ورود ۲۰ میلیارد تومان لاستیک به اسم کائوچو

ورود ۲۰ میلیارد تومان لاستیک به اسم کائوچو علی‌رغم وجود سامانه جامع و هوشمند گمرکی و دریافت اطلاعات مبدأ کالاهای وارداتی بازهم قاچاقچیان در اقدامی با جعل و دور زدن سامانه به گمرک رو دست زدند. به گزارش فارس، روز شنبه هفته جاری بود که سردار ملکی از انهدام یک باند قاچاق سازمان یافته کالا […]

ورود ۲۰ میلیارد تومان لاستیک به اسم کائوچو

علی‌رغم وجود سامانه جامع و هوشمند گمرکی و دریافت اطلاعات مبدأ کالاهای وارداتی بازهم قاچاقچیان در اقدامی با جعل و دور زدن سامانه به گمرک رو دست زدند.

به گزارش فارس، روز شنبه هفته جاری بود که سردار ملکی از انهدام یک باند قاچاق سازمان یافته کالا خبر داد.

فرمانده انتظامی هرمزگان با اشاره به این‌که ۳۶ کانتینر لاستیک قاچاق کشف شده عنوان می‌کند، در مجموع این قاچاق ۶۷ کانتینر بوده که ۳۱ کانتینر آن به داخل کشور وارد شده است.

وی جزییات این قاچاق را مربوط به دستکاری و جعل اسناد گمرکی بیان کرده و معتقد است، محموله بزرگ لاستیک با عنوان جعلی واردات کائوچو با تعرفه ۵ درصد وارد کشور شده، در حالی که تعرفه لاستیک ۲۰ درصد است و ارزش این کالا‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد.

براین اساس ارزش کالاهای ۳۱ کانتینر وارد شده نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که ارزش آن با احتساب ۳۶ کانتینر کشف شده ارزش آن در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

* ناتوانی سامانه جامع گمرکی در تشخیص قاچاق

این گزاره خبری، اما ابعاد گسترده و قابل تأملی دارد که بررسی آن خالی از لطف نیست. اول این‌که سرنخ این پرونده از کجا به دست آمده و چگونه و با چه فرایندی منجر به کشف شد. آیا هشدار اولیه براساس سامانه جامع گمرکی بوده یا عوامل بیرونی داشته است؟

در این باره، توکلی، معاون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرماندهی انتظامی استان هرمزگان به فارس می‌گوید: شروع این موضوع مربوط به یک گزارش بیرونی و راپورتی که به دست ما رسید، تا آن را پیگیری کنیم و در نهایت با همکاری گمرک بررسی و تحقیق اطلاعات بیش‌تر صورت گرفت.

* قاچاق بدون ارزیابی به داخل کشور آمد

جزییات این پرونده نشان می‌دهد، براساس مانیفست و ترخیص کشتیرانی کد کالای حمل شده با کالای اظهار شده در گمرک متفاوت است. یعنی این‌که لاستیک وارد کشور شده، اما برای خارج کردن از گمرک کائوچو اظهار شده است. از آنجایی که واردات کائوچو در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرد، بدون ارزیابی اجازه ترخیص داده می‌شود و به راحتی و بدون آن‌که سامانه بتواند هشدارهای لازم را بدهد، کالا به سهولت خارج شده است.

اصغر مظاهری، عضو هیأت مدیره اتحادیه حق‌العمل کاران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که طبق توصیه آنکتاد و استانداردهای جهانی مسیر سبز گمرکی نیاز به کنترل ندارد، بیان می‌کند، مکانیزم کنترل معمولاً براساس معیار گزینشی (سلکتیویتی) می‌شود، با این حال احتمال این‌که کالایی خارج از ضوابط گمرکی بیرون برود وجود دارد.

وی معتقد است: در حال حاضر نمی‌دانم که گزینش کالا در انتخاب مسیرهای ۳گانه چگونه است اما فاکتورهایی مانند کشور مبدأ (رعایت استاندارها، اصالت)، اعتبار صاحب کالا (نظام ارزشیابی) و گروه کالایی (اختلاف تعرفه) دخیل هستند.

در حال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کالاهای وارداتی در مسیر سبز قرار می‌گیرند و طبق اظهارات فوق احتمال این‌که کالایی خارج از اظهارنامه به داخل کشور برود، وجود دارد، مگر این‌که مکانیزم‌های کنترلی هوشمند و قابل اتکایی وجود داشته باشد.

* چرایی علت قاچاق

با این توضیحات مشخص می‌شود که سامانه جامع گمرکی علاوه بر داشتن اطلاعات مانیفست، بارنامه و اظهارنامه صاحب کالا نتوانسته این مغایرت را کشف و شناسایی کند.

 

کرباسیان، رییس کل گمرک به تازگی در جریان رونمایی از قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی گفته بود، گمرک به اطلاعات کامل کالاهای مبدأ وارداتی دست یافته است که به عنوان کنترل‌کننده کالا و بروز کشف قاچاق و تخلفات نقش تعیین‌کننده دارد.