علم در ایران معادل مدرک شده است!

معاون علمی سازمان برنامه و بودجه علم در ایران معادل مدرک شده است! معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: در کشور ما امروز علم معادل مدرک است. این در حالی است که نهادینه شدن گفتمان علم این نیست که مدرک گرایی نهادینه شود. به گزارش مهر، محمدرضا واعظ مهدوی، در […]

معاون علمی سازمان برنامه و بودجه

علم در ایران معادل مدرک شده است!

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: در کشور ما امروز علم معادل مدرک است. این در حالی است که نهادینه شدن گفتمان علم این نیست که مدرک گرایی نهادینه شود.

به گزارش مهر، محمدرضا واعظ مهدوی، در همایش ملی «فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم» که توسط جهاد دانشگاهی در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سند نقشه جامع علمی کشور ۷ مأموریت برای جهاد دانشگاهی تعریف شده، که ۳ مأموریت آن در حوزه فرهنگ است.

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی یکی از دستاوردهای انقلاب فرهنگی در کشور بود، افزود: همه ما اوایل انقلاب امید داشتیم به وسیله جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌های ما ارتقا یافته، مردمی شده و اصلاح شوند.

معاون توسعه، امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: آن زمان احساس می‌کردیم به این رسالت‌‌ها عمل نمی‌شود. اساتید دانشگاه تعهد لازم را ندارند. جهاد دانشگاهی مأموریتش این بود که دانشگاه را در خدمت جامعه قرار دهد که البته کماکان این رسالت جهاد دانشگاهی باقی است.

واعظ مهدوی ادامه داد: جهاد دانشگاهی موظف است این ۳ بند را که مربوط به حوزه فرهنگ است، خوانده و اقدامات و فعالیت‌های لازم را در این خصوص متمرکز کند و گزارش و کار برنامه خود را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه ارایه دهد.

وی تصریح کرد: باید محورهای این سه بند فرهنگی مشخص، آسیب‌شناسی و نظریه پردازی شود.

معاون توسعه، امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه به کرسی‌های نظریه پردازی اشاره و اضافه کرد: من به جهاد دانشگاهی پیشنهاد می‌کنم کرسی‌های نظریه‌پردازی را که خود در حیطه‌های آن صاحبنظر است، راه‌اندازی کند، تا این‌که وارد سایر حوزه‌ها شود.

واعظ مهدوی با اشاره به نهادینه شدن گفتمان علم گفت: علم چیست؟ در کشور ما امروز علم معادل مدرک است. این در حالی است که نهادینه شدن گفتمان علم این نیست که مدرک گرایی نهادینه شود و در همه جا یک دانشگاه علمی کاربردی راه‌اندازی شود. علم یعنی این‌که دانش در تمام سطوح ارتقاء یابد.

وی از معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی خواست که در خصوص ۳ بند فرهنگی که جهاد مأموریت دارد، فعالیت کرده، برای آن برنامه تهیه کنند چراکه براساس برنامه‌ای که ارایه می‌دهند، از سازمان برنامه و بودجه اعتبار دریافت می‌کنند.

 

معاون توسعه، امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: کار فرهنگی در خلأ شکل نمی‌گیرد ولی باید متغیرهای آن بازشناسایی شود. تا زمانی که نظام پاداش دهی ما به موارد غیرمولد و رانتی اختصاص یافته، هرچه از مولد بودن صحبت شود پاسخگو، نخواهد بود، نظام پاداش دهی ما بر هر اساسی باشد رفتار براساس آن شکل می‌گیرد.