در حالی که بیش از دو سال از تصویب آییننامه واردات خودروهای دستدوم میگذرد، اما به دلیل اصلاحاتی که بر روی آییننامه باید انجام میشد، هنوز خودرویی وارد کشور نشده است؛ تا اینکه رئیس مجلس نسبت به این قضیه گلهمند شده و عنوان کرد؛ چطور میشود در سال بیش از هشت میلیارد دلار قطعه وارد […]
در حالی که بیش از دو سال از تصویب آییننامه واردات خودروهای دستدوم میگذرد، اما به دلیل اصلاحاتی که بر روی آییننامه باید انجام میشد، هنوز خودرویی وارد کشور نشده است؛ تا اینکه رئیس مجلس نسبت به این قضیه گلهمند شده و عنوان کرد؛ چطور میشود در سال بیش از هشت میلیارد دلار قطعه وارد میکنند، ولی برای واردات خودروی کارکرده میگویند پول نیست! به گزارش ایسنا، لایحه خودروهای کارکرده خرداد ماه سال گذشته در مجلس تصویب شد و بعد از آن مورد تأیید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت، اما از همان ابتدای کار، این طرح مخالفان جدی داشت که مهمترین مخالف آن سیاستگذار ارزی کشور بود. طبق این طرح هر شخص حقیقی میتواند یک خودروی کارکرده با عمر کمتر از پنج سال از سایر کشورها وارد ایران کند. واردات باید توسط صاحب کد ملی انجام شود و این واردات باید از محل سپرده ارزی خود فرد باشد. بانک مرکزی نیز باید منشأ ارز را تأیید کند. همچنین واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صمت و دریافت گواهی از سازمان ملی استاندارد و محیطزیست دارد و سپس بانک مرکزی باید منشأ تأمین ارز این خودروها را تأیید کند. اما از زمان تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز هیچ خودرویی براساس این طرح وارد ایران نشده و به نظر میرسد علت اصلی این موضوع نگرانیهای ارزی است که البته قالیباف امروز این قضیه را مورد نقد قرار داد و گفت؛ چطور گفته میشود که برای واردات خودرو کارکرده پول نیست! حال این نکته را نباید از نظر دور داشت که پس از تصویب آییننامه محمد اتابک؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، تأکید کرد که در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آنها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است؛ زیرا با این بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم. آنطور که محمد اتابک؛ گفته بود: اشکالاتی در بخشنامه خودروهای دستدوم وجود دارد که برای جلوگیری از هزینه اضافه برای کشور و بروز مشکل برای شهروندان باید مرتفع شود، اما خودروهای نو با استانداردهای تعریف شده در حال واردات هستند. از ۲۷ شهریور که این موضوع از سوی وزیر صمت مطرح شد تا الان خبری از اصلاح نبوده که همین امر مورد انتقاد رئیس مجلس قرار گرفت. نباید از نظر دور داشت که این موضوع بارها مورد بررسی کامل قرار گرفته است تا اینکه با صحبتهای امروز رئیس مجلس مجدد این سؤال مطرح میشود که اشکال کار کجاست؟ و چه زمانی واردات این خودروها انجام خواهد شد؟ این سد باید از سوی کدام ارگان شکسته شود؟ آیا خودروسازان داخلی مانع کارند؟ قالیباف نسبت به واردات خودروهای کارکرده واکنش نشان داده و گفت که دو سال است که واردات خودروی دستدوم را تصویب کردیم؛ چرا نمیگذارند خودرو وارد شود. چطور میشود در سال بیش از هشت میلیارد دلار قطعه وارد میکنند، ولی برای واردات خودروی کارکرده میگویند پول نیست! چرا؟ چون نمیخواهند اجازه رقابت بدهند. در مورد تأثیر واردات خودرو بر بازار نیز برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که واردات نهتنها باعث متعادل شدن بازار خواهد شد، بلکه علاوه بر بازار خودروهای مونتاژی، تأثیر قابلتوجهی نیز در کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد داشت، اما برخی دیگر از فعالان این حوزه معتقدند که این آیین نامه مرهم زخم بازار آشفته بازار نخواهد بود و بدون سیاست مشخص و در فقدان نظام پشتیبانی قطعات یدکی خودروهای کارکرده کشور را با بحران مواجه خواهد کرد. نباید از نظر دور داشت که بازار خودروهای داخلی این روزها به دلیل افزایش قیمت خودروها با فرازونشیبهایی همراه بوده و شاهد رشد قیمتها در این بازار هستیم؛ شاید واردات این خودروها بتواند بازار را متعادل کرده و تأثیر قابلتوجهی بر کاهشی شدن قیمتها داشته باشد.
به گفته مدیر طرح واردات خودرو، تعداد ثبت سفارشها برای واردات خودرو زیاد است. بنابراین در حال مدیریت ثبت سفارشها با منابع ارزی هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ گفت: بانک مرکزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار به واردات خودرو ارز اختصاص داده است. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، درخصوص اینکه آیا ثبت سفارش خودرو […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع واردات خودرو که در سال گذشته توسط مجلس به تصویب رسید و شوراینگهبان نیز آن را تأیید کرد و عملاً واردات خودرو به شکل قانون به دولت ابلاغ شد، اما با گذشت نزدیک به یک سال هنوز دولت ظاهراً نمیخواهد این قانون را به شکل جدی اجرا کند و […]
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: چنانچه دولت عزمی به ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده نداشته باشد، بهزودی از طریق ماده ۲۰۴ قانون آییننامه داخلی مجلس و در قالب طرح تحقیق و تفحص با افراد خاطی در اجرای این قانون برخورد خواهیم کرد. به گزارش خبرخودرو، رضا باباییکارنامی؛ درخصوص اظهارات اخیر سخنگوی دولت […]
بازار خودرو اگر چه این روزها متأثر از تنشها و تحرکات منطقهای و تلاطمات ارزی، روزهای پرنوسانی را سپری میکند اما در این میان برخی کارشناسان با توجه به وقتکشی دولت در اجرای قانون و تبعات کاهش تولید و عرضه خودروسازان، معتقدند که تعیینتکلیف و ابلاغ و اجرای آییننامه واردات خودروی دستدوم از جمله قوانینی […]
دیدگاه بسته شده است.