تردد نیمی از خودروهای کشور بدون گواهی معاینه فنی

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی، گفت: فقط نیمی از ۲۰ میلیون خودروی سواری مشمول دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز معاینه مراجعه می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی، گفت: از ۱۰ میلیون خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند تقریباً ۲۱ درصد خودرو‌‌ها مردود شده‌اند. خودرو‌هایی هم با وجود گواهی معاینه […]

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی، گفت: فقط نیمی از ۲۰ میلیون خودروی سواری مشمول دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز معاینه مراجعه می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی، گفت: از ۱۰ میلیون خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند تقریباً ۲۱ درصد خودرو‌‌ها مردود شده‌اند. خودرو‌هایی هم با وجود گواهی معاینه فنی همچنان مشکلات فنی دارند و موجب آلودگی هوا می‌شوند. براساس شواهد، بیشتر رانندگان به سبب ناتوانی در تأمین هزینه زیاد قطعات خودرو تمایلی برای اخذ گواهی معاینه فنی ندارند. براساس سیاهه انتشار آلودگی هوا بیش از ۸۲ درصد از آلایند‌های گازی و ۶۰ درصد از ذرات معلقی که هوای کلانشهری مثل تهران را آلوده می‌کنند ناشی از وسایل نقلیه موتوری است که خودرو‌های دیزلی و سواری سهم قابل‌توجهی در این خصوص دارند. طاهری؛ سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: از ۶۰ درصد ذرات معلق در هوای کلانشهر تهران، ناوگان دیزل بیش‌ترین سهم را در آلودگی هوا دارد و بعد از آن ناوگان سواری حدود ۱۴ درصد بیش‌ترین نقش را در انتشار ذرات معلق دارند. سردار موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهور پایتخت، با تأکید بر ثبت تردد‌های غیرمجاز خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی از طریق دوربین‌های شهری، گفت: اگر بر گواهی معاینه فنی بیشتر اعمال قانون تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، تاکنون ۵۲ درصد اعمال قانون برای گواهی معاینه فنی را با دوربین‌‌ها داشتیم. براساس قانون هوای پاک معاینه فنی خودرو‌های سواری که چهار سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد باید به منظور بررسی آلایندگی شان به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. دوربین‌های کنترل شهری برای تردد خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی در کلانشهر‌‌ها روزانه ۱۰۰ هزار تومان جریمه ثبت می‌کند.