گروه خودرو- با در نظر گرفتن این موضوع که بحث افزایش قیمت خودروها از درب کارخانه با حواشی زیادی همراه بود، اما محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، از مزایای این افزایش قیمتها حمایت کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن این موضوع که بحث افزایش قیمت خودروها از درب کارخانه با حواشی زیادی همراه بود، اما محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، از مزایای این افزایش قیمتها حمایت کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: به دلیل اختلاف زیاد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، در حالحاضر حدود ۷۰۰ هزار خودرو توسط مصرفکننده غیرواقعی خریداری و در پارگینکها انبار شده و منتظر افزایش قیمت هستند تا از فروش، سود بیشتری عایدشان شود. وی گفت: انتظار داریم با اصلاح اخیر قیمتهای خودرو، قیمت کارخانهای خودروها درست شود، که به تبع آن میزان تولید، افزایش و قیمت بازار پایین میآید. نجفیمنش؛ اضافه کرد: قیمتگذاری دستوری و سیاستهای غلط دولت و مجلس در عرصه خودرو موجب شده است که اکنون خودروسازان کشور با زیان روبهرو شوند. وی در رابطه با عرضه خودرو در بورس هم، گفت: عرضه خودرو در بورس آخرین راهکار است؛ کار درستی که در همه جای دنیا مرسوم است به این روش است که خودرو توسط خودروساز قیمتگذاری و عرضه میشود؛ بنابراین ما هم میتوانیم با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته؛ قیمتگذاری و عرضه خودرو را به خودروسازان واگذار کنیم که این بهترین روش رونق بازار است. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو، افزود: اگر میزان تولید افزایش یابد، فاصله قیمت کارخانه تا بازار هم کم میشود در چنین شرایطی واسطهها برای اینکه کمتر زیان کنند خودروهای دپو شده را با قیمتهای پایینتر روانه بازار میکنند. مانند اتفاقی که سال ۹۰ کشور تجربه کرد؛ در آن زمان تولید افزایش یافت,، اما متقاضی کمتر شد و خودروسازان مجبور شدند که خودروهای خود را به روشهای اقساطی و چکی به مشتریان بفروشند. نجفیمنش؛ با اشاره به اینکه بازار خودرو هماکنون بازار کاذبی است، گفت: در حالحاضر متقاضیان خرید خودرو به دنبال سود بردن از اختلاف قیمت هستند. بنابراین اگر تولید افزایش پیدا کند و اختلاف قیمت کمتر شود و واسطهها کمتر سود ببرند، این صنعت به حالت عادی خود برمیگردد. وی ادامه داد: براساس آمار اعلامی، سال ۱۴۰۱ هفت میلیون خودرو در کشور معامله شد، از این تعداد فقط یک میلیون خودرو توسط خودروسازان و با دخالت برخی از نهادها فروخته شد و شش میلیون معامله توسط مردم و در بازار آزاد بدون کمترین شکایتی صورت گرفت، اگر این روش درست مدیریت شود و خودرو به دست مصرفکننده واقعی برسد به نفع عموم مردم خواهد بود. نجفیمنش؛ گفت: اصلاح قیمت خودرو، افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت در این صورت زیان خودروسازان کمتر و بدهی آنها به قطعهسازان هم به حداقل خواهد رسید. وی گفت: دهه ۷۰ تا اوایل دهه هشتاد، اتفاق خوبی در کشور رخ داد، در آن زمان قیمتی که وجود داشت قیمت حاشیه بازار بود و ۱۳ سال با وجود افزایش قیمت نهادهها، قیمت خودرو ثابت ماند یا به صورت جزیی افزایش یافت؛ جالبتر اینکه بعضا قیمت بازار کمتر از قیمت کارخانه بود بنابراین اگر تجربه دهه ۷۰ را دوبار تکرار کنیم خودرو با قیمت واقعی به دست مصرفکننده نهایی میرسد ضمن اینکه دست واسطهها و دلالان هم از این بازار کوتاه میشود. نجفیمنش؛ با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی جزء صنایع پیشران هر کشور است، افزود: نخستین صنعتی که در ایران تحریم شد صنعت خودروسازی، اعم از قطعهسازی و مواد اولیه آن بود نه واردات خودرو. نجفیمنش؛ افزود: رقابتی کردن خودروسازان راهکار دیگر است که میتواند این صنعت را رونق بخشد کاری که در همه جای دنیا مرسوم است؛ اگر دولت اجازه دهد که سازوکار بازار، عرضه و تقاضا را تعیین کند نتیجه بهتری خواهیم گرفت، زیرا هر جایی که دولت در قیمتگذاری دخالت داشته، نتیجه مطلوبی به دست نیامده است. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: بعد از تحریم صنعت خودرو، با توجه به ظرفیتهای موجود کشور، نه تنها این صنعت تعطیل نشد، بلکه تولید را در مقطعی افزایش هم دادیم اگر دولت اجازه دهد که خودروسازان خودشان قیمتگذاری کنند، خودشان عرضه کنند و از نظر کمیت و کیفیت با خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی رقابت داشته باشند شاهد رشد این صنعت خواهیم بود. نجفیمنش؛ افزود: تولید در کارخانه با زیان اتفاق میافتد و نرخ خودرو با قیمت تعیین شده در بازار متفاوت است. بحث بر سر قیمت بازار نیست؛ ولی اگر وضع تولید درست شود، قیمت بازار هم کاهش مییابد. وی با اعتقاد بر اینکه صنعت خودرو در حال سرکوب شدن است، افزود: قیمت تمام شده خودروسازیها ۱۰ تومان است؛ ولی ما اصرار داریم محصول نهایی پنج تومان به فروش برسد و دلیل این کار را هم نمیدانم! نجفیمنش؛ افزود: بسیاری مقامات فشار میآورند که راهکار ما تولید است؛ ولی عدهای درست با تولید تقابل دارند. بحث کنونی هم تقابل با تولید است. قیمت خودرو را پایین نگه داشته بودند و هنوز هم فقط اندکی این رقم را بالا آوردند که به نظر ما کاچی به از هیچی است. رئیس انجمن قطعهسازان، با بیان اینکه قیمت در بازار تعیین میشود و نرخ خودرو از سوی نهادی تعیین نمیشود، افزود: همه اقلام گران شده ولی قیمت خودرو طی دو سال تغییری نداشته است. وی ادامه داد: اگر قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، قابل بحث است؛ ولی هم اینک یک رانت به وجود آمده که مساوی با ۵۰۰ همت است و شامل اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. اکثر کسانی که برای خرید خودرو صف میکشند، بهواقع به محصول نیاز ندارند و صرفاً میخواهند خودرویی را خریداری کرده و در بازار بفروشند. همچنین اسماعیل شجاعی؛ دبیر سابق اتحادیه واردکنندگان خودرو و کارشناس اقتصاد خودرو نیز، در این باره، اظهار کرد: وقتی درباره گران شدن صحبت میکنیم، یعنی نرخ تعیینی از قیمت متعادل بیشتر است. ولی مشکل ما در صنعت خودرو این نیست؛ بلکه گرفتار سیستم حکمرانی پر مداخله در اقتصاد هستیم. تا زمانی که نحوه دخالتهای بیجا، غیرکارشناسی و رانتجویانه در سیستم اقتصاد و خاصه در خودرو برقرار است، از این وضعیت نجات پیدا نمیکنیم. شجاعی؛ افزود: امروز قطعهساز، خودروساز و مردم ناراضی هستند و صرفاً دلالها راضی هستند. در حالیکه حکمرانی در بخش خودرو فقط برای دلالها کار میکند و وقتی سامانه یکپارچه خودرو را طراحی کردیم، در فروش و هم تولید دخالت صورت گرفت. دبیر سابق اتحادیه واردکنندگان خودرو اشکال دیگر را متوجه رسانهها دانست و افزود: ما خودروساز را حلبیساز میدانیم؛ ولی دولت مصون از انتقادات است. بنابراین مردم باید به یاد داشته باشند شعار سال براساس جهش تولید است؛ ولی مجلس یکقدم برای رفع موانع تولید برنداشته است. پس بحث بر سرگرانی خودرو صحت ندارد و صنعت خودرویی که در حال نابودی بود، قدری با تزریق مالی روبهرو شده تا به مرگ کشیده نشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم، در روزهای گذشته بدون ارائه راهکاری صحیح و جایگزین برای سامان بخشیدن به وضعیت صنعت و بازار خودرو، به مخالفت با عرضه خودرو در بورس پرداخت. به گزارش پرشینخودرو، وزیر صمت دولت چهاردهم یکی از اصلیترین درخواستهای خودروسازان که عرضه خودرو در بورس کالا برای فرار از زیاندهی […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه