خودرویش افزایش پیدا کند به نفعش است ولی اگر قیمت به موقع اصلاح می‌شد، زیان امسال آن‌ها نزدیک به صفر شده بود. همچنین عمادالدین جعفری؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، درخصوص عرضه خودرو به بورس، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس یک تجربه ناموفق است که تکرار آن نشان می‌دهد ما از تجربه‌هایمان درس نمی‌گیریم و اشتباهاتمان را بار‌‌ها تکرار می‌کنیم؛ بنابراین در رابطه با این موضوع باید گفت؛ هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود و در حقیقت، دلیلی وجود ندارد که ما خودرو را در بورس عرضه کنیم و برای این منظور چند مسئله وجود دارد. این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: فرمول عرضه خودرو در بورس اشتباه و بیمارگونه بود و تجربه گذشته نشان داد که اتفاقاً می‌تواند دلال‌پروری کند و در این میان، مسئله مهم این است که ما خودرو را برای عامه مردم تولید می‌کنیم در نتیجه، برای خرید خودرو در بورس نیاز به علم بورسی وجود دارد؛ به ‌طوری‌که متقاضیان در سراسر کشور باید حداقل‌های استفاده از بورس کالا و ورود و خرید کالا در آن را بدانند؛ بنابراین باید به فکر افرادی بود که در منطقه‌های دور دست و روستا‌‌ها زندگی می‌کنند و قصد خرید خودرو دارند و از آن جایی که خیلی از افراد سر و کاری با بورس نداشته‌اند و نمی‌خواهند داشته باشند را باید مدنظر قرار داد. جعفری؛ گفت: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر قرار است خودرو در بورس عرضه شود، تکلیف نمایندگی شرکت‌های خودروساز چه می‌شود؟ آن‌ها باید صرفاً به ارائه خدمات بپردازند؟ مسئله مهم‌تر؛ بازاری است که در حال‌حاضر، شرایط آرامی دارد و حباب زیادی در آن وجود ندارد و دلیلش این است که واردات خودرو باعث شده است تا حباب خودرو‌‌ها کم شود. در نتیجه، چه دلیلی وجود دارد که این بازار را دستکاری کنیم تا دوباره دستخوش یکسری تغییرات شود و با دست خودمان باعث ایجاد حباب و تنش در بازار خودرو شویم؟ این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: بنده فکر می‌کنم افرادی که صرفاً چنین ایده‌هایی می‌دهند و تفکرات این‌چنینی دارند، از اینکه بازار خودرو به سمت مصرفی شدن می‌رود راضی نیستند و در مقابل، تمایل دارد که این بازار به سمت سرمایه‌ای بودن برود. چون شاید افرادی هستند که منافع‌شان به‌طور مستقیم یا به‌طور غیرمستقیم در گروی تشنج بیشتر در بازار است. جعفری؛ افزود: تجربه گذشته‌ عرضه خودرو در بورس نشان داده است که تا چه اندازه دلال‌پروری صورت گرفته و قیمت‌ها به صورت کذایی بالا و پایین شده است و درواقع، عملاً خودرو به دست یک‌سری دلال افتاده و مصرف‌کننده واقعی نیز، مجبور بود خودروی خود را با عدد و رقم و حباب زیاد از دلال‌‌ها خریداری کند و به همین دلیل، به نظر بنده عرضه خودرو در بورس کاملاً اشتباه است.