دولت در آییننامه مربوط به بند «ت» تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرایط و ضوابط فنی واردات خودروهای برقی پرداخته و حداکثر ارزش خودروهای نو را ۴۰ هزار یورو و خودروهای کارکرده را ۲۰ هزار یورو اعلام کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، هیئت وزیران در مصوبهای آییننامهای برای واردات […]
دولت در آییننامه مربوط به بند «ت» تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرایط و ضوابط فنی واردات خودروهای برقی پرداخته و حداکثر ارزش خودروهای نو را ۴۰ هزار یورو و خودروهای کارکرده را ۲۰ هزار یورو اعلام کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، هیئت وزیران در مصوبهای آییننامهای برای واردات خودروهای برقی و برقی-بنزینی (هیبریدی) ابلاغ کرد. این آییننامه براساس بند (ت) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور مصوب و ابلاغ شده است. آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی نو و کارکرده در ۲۳ آبانماه سالجاری در هیئت دولت تصویب شده بود. در بند (تبصره ۹) بودجه سال ۱۴۰۳ آمده است که در اجرای ماده (۹) قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶ به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقی – بنزینی (هیبریدی) به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل نیم واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) ۱۵ واحد درصد تعیین شده است. در بخشی از این مصوبه، منابع ارزی مورد نیاز با رعایت ضوابط ارزی بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات)، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حملونقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد. در آییننامه مذکور دولت به این نکته تأکید داشته که ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است. همچنین تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع اعلام شده و در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود. در این آییننامه ضوابط فنی واردات خودرو اعلام شده است براین اساس سن خودرو براساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (ویایان)، در زمان ورود به کشور کمتر از پنج سال و با کارکرد کمتر از ۸۰ هزار کیلومتر باشد. درخصوص استانداردهای خودروهای وارداتی در آییننامه آمده است که رعایت استانداردهای ایمنی براساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و دارا بودن یکی از شرایط زیر است:
– مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحهگذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
– خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو (دبیلیو ویتیای) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
– خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایماک (سیاسی) باشد.
– خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جیسیسی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیجفارس (جیاساُ) باشد.
– خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سیسیسی) باشد.
-خودرو دارایی تأییدیه اوراسیا (ایایسی) باشد.
– خودروهای کارکرده از ویژند (برند)های معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کرهجنوبی باشد.
– واردکنندگان خودروهای سواری برقی-بنزینی (هیبریدی) و پلاگین ملزم به رعایت استانداردهای آلایندگی یورو (۵) و بالاتری هستند.
– واردات خودروی نو و کارکرده برقی-بنزینی (هیبریدی) و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای (۲۵۰۰) سیسی ممنوع است.
در بخش دیگر این مصوبه، واردات خودروهای موضوع این آییننامه از سوی اشخاص حقوقی منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت،معدنوتجارت شده است. همچنین، خودروی با کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر براساس نام تجاری و نوع مدل با نوع سال خودرو کمتر از یکسال براساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور خودروی نو تعیین شده است. دولت در این مصوبه حداکثر ارزش خودروهای نو موضوع این آییننامه ۴۰ هزار یورو (فوب)، و خودروهای کارکرده ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز اعلام کرده است. دولت همچنین در این مصوبه، واردات خودروی فرمان راست را ممنوع اعلام کرد. در مصوبه مذکور آمده است: باتری مورد استفاده در خودروهای موضوع این آییننامه باید از نوع لیتیوم-یون باشد؛ ضمن اینکه واردکنندگان حقوقی مکلف به ارائه گارانتی باتریهای خودروهای مذکور به مدت حداقل پنج سال یا کارکرد یکصد هزار کیلومتر هستند. همچنین درخصوص شاخص اتمام عمر باتری خودروهای برقی و بردافزا، بر دارا بودن قابلیت حداقل ۷۵ درصد پیمایش اولیه با یک بار شارژ کامل تأکید شده که براساس آن شاخص اتمام عمر باتری خودروهای هیبریدی و پلاگین دارا بودن قابلیت حداقل پیمایش ۶۰ کیلومتر با محرکه تنها موتور برقی با یک بار شارژ است. بازده موتور الکتریکی خودرو برقی در حالت نو، حداقل ۸۵ درصد است و مسئولیت اجرای دقیق این موارد نیز بهعهده شرکتهای واردکننده گذاشته شده است. از سوی دیگر، وزارت صنعت،معدنوتجارت مکلف شده نسبت به اعلام فهرست نامهای تجاری خودرو و مشخصات فنی قابلقبول با در نظر گرفتن سهولت دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام کند. متقاضیانی که همزمان نسبت به ثبت سفارش خودرو و احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تجهیزات شارژ اقدام کنند نیز در اولویت خواهند بود. شرکتهای تولیدکننده که نسبت به احداث واحد تولیدی برای خودرو بردافزا و خودروی هیبریدی پلاگین، تجهیزات شارژ و نیروگاه تجدیدپذیر احداث میکنند در اولویت قرار دارند. اولویت چهارم هم با تولیدکنندگانی است که نسبت به تولید خودروی برقی، تجهیزات شارژ یا نیروگاه تجدیدپذیر با عمق ساخت داخل با تشخیص وزارت صمت اقدام میکنند.
نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، با بیان اینکه تسریع در فرآیند اجرای واردات خودروهای کارکرده تأثیر مثبتی در هر سه حوزه خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی خواهد داشت، پیشبینی کرد که اجرای این مصوبه موجب شکستن حباب بزرگ خودروهای وارداتی، کاهش قیمتهای نامتعارف مونتاژیها و کاهش فاصله قیمتی کارخانهای و بازار خودروهای داخلی […]
گروه خودرو- رئیس سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هماکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ با بیان اینکه بیشتر خودروها از کشورهای آسیای جنوبشرقی وارد میشوند، افزود: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولاً یکماهونیم […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع آزادسازی خودروهای دستدوم بدون انتقال تکنولوژی توسط همه اشخاص، همین امر سبب شده شبهههایی در این باره به وجود آید که کارشناسان حوزه خودرو به آن انتقادهایی وارد کردهاند و این اقدام را در واپسین لحظات عمر دولت سیزدهم بیشتر شویِ تبلیغاتی میدانند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص […]
گمرک در ابلاغیهای از امکان واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقیبنزینی (هیبریدی) به داخل کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، مدیران گمرک، در ادامه نیز از حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی با توجه به نوع متقاضی رونمایی کردند. آن طور که در ابلاغیه گمرک […]
دیدگاه بسته شده است.