کارشناس اقتصاد شهری ۴۵ درصد مردم تهران روزانه دو تا ۳ ساعت در ترافیک هستند کارشناس اقتصاد شهری اتلاف درآمد شهروندان را از تبعات ترافیک خواند و گفت: نتایج بررسیهای میدانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان میدهد ترافیک منجر به کاهش ۱٫۱۴ درصدی درآمد شهروندان میشود. به گزارش ایلنا، سیدمحسنطباطباییمزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد […]
کارشناس اقتصاد شهری
۴۵ درصد مردم تهران روزانه دو تا ۳ ساعت در ترافیک هستند
کارشناس اقتصاد شهری اتلاف درآمد شهروندان را از تبعات ترافیک خواند و گفت: نتایج بررسیهای میدانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان میدهد ترافیک منجر به کاهش ۱٫۱۴ درصدی درآمد شهروندان میشود.
به گزارش ایلنا، سیدمحسنطباطباییمزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه ضرورت دارد برای حل مشکل ترافیک در کلانشهرها نگاه اقتصادی به این پدیده نیز داشته باشیم، افزود: اقتصاد ترافیک، حمل و نقل شهری را از منظر اقتصادی ارزیابی کرده و درصدد تخصیص بهینه و کارای منابع درون بخش حمل و نقل شهری است؛ در واقع اقتصاد ترافیک میزان تخصیص کارای منابع محدود شهرداری به بخش حمل و نقل شهری را تعیین کرده و با ارزیابی عرضه و تقاضا در این بخش، به قیمت گذاری و تعیین حدود بهینه ترافیکی اقدام میکند.
وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل شهری پایه و اساس تحلیلهای این بخش را تشکیل میدهد، گفت: تقاضای حمل و نقل برابر با میزان تردد تمام وسایل نقلیه داخل شهری است که در محدوده شهر، تردد میکنند و عرضه حمل و نقل شهری برابر با میزان زیرساختهای حرکت وسایل نقلیه داخل شهر همچون: میزان خیابانها، راهها و بزرگراههای سطح شهری است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: در شرایط کنونی میزان عرضه و تقاضای حمل و نقل در شهرها در سطح مشخصی قرار دارد که ظاهرا به دلیل مازاد وسایل نقلیه نسبت به میزان عرضه حمل و نقل شهری و یا کافی نبودن زیرساختها نسبت به میزان تقاضای حمل و نقل شهری، ترافیک بروز پیدا میکند.
کارشناس ارشد اقتصاد شهری ادامه داد: برای اینکه میزان ترافیک در شهرها کاهش پیدا کند، از دیدگاه اقتصادی لازم است میان سرمایهگذاری و هزینههایی که برای کاهش ترافیک انجام میگیرد به صورت ساخت بزرگراه، توسعه مترو، ساخت خیابان، افزایش کمی و کیفی بیآرتی و… و میزان کاهش هزینههای ناشی از ترافیک و یا منافع سرمایهگذاری در حمل و نقل شهری، مقایسهای صورت گیرد.
طباطبایی مزدآبادی خاطرنشان کرد: چنانچه هزینههای کاهش یافته(منافع سرمایهگذاری) در اثر ترافیک نسبت به میزان سرمایهگذاریهای انجام شده (هزینههای سرمایهگذاری)، بالاتر باشد، لازم است سرمایهگذاری صورت پذیرد.
مدیرمسؤول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در بخش دیگری از این گفتوگو با تأکید بر اینکه عموماً ترافیک هزینههای گزافی را بر شهروندان تحمیل میکند گفت: طبق نتایج بررسی میدانی، بیش از ۴۵ درصد مردم تهران روزانه حدود دو تا ۳ ساعت از وقت خود را در ترافیک میگذرانند و این اتلاف وقت تقاضا برای دستمزد را افزایش داده و هزینههای تولید در کشور افزایش مییابد.
وی اتلاف درآمد شهروندان را از دیگر تبعات ترافیک خواند و افزود: ترافیک منجر به کاهش ۱٫۱۴ درصدی درآمد شهروندان، کاهش بهرهوری نیروی انسانی، استهلاک وسایل نقلیه، هزینههای ناشی از تصادفات، هزینههای ناشی از آلودگیهای زیستمحیطی، بیماریهای روحی و جسمی، مرگ شهروندان، هدررفت سوخت و… میشود.
نایب رییس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه نمیتوان انتظار داشت ترافیک در محدودههای شهری کشور به صفر برسد، گفت: باید حد بهینه ترافیک را در شهرها با توجه به هزینههای ناشی از ترافیک مشخص کرد و از طریق سیاستگذاری شهری، میزان ترافیک را در حد مطلوب تعیین شده، نگه داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.