مقصر گران کردن خودرو‌ها کیست؟

مهدی قره‌داغلی- با توجه به اینکه در هفته گذشته اخباری مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی منتشر شد، همین امر سبب شد بازار خودرو که مدتی در راکد‌‌ترین حالت ممکن خود بوده است را بیش از پیش با تلاطمات فراوانی مواجه کند. اما جالب‌تر اینجاست که همیشه درست در زمانی که این […]

مهدی قره‌داغلی- با توجه به اینکه در هفته گذشته اخباری مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی منتشر شد، همین امر سبب شد بازار خودرو که مدتی در راکد‌‌ترین حالت ممکن خود بوده است را بیش از پیش با تلاطمات فراوانی مواجه کند. اما جالب‌تر اینجاست که همیشه درست در زمانی که این اتفاقات قرار است رخ دهد، مسئولان عزیزمان از چند وقت قبل، زمینه‌چینی‌ها برای آن را فراهم می‌کنند و با آماده‌سازی جامعه، کار خود را به اجرا در می‌آورند و در نهایت مقصر را نفرات قبلی خود که بر کرسی صندلی آن‌ها نشسته بودند، می‌اندازند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در همین خصوص، سید محمد اتابک؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برخی از خودرو‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: در بحث افزایش قیمت خودرو، حتماً می‌دانید که ۸۰ درصد خودروهای تولیدی ما توسط دو شرکت خودروسازی انجام می‌شود، یعنی کم‌ترین قیمت ماشین‌‌ها که باز هم بالاست در این دو شرکت تولید می‌شود. وی با بیان اینکه این دو شرکت ۸۰ درصد تولید داخلی را برعهده دارند، گفت: مابقی نیز مونتاژی‌‌ها هستند. در این شرایط باید بگویم که خودروهای تولید شده در این دو شرکت یا همان ۸۰ درصد خودروهای تولیدی در کشور طی ۱۸ ماه گذشته هیچ قیمتی نگرفته بودند. وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه ما هم علاقه‌ای نداشتیم که قیمت خودرو‌ها افزایش پیدا کند، اظهار داشت: این خودرو‌ها در ۱۸ ماه گذشته هیچ قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم ۱۸ ماهه را در نظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و… گران می‌شود؛ دستمزد‌ها افزایش پیدا می‌کند، عدم افزایش قیمت خودرو‌ها موجب بالا رفتن زیان انباشته شرکت‌ها می‌شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد. شرکت‌ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند. اتابک؛ با بیان اینکه این افزایش قیمت خودرو‌ها مصوبه‌ای بود که باید در دولت قبل انجام می‌گرفت ولی ر‌ها شده بود، تصریح کرد: از آغاز کار این دولت کمتر از ۱۰۰ روز گذشته است. و زیان‌ها روبه انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروساز‌ها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای ۲۰ میلیون نفر سهامدار این موارد مهم بود. افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود. وی با تأکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود، گفت: همین میزان افزایش تأثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و ۲۰ میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره این‌‌ها هم دارایی‌های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی‌توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کند. با این اقدام شاهد تأثیر بر بورس و سهام مردم بودیم. اتابک؛ همچنین افزود: در مورد خودروهایی که سفارش‌گذاری شده و پول پرداخت شده همه آن مقداری که پرداخت شده به قیمت قدیم است و هرچه باقی مانده را باید با یک نسبتی قیمت جدید را بزنند. وزیر صمت، با بیان اینکه این اتفاقات در مجموع باعث شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان‌های تشکیل‌دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروساز‌ها می‌توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند. اتابک؛ در ادامه، گفت: خودروسازی چیزی نزدیک به ۱۲ درصد ارزش‌افزوده صنعت کشور را تشکیل می‌دهد؛ با وجود اینکه مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهامدار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آنچه که ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته ر‌ها نگذاریم و تصمیم‌گیری انجام شود.