استاد شجریان مورد تکریم ماست

توضیح وزیر ارشاد در مراسم جایزه ایثار و رسانه  استاد شجریان مورد تکریم ماست «صالحی امیری» در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه تأکید کرد: اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ، مبتنی بر گفتمان خواهد بود. به گزارش ایلنا، سیدرضاصالحی‌امیری همان طور که در جشنواره فیلم فجر وعده داده بود، پس از […]

توضیح وزیر ارشاد در مراسم جایزه ایثار و رسانه 

استاد شجریان مورد تکریم ماست

«صالحی امیری» در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه تأکید کرد: اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ، مبتنی بر گفتمان خواهد بود.

به گزارش ایلنا، سیدرضاصالحی‌امیری همان طور که در جشنواره فیلم فجر وعده داده بود، پس از شرکت در مراسم اختتامیه ایثار و رسانه که در تالار وحدت برگزار شد، برای نشست خبری در سالن شورای فرهنگ عمومی وزارتخانه حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست بیان کرد: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که امنیت بیان، فکری و قلم اصحاب رسانه را تضمین کند. تمام فرهنگ و هنر باید امنیت داشته باشند.

سیدرضا صالحی امیری گفت: کم‌تر از ۱۰۰ روز از حضور من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد و طبق وظیفه باید گزارشی را نسبت به سیاست‌ها و عملکردهای این وزارتخانه به ملت ارایه کنم. جهت‌گیری و مسیر اصلی ما مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت است که در تداوم گفتمان مقام‌معظم‌رهبری و مبتنی بر اعتدال فرهنگی انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در دوره جدید، شورای فرهنگ عمومی کشور فعال‌تر از گذشته و تا سطح شهرستان‌ها تلاش خواهد کرد. تدوین نظام‌های صنفی برای دو حوزه رسانه و هنر به این مفهوم که در حال نهایی کردن سازمان رسانه‌ای در دولت برای ارسال لایحه به مجلس هستیم که با تصویب سازمان نظام رسانه‌ای، حوزه اختیاری صنوف و رسانه به شدت تقویت خواهد شد. با این عمل معاونت مطبوعاتی رسانه‌ ما عمدتاً هدف حمایت، سیاست‌گذاری و نظارت را بر عهده خواه داشت.

استاد شجریان مورد تکریم ماست

صالحی امیری در پاسخ به این‌که اگر محمدرضاشجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چیست، بیان کرد: همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و دعای خیر مومنان ایشان شفای عاجل پیدا کند. آنچه برای ملت مهم است، سلامت ایشان است و ما دعاگو هستیم.

او البته در بخش‌های پایانی نشست که بار دیگر از سوی خبرنگاری برای اظهار نظر صریح مورد پرسش قرار گرفت، گفت: مجوز آلبوم ایشان صادر شده و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور و مورد تکریم ما هستند.

اقدام وزارت ارشاد برای جلوگیری از ولنگاری فرهنگی

وی در پاسخ به سؤالی درباره‌ اقدامات عملی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای تحقق دغدغه‌های رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی، اظهار کرد: پاسخ من به این پرسش این است که پرداختن به حرف‌‌‌ها و مطالب‌ مطرح شده از طریق بنر به نوعی ظلم است. از روز اولی که حضور داشته‌ام، شعار نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی را به‌طور همزمان مطرح کردیم، چون اندیشه اعتدال مبتنی بر نفی ولنگاری و نفی جزم‌اندیشی است.

وی تأکید کرد: به همان اندازه که ولنگاری زیان‌آور است، تحجر و جزم‌اندیشی زیان‌آور است. در این راستا گروهی مسؤول پیگیری دغدغه‌های رهبری برای شناسایی و تبیین آنها و چگونگی طراحی سیاست برای رفع و تحقق در عمل شده است.

آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه» گفت: جلساتی که با حضور ۳ نفر از صاحب‌نامان این حوزه به همراه آقای درویش برگزار شده، به تفاهمات اولیه‌ای رسیده و نتیجه توسط خود آقای درویش اعلام می‌شود.

او همچنین درباره فیلم «کاناپه» به‌کارگردانی کیانوش عیاری هم گفت: آقای عیاری از صاحب‌نامان سینمای ایران است و به مشاور عالی وزارتخانه و رییس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام تا جلسه مستقلی با ایشان برای تصمیم‌گیری برگزار شود، اما با این حال عمده بحث مربوط به فیلم «کاناپه» فقهی است و باید بدون بحث‌های تبلیغی کار را در این‌باره دنبال کنیم.

افزایش دو برابری بودجه تئاتر قطعی است

صالحی امیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که افزایش بودجه اعلام شده از سوی او برای تئاتر به‌طور مشخص به کدام بخش‌ها تعلق خواهد گرفت و آیا تا پایان سال مطالبات تئاتری‌ها پرداخت خواهد شد تا مانند سال گذشته به شب سال نو نرسد، اظهار کرد: براساس گزارشی که از معاونت هنری دریافت کرده‌ام، به‌طور تقریبی پس از جشنواره تئاتر فجر ۱۲۰ تا ۱۴۰ نمایش هر شب در سالن‌های تهران اجرا می‌شوند، در حالی که در سال ۹۱ میزان اجرای تئاتر در سالن‌های تهران متوسط ۲۰ اجرا بود.

شفاف‌سازی مالی در جشنواره فیلم فجر

صالحی امیری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های مالی دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر و نیز ورود یک‌سری بخش‌ها به جشنواره بدون برگزاری مزایده و مشخص بودن سازوکار اصولی گفت: در اصلاحیه‌ای به معاونت سازمان سینمایی در همان ماه اول حضورم اعلام کردم که مانند معاونت مطبوعاتی، شفاف‌سازی کلیه اقدامات مالی و غیرمالی برای اصحاب فرهنگ و هنر یک امر ضروری است. در این بین مردم محرم‌‌‌ترین طبقه برای دانستن اطلاعات حوزه‌های مختلف نشر، یارانه، سینما، تئاتر، موسیقی و… هستند و هیچ گونه ابهامی برای بنده قابل پذیرش نیست.

صالحی امیری در این بخش از سخنان خود تأکید کرد: باید نقش خانه سینما و نهادهای صنفی و جشنواره فیلم فجر پررنگ شود و وزارت فرهنگ نقش نظارت، حمایتی و سیاست‌گذاری خود را داشته باشد.

گفتنی است، اختتامیه نخستین دوره جایزه ایثار و رسانه با حضور اسحاق‌جهانگیری معاون‌اول رییس‌جمهور و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از رسانه‌های برتر برگزار و از نفرات برتر در دو حوزه «ایثار اجتماعی» و «ایثار و شهادت» در دو بخش سراسری و استانی با اهدای تندیس و لوح تقدیر از آنها تجلیل کرد.

 

همچنین تمبر یادبود نخستین جایزه ایثار و رسانه نیز با حضور اسحاق‌جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور رونمایی شد. تقدیر از خانواده‌های شهدا و ایثارگران از بخش‌های دیگر این جشنواره بود. خانواده شهید محسن‌خزایی، خبرنگار صدا و سیما نیز در این مراسم تقدیر شد.