با توجه به اینکه واردات خودرو همچنان به مرحله اجرای اولیه نرسیده و از سوی دیگر افزایش خودروهای داخلی باعث شده که بازار خودرو به سوی رکودی عمیق برود، همین امر سبب شده تا تعدادی از مجلسیها در این خصوص اظهارنظراتی کنند. به گزارش مناقصهمزایده، رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حاشیه […]
با توجه به اینکه واردات خودرو همچنان به مرحله اجرای اولیه نرسیده و از سوی دیگر افزایش خودروهای داخلی باعث شده که بازار خودرو به سوی رکودی عمیق برود، همین امر سبب شده تا تعدادی از مجلسیها در این خصوص اظهارنظراتی کنند. به گزارش مناقصهمزایده، رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حاشیه بازدید یکی از کارخانههای خودروسازی، افزود: به دلیل نبود سیاستگذاری درست در تولید خودرو از چند دهه گذشته تاکنون صنعت خودروسازی وضعیت مطلوبی در کشور طی نکرده است. رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به اینکه پایه و اساس سیاستهای کلی در تولید خودرو در کشور از چند دهه گذشته تا کنون به نوعی ایراد داشته است، عنوان کرد: با وجود پیشرفتهایی که در تولید خودروهای داخلی در کشور انجام شده همچنان مشکلاتی وجود دارد. علیزاده؛ با بیان اینکه قانون واردات خودروهای نو و دسته دوم انجام شده است، تأکید کرد: تولیدکنندگانی که دارای تولیدات داخلی هستند و مونتاژ داخلی را انجام میدهند در حالحاضر وضعیت بسیار خوبی را تجربه میکنند. علیزاده؛ با اشاره به اینکه مردم انتظار جلوگیری از افزایش قیمت خودروها را دارند، بیان کرد: این موضوع دارای بحثهای کارشناسی است و در زمان مناسب توضیح خواهیم داد؛ امروز فشار اقتصادی بر مردم و قطعهسازان زیاد است و باید به مرور زمان این مشکلات مرتفع شود. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در زمان حاضر دولت باید هوای مردم را داشته باشد چرا که تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد زیاد است و سبب سوءاستفاده برخی سودجویان شده است. وی بیان کرد: امروز شاهد اصلاح قیمت خودروهای داخلی هستیم ضمن اینکه ما با این افزایش قیمت موافق نبودهایم اما چارهای نیست زیرا در غیر این صورت باید شاهد تعطیلی قطعه کاران و بیکاری هزاران نفر باشیم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اینکه در زمان حاضر میانگین افزایش قیمت خودرو حدود ۳۰ درصد قیمت کارخانه بوده است، بیان کرد: ما نیز انتظار داشتیم قبل از افزایش قیمت خودرو دولت برای مردم ملاحظاتی اعمال میکرد. وی در ادامه گفت: البته افزایش قیمتهای خودرو بسته به تورم و شرایط بازار بوده است و نمیشود گفت که قیمتها بیشتر یا کمتر نمیشود. همچنین روحا… عباسپور؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از تعهد دو خودروساز دولتی کشور بر افزایش تولید خبر داد و گفت: ایرانخودرو و سایپا اظهار میکردند؛ نزدیک به دو سال است قیمتهای آنها افزایش پیدا نکرده و این در حالی است که ۸۰ درصد بازار در اختیار این دو شرکت است، در پی این اعتراض شورای رقابت مجوز افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت را به آنها داده است و در همین حال مجلسیها بر تقویت واردات تأکید دارند و بر این باور هستند که قیمت بالا و کیفیت پایین دو چالش صنعت خودروی کشور است، به همین دلیل در بودجه سال ۱۴۰۲ خواهان واردات خودروهای نو و کارکرده شدند تا این سیاست تأثیرات خود را بر قیمت و کیفیت خودروهای داخلی بگذارد و یک فضای رقابتی در بازار خودروی کشور ایجاد شود. وی افزود: افزایش قیمت بنا بر درخواست تولیدکنندگان رقم خورد و حالا خودروسازان متعهد شدهاند تولید خود را افزایش دهند، وزیر صمت هم به تازگی در نشستی که با اعضای کمیسیون صنایع مجلس داشتند از لزوم افزایش تولید گفتند. سخنگوی کمیسیون صنایع، درباره احتمال زیانده بودن این دو خودروساز گفت: سایپا در گزارش خود از سوددهی ۲۰۰۰میلیاردی خبر داده بود و خبری از زیاندهی نبود. عباسپور؛ تصریح کرد: تنها راه تنظیم بازار خودرو افزایش واردات و در همین حال آزادسازی قیمتگذاری خودرو است تا خودروسازان بتوانند سود خود را از حاشیه بازار کسب کنند اگر این اتفاق بیفتد تقاضا برای خودرو بهعنوان کالایی سرمایهای کاهش پیدا میکند؛ اکنون خودروسازان میگویند وقتی مواد اولیه را با قیمتهای بازار آزاد تهیه میکنند نباید محصول خود را با قیمت دستوری بفروشند. وی خاطرنشان کرد: مجلس در مورد واردات خودروهای دست دوم قانون تصویب کرده و دولت لایحه آورده که خودروهای تا پنج سال کار کرده وارد شود، مجلس همچنین با واردات خودروهای لوکس موافق است. همچنین پیمان فلسفی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به وضعیت بازار خودرو، گفت: رئیس شورای اطلاعرسانی دولت گفتند که این مصوبه مربوط به ۱۳ ماه قبل بوده یعنی این مصوبه مجددا ابلاغ شده است در حالی که براساس دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت در دیماه گذشته این شورا از قیمتگذاری کنار رفته و مسئولیت آن به سازمان حمایت سپرده شده که زیر مجموعه وزارت نفت است. وی، ادامه داد: چرا باید مصوبه ۱۳ ماه پیش که رئیسجمهور شهید هم در مقابل آن موضع گرفتند و متوقف شد مجدداً احیا شود، این به ضرر مردم است. همچنین سیدجمال موسوی؛ عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر صمت، درخصوص افزایش قیمت خودرو، بیان داشت: افزایش بیرویه قیمت خودرو قابل توجیه نیست و باید مطابق با ظرفیت جامعه باشد. شرکتهای خودروسازی نمیتوانند حق مردم برای خرید خودرو را تضعیف کنند. وی افزود: افزایش بیضابطه قیمت خودرو باعث نگرانی جامعه و آحاد مردم شده که باید کار کارشناسی و برنامه صحیحی در این خصوص صورت گیرد.
دیدگاه بسته شده است.