دولت افغانستان با سرعت در حال تکمیل ساخت راه‌آهن خواف- هرات است

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، گفت: دولت افغانستان با سرعت بسیار خوب و عالی در حال تکمیل مسیر ریلی از ایستگاه روزنک افغانستان تا شهر هرات این کشور است و جدیت زیادی در پایان دادن به این طرح دارد. به گزارش ایرنا، محمود سیادت؛ افزود: سال‌ها است که بحث اتصال ریلی بین ایران و […]

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، گفت: دولت افغانستان با سرعت بسیار خوب و عالی در حال تکمیل مسیر ریلی از ایستگاه روزنک افغانستان تا شهر هرات این کشور است و جدیت زیادی در پایان دادن به این طرح دارد. به گزارش ایرنا، محمود سیادت؛ افزود: سال‌ها است که بحث اتصال ریلی بین ایران و افغانستان و افغانستان به ایران مطرح است، برای افغانستان که محصور در خشکی است و نیاز به مسیرهای ترانزیتی دارد، بسیار مهم است که بتواند این مسیرهای ترانزیتی را افزایش دهد، به‌طور قطع راه‌آهن خواف خراسان‌رضوی- هرات افغانستان یکی از سهل‌ترین، ارزان‌‌ترین و مناسب‌‌ترین مسیر حمل‌ونقل برای ایران و افغانستان خواهد بود. وی بیان کرد: در ابتدای شروع عملیات راه‌آهن خواف – هرات به دلیل مشکلات امنیتی و تغییر حکومت افغانستان، سرعت کار کند بود و بهره‌برداری از مسیر افتتاح شده نیز در حد دلخواه نبود، در روزهای شلوغ ابتدای حضور طالبان در افغانستان، خطوط ریلی آسیب هم دید، اما با اراده جدی که بین دو کشور ایران و افغانستان در توسعه تعاملاتشان وجود داشت، مسیر آسیب دیده بازسازی و مشکلاتی که ایران در تعریف نقش کنسرسیوم و ارتباطش با راه‌آهن داشت، برطرف شد. رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، گفت: امروز در وضعیت خیلی ایده‌آلی به لحاظ عملیات اجرایی و بهره‌برداری از مسیر ریلی خواف- هرات هستیم، این خط محدود به مسیر خواف- هرات نیست، حکومت افغانستان این اتصال را از روزنک در ۶۰ کیلومتری هرات امتداد می‌دهد، احتمالاً تا پایان امسال مسیر ریلی از روزنک تا هرات بهره‌برداری خواهد شد. سیادت؛ با بیان اینکه افغانستان بیش‌ترین سود را از این اتصال ریلی خواهد برد، گفت: با بهره‌برداری کامل از راه‌آهن خواف – هرات امکان صادرات کالاهای افغانستان به اروپا و آوردن کالاهای ترانزیتی‌‌اش از بندرعباس از طریق راه‌آهن تا داخل افغانستان مهیا می‌شود، از شلوغی و تراکمی که در سه مرز مشترک با افغانستان وجود دارد، کاسته خواهد شد و فرصت جدیدی هم بویژه برای کالاهای سنگین بار مثل سیمان و آنهایی که توجیه اقتصادی دارد، بوجود می‌‌آید. وی بیان کرد: بهره‌برداری از مسیر ریلی خواف – هرات برای ایران هم فرصتی است تا بتواند کالاهای صادراتی خود را سریعتر و با قیمت ارزان‌تری به داخل افغانستان حمل کند، این موضوع قدرت رقابت ایران را در تولید کالاهای مشابه با کشورهای دیگر افزایش خواهد داد، چرا که ادامه این مسیر ریلی در داخل افغانستان تا مرز ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان خواهد بود و ایران می‌تواند از این مسیر‌ها به‌عنوان مسیرهای جایگزین به داخل کشورهای سی‌ای‌اس استفاده کند.