یک کارشناس بازار روانکار، با اشاره به رکود حاکم بر بازار روغن موتور، بیان کرد: علیرغم رکود نسبی در بازار، دولت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و در راستای کمک به مصرفکنندگان ناچار به کنترل قیمتها به روش دستوری است. به گزارش خبرخودرو، علیرضا آمارمحمدی؛ درباره آخرین وضعیت بازار روغن موتور، عنوان کرد: […]
یک کارشناس بازار روانکار، با اشاره به رکود حاکم بر بازار روغن موتور، بیان کرد: علیرغم رکود نسبی در بازار، دولت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و در راستای کمک به مصرفکنندگان ناچار به کنترل قیمتها به روش دستوری است. به گزارش خبرخودرو، علیرضا آمارمحمدی؛ درباره آخرین وضعیت بازار روغن موتور، عنوان کرد: نیمه نخست سالجاری برای بازار روغن موتور با چالشهایی همراه بود چراکه بازار طبق معمول هر سال در دو ماه ابتدایی سال با چالشهای قیمتی و در شش ماه نخست بهخصوص دو ماه اخیر و به ویژه در بازار روغن موتورهای جنرال با رکود مواجه بوده است. وی رکود حاکم بر بازار روانکار را ناشی از دلایل مختلف و ناشی از شرایط نوسانات ارز پیرامون وقایع بینالمللی و سیاسی دانست و تصریح کرد: از این رو نهادهای نظارتی به منظور جلوگیری از افزایش قیمتها در حال کنترل بازار روغن موتور هستند که این نظارتها از یک جهت معقول و قابل قبول است، اما از لحاظ تکنیکال، قیمتگذاری دستوری در هر نوع فعالیت اقتصادی تجربه موفقی نبوده و محکوم به شکست بوده است، چراکه اقتصاد دستورپذیر نیست و در بازار آزاد فاکتورهای عرضه و تقاضا تعیینکننده ثبات قیمتها میباشند. این کارشناس بازار روانکار، با اشاره به اینکه دولت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم ناگزیر به کنترل قیمتها به روش دستوری است، یادآور شد: متأسفانه مدیریت دولتی چهار شرکت بزرگ روغن سازی، بازار روانکار را طی سالهای متمادی به بازاری انحصارزده تبدیل کرده موجب شده تولید با قیمت رقابتی توام با حفظ کیفیت کار دشواری باشد که از توان مصرفکننده نیز خارج خواهد بود. آمارمحمدی؛ اظهار داشت: از طرف دیگر به ظرفیتهای شرکتهای خصوصی آن طور که باید توجه کافی نشده است در حالی که اگر سهم و اعتبار آنها در بازار افزایش پیدا میکرد اکنون تولیدکنندگان بخشخصوصی در سطح کلانتری بهعنوان رقیب صاحب سبک و موثر مطرح شده و فضای متعادل و منعطفتری را در کل بازار شاهد بوده و چه بسا تحکم در قیمتگذاری تجربه نمیشد و صرفاً کیفیت و قیمت هر محصول تعیینکننده بود. این کارشناس بازار روانکار، با بیان اینکه ایجاد فضای رقابتی در تولید عامل مؤثری در کنترل و ثبات قیمتها است، یادآور شد: علیرغم سیاستگذاری وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت فروش سبدی محصولات توسط شرکتهای روغنسازی مدیریت دولتی همچنان این شرکتها به دلیل عدم رضایت احتمالی از سود معرفی شده خود از کل لیست محصولات نسبت به ارسال اجباری و تحمیل فروش سبدی کالاهای تحمیلی در کنار موارد پرتقاضاتر سعی در جبران منافع از دست رفته خود دارند که قطعاً این روند در شان هیچ تولیدکننده و فروشنده و مصرفکنندهای نبوده و در استراتژی هیچ برنامه برندینگی جایی نخواهد داشت. ضمن اینکه جهت تعدیل قیمت با الگوی ارائه شده غیرحرفهای و غیرکارشناسی از نقش متقلبین در تولیدات ارزان و ایجاد خسارات مالی و در نتیجه لطمه بر روان و اعتماد مصرفکننده نیز نمیتوان غافل بود.
دیدگاه بسته شده است.