تجارت‌های غیرقانونی مانع ورود کالاهای با کیفیت به بازار عراق

تجارت‌های غیرقانونی مانع ورود کالاهای با کیفیت به بازار عراق رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: تجارت‌های مرزی، کوله‌باری و بی‌کیفیت مانع ورود واحدهای با سابقه و با کیفیت به بازار عراق شده است. یحیی‌آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از ممنوعیت صادرات کالای بی‌کیفیت به عراق گفت: […]

تجارت‌های غیرقانونی مانع ورود کالاهای با کیفیت به بازار عراق

رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: تجارت‌های مرزی، کوله‌باری و بی‌کیفیت مانع ورود واحدهای با سابقه و با کیفیت به بازار عراق شده است.

یحیی‌آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از ممنوعیت صادرات کالای بی‌کیفیت به عراق گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در زمینه صادرات به کشورهای cis توجه نکردن به عوامل خریداران، صادر کنندگان و کیفیت کالای صادراتی است. این عوامل باعث پایدار نشدن صادرات به این کشور‌ها شد.

وی با بیان این‌که باید توجه لازم را برای انجام بهینه و خوب به تعهدات خود در زمینه صادرات داشته باشیم، تصریح‌کرد: اتاق بازرگانی ایران و عراق و دولت باید به چگونگی کیفیت کالاهای صادراتی نظارت داشته باشند.

آل‌اسحاق ادامه‌داد: مشکل اصلی ما در صادرات بی‌انضباطی است و تا زمانی‌که بی‌انضباطی سر و سامان نیابد ما همچنان با مشکل صادرات کالاهای بی‌کیفیت مواجه هستیم.

وی افزود: باید برای صادرات کالا برند‌سازی صورت گیرد زیرا برند‌سازی علاوه بر ایجاد انضباط باعث می‌شود بازار عراق دومین بازار تجاری کشور شود.

وی ادامه‌داد: باید عراقی‌ها، صادر‌کنندگان معتبر ایرانی را شناسایی کنند و بتوانند در درازمدت رابطه تجاری داشته باشند.

آل‌اسحاق برقراری انضباط در این بخش را یکی از اهداف دولت دانست و گفت: برقراری انضباط تجاری باعث جریمه شدن متخلفین و منع حضور مجدد آنان در بازار عراق می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران‌ و عراق گفت: باید سازمان استاندارد و گمرک را بسیج کرد و اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی را تقویت کنیم و نظارت را به عهده اتحادیه‌ها و نهادهای مردمی واگذار کنیم.

وی ادامه‌داد: باید جهت‌گیری انضباطی‌، جریمه و تشویق به نحوی باشد که تجربه گذشته را نداشته باشیم.

آل‌اسحاق با بیان این‌که برند‌سازی یکی از اقدامات مهم برای شناسایی صادر کنندگان کالاهای با کیفیت است، تصریح‌کرد: در حوزه لبنیات برندهای معروف و معتبری با ۳۰۰ شعبه در عراق حضور دارند.

وی افزود: اتاق بازرگانی و استاندارد با نظارت‌هایی که دارند اجازه نخواهند داد تا کالای بی‌کیفیت صادر شود.

رییس اتاق مشترک ایران ‌و عراق تصریح‌کرد: هر کالایی که به عراق صادر می‌شود باید گواهی استاندارد داشته باشد و سطح استاندارد‌ها هم باید قابل قبول در بازارهای جهانی باشد.

وی تأکید‌کرد: حضور ما در بازارهای خارجی یعنی جنگیدن کالا با کالا است و در خدمات پس از فروش به گونه‌ای باید عمل کنیم تا رقبای ما بازار را از ما نگیرند.

این فعال اقتصادی بیان‌کرد: در حوزه خدمات فنی ‌و مهندسی علاوه بر مزیت‌های زیاد، رقبای بزرگی داریم که باید با همکاری‌های مشترک همه جانبه با واحدهای بزرگ جهانی در منطقه در حوزه‌های کیفیت و استفاده از خدمات بین‌المللی داشته باشیم .

آل‌اسحاق تأکید‌کرد: بازار عراق برای ۱۵ سال آتی مهم‌ترین بازار منطقه خواهد شد و ایران از نظر نیروی انسانی‌، نرم‌افزاری و صنعت می‌تواند پایداری بلندمدتی در عراق داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات حمل‌ و نقل مستقیم ایران و عراق گفت: با توجه به این‌که ورود کامیون‌های ایرانی و مسافری به عراق تسهیل شده است اما هنوز با مشکل روبه‌رو هستیم که لازمه این کار تشکیل شرکت مشترک حمل ‌و نقل ایرانی و عراقی است .

 

آل‌اسحاق تصریح‌کرد: شرکت‌های عراقی آمادگی لازم را برای تشکیل شرکت حمل‌و نقل دارند و این امر نیازمند فراهم کردن مقدمات است.