پارادوکس قاچاق سوخت نیروگاهی

مدیر عملیات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: سالی یک‌میلیارد لیتر از سوخت نیروگاه‌ها در مسیر گم و قاچاق می‌شود

سرپرست تولید شرکت برق حرارتی: سوخت ورودی به نیروگاه‌ها امکان قاچاق ندارد گروه انرژی -روزانه میلیون‌‌ها لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود که همین امر باعث بروز مشکلات متعدد در کشور از جمله خاموشی‌‌ها و هدررفت منابع و یارانه‌های دولتی شده است. به‌طوری که محمدباقر قالیباف؛ رئیس‌ مجلس، در این باره با بیان اینکه روزانه […]

سرپرست تولید شرکت برق حرارتی: سوخت ورودی به نیروگاه‌ها امکان قاچاق ندارد

گروه انرژی -روزانه میلیون‌‌ها لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود که همین امر باعث بروز مشکلات متعدد در کشور از جمله خاموشی‌‌ها و هدررفت منابع و یارانه‌های دولتی شده است. به‌طوری که محمدباقر قالیباف؛ رئیس‌ مجلس، در این باره با بیان اینکه روزانه ۳۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت از کشور صورت می‌گیرد که معادل ۱۵ درصد از بنزین و گازوئیل تولیدی در کشور است، گفت: این مقدار قاچاق سوخت سالانه تا ۷٫۵ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند که متأسقانه این قاچاق سارمان یافته می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، نکته جالب اینکه هم‌اکنون سرجمع ناترازی بنزین و گازوئیل در کشور عددی کمتر از ۳۰ میلیون لیتر در روز است؛ یعنی اگر قاچاق نداشتیم، ناترازی سوخت نیز وجود نداشت. در این میان قاچاق سوخت نیروگاه‌های کشور نیز دیده می‌شود، به‌طوری که نعمت‌ا… نجفی؛ مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه سوخت مایع از سراسر کشور به استان‌های مرزی برای قاچاق به‌صورت‌های مختلف فرستاده می‌شود، با اشاره به قاچاق سوخت نیروگاهی، گفت: توزیع سوخت نیروگاه‌ها براساس آیین‌نامه ۴۴ مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق انجام می‌شود و باید الگوی مصرف مشخصی برای توزیع سوخت نیروگاهی تدوین شود، چراکه ممکن است بسیاری از فرآورده‌های انتقال‌یافته به نیروگاه‌ها نرسد، یا به جای تولید برق در مصارف دیگری به‌کار گرفته شود. نجفی؛ با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی ارسال‌شده در مسیر منحرف می‌شود و به نیروگاه نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود، تناسبی بین رشد تولید و رشد مصرف وجود ندارد. اما در این میان، ناصر اسکندری؛ سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی، با اشاره به انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه سالانه حدود یک میلیارد لیتر از سوخت نیروگاه‌ها در مسیر تحویل به نیروگاه‌ها منحرف شده و یا قاچاق می‌شود، گفت: موضوع قاچاق سوخت از مخازن نیروگاه‌ها با توجه به نظارت سه‌جانبه و تطبیق میزان تولید و سوخت دریافتی غیرممکن است. وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای در این ارتباط با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منعقد شده است که براساس آن محل تحویل سوخت نیروگاه‌ها، مخازن سوخت مایع نیروگاه است. یعنی تا قبل از اینکه سوخت وارد مخزن شود، متعلق به نیروگاه نیست. این مقام مسئول، با تأکید بر اینکه اگر سوخت مصرفی در مسیر فرآیند تحویل با تخلف روبه‌رو شود در مالکیت نیروگاه‌های کشور نیست، خاطرنشان کرد: از زمانی که سوخت وارد مخزن می‌شود به هیچ وجه امکان قاچاق از این مخازن وجود ندارد، چراکه به محض اینکه نفتکش وارد نیروگاه می‌شود، به صورت اتوماتیک روی باسکول ورودی نیروگاه وزن‌سنجی و پارامترهای فیزیکی آن کنترل و میزان ناخالصی آن پایش می‌شود و همه مشخصات بارنامه، تانکر، وزن و پارامترهای سوخت ثبت می‌شود. سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی، با بیان اینکه همه این پارامتر‌ها یک انحراف استاندارد دارند و اگر خارج از آن باشد، نفتکش متوقف و مکاتبات با نماینده شرکت پخش استان صورت می‌گیرد و صورت جلسه نیز انجام می‌شود، گفت: پس از تأیید همه پارامترهای مورد پذیرش سوخت به مخزن نیروگاه منتقل می‌شود. اسکندری؛ با بیان اینکه مخزن تنها یک مسیر خروج سوخت دارد که آن‌هم به سمت واحد برای تولید برق است، ادامه داد: براساس همین موضوع نظارت روزانه و ماهانه انجام و میزان انرژی تولیدی نیروگاه و راندمان نیز ماهانه کنترل می‌شود و میزان سوخت تحویلی دقیقاً با میزان تولید انطباق دارد. وی با بیان اینکه در زمان تحویل سوخت نیروگاه‌ها بررسی‌های لازم درخصوص حجم و کیفیت سوخت تحویلی به عمل می‌آید، گفت: در هشت‌ماهه امسال میزان افزایش تولید برق نسبت به سال گذشته ۲٫۳۳ درصد بوده ولی سوخت معادل مصرفی از سوی نیروگاه‌ها برای تحقق این رقم تنها ۱٫۲۲ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی، افزود: بر این اساس نه‌تنها اقدامی در حوزه قاچاق سوخت از طریق نیروگاه‌ها اتفاق نیفتاده، بلکه سعی کردیم با راندمان بیشتری برق تولید کنیم و رشد مصرف سوخت از افزایش میزان تولید برق پایین‌تر بوده است. این مسئله در حالی است که به دلیل محدودیت‌های فصلی در بسیاری از مواقع نمی‌توانیم بهترین شرایط راندمانی را بهره‌برداری کنیم و مجبوریم تنها نیروگاه‌هایی که سوخت در دسترس دارند را وارد مدار کنیم. اسکندری؛ خاطرنشان کرد: درخصوص اظهاراتی که بعضاً در این زمینه اعلام می‌شود با مراجع ذی‌ربط مکاتبه و اعلام کرده‌ایم که اگر مستندی دارند ارائه کنند که تا این لحظه نیز چیزی ارائه نشده است. سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی، با تأکید بر اینکه این سوخت به صورت امانی در اختیار نیروگاه‌ها است، افزود: به دلیل اینکه یک فرآیند سه‌جانبه وجود دارد و امکان خطا نیز میسر نیست.