فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان پوشاک در شب عید

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران اعلام کرد فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان پوشاک در شب عید رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران گفت: پروسه جانمایی کسبه پلاسکو با نظارت نمایندگان کسبه پلاسکو، اتحادیه پوشاک و اتاق اصناف ظرف ۳ شبانه‌روز همراه با واگذاری‌های موقت انجام شد و اکنون برخی واحد‌ها فعالیت خود را شروع […]

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران اعلام کرد

فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان پوشاک در شب عید

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران گفت: پروسه جانمایی کسبه پلاسکو با نظارت نمایندگان کسبه پلاسکو، اتحادیه پوشاک و اتاق اصناف ظرف ۳ شبانه‌روز همراه با واگذاری‌های موقت انجام شد و اکنون برخی واحد‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، محمدجواد صدق‌آمیز درباره وضعیت جانمایی کسبه پلاسکو در محل جدید اظهارکرد: یکی از بهترین نمونه‌های مدیریت بحران توسط اتاق اصناف به نمایش گذاشته شد و معتقدیم که اتخاذ تصمیم‌های درست برای کسبه پلاسکو از ایجاد جو روانی در بازار پوشاک جلوگیری کرد.

وی افزود: در همان ابتدا حادثه پلاسکو مطرح بود که بازار شب عید به خطر می‌افتد، به همین منظور در مرحله اول آن جو کنترل شد و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص صورت گرفت.

گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی پوشاک در شب عید

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با اشاره به جایگاه مهم کسبه پلاسکو در توزیع پوشاک تولید داخلی در صنف مردانه گفت: مجموع اجناسی که می‌توانست داخل پلاسکو باشد حداکثر ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما در بازار شب عید کشور گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که گردش مالی موجود در پلاسکو نمی‌تواند باعث بر هم خوردن این بازار شود.

وی یادآور شد که جایگاه پلاسکو به عنوان بزرگ‌ترین توزیع‌کننده پوشاک مردانه مورد توجه است و باید در نظر داشت که ۴۰ درصد خرید و فروش پوشاک کشور محدود به ۱٫۵ ماه پایانی سال یعنی در ایام عید است.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران تأکیدکرد: صنعت پوشاک در شرایط رکودی به سر می‌برد به‌طوری که تمام واحدهای تولیدی مملو از جنس هستند و برای فروش اجناس خود با مشکل مواجه‌ هستند، بنابراین باید اذعان داشت که مشکلی برای تأمین پوشاک عید نداریم.

جلوگیری از متفرق شدن کسبه پلاسکو

صدق‌آمیز با اشاره به اقرار کسبه پلاسکو در فضای جدید در مرکز خرید نور تهران گفت: اغلب کسبه حاضر در پلاسکو افراد توانمندی بودند و به راحتی می‌توانستند بعد از حادثه جای دیگری مشغول شوند، اما اتحادیه اصناف تلاش کرد که از متفرق شدن این کسبه جلوگیری کند.

وی گفت: پلاسکو جایگاه ویژه‌ای در بخش پوشاک کشور دارد به‌طوری که ۸۰ درصد پوشاک مردانه در تهران و ۳۰ درصد پوشاک مردانه در کشور از این محل توزیع می‌شود به همین منظور سعی شد تا ۶۰۰ کسبه پلاسکو فعالیتی در کنار هم در پاساژ نور داشته باشند.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران یادآورشد: کسبه پلاسکو با توجه به این که بزرگ‌ترین پخش کننده پوشاک مردانه در کشور هستند، می‌توانند در کنترل قیمت و ایجاد فضای رقابتی مؤثر باشند، که با تداوم کار این مجموعه در محل جدید مشکلی برای بازار پوشاک نخواهیم داشت.

 پوشاک از قیمت‌گذاری تعزیراتی خارج شده است

صدق‌آمیز با اشاره به این که در سال جاری پوشاک از رسته قیمت‌گذاری سازمان حمایت و برخورد تعزیراتی خارج شده است، گفت: فضای رقابتی و عرضه و تقاضا در بخش پوشاک کشور تعیین‌کننده قیمت‌ها است و نیازی به کنترل وجود دارد. باید در نظر داشت که پاساژ پلاسکو نقش تأثیرگذاری در ایجاد فضای رقابتی و کنترل قیمت‌ها و ارتقای سطح کیفیت دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که ۵۰۰۰ تولیدکننده در بخش پوشاک مردانه کشور وجود دارد، گفت: ۲۰۰۰ تولید کننده پوشاک مردانه در تهران و ۳۰۰۰ تولیدکننده پوشاک مردانه در سایر استان‌ها وجود دارد، که وضعیت فروش و عرضه این تولیدکنندگان به پلاسکو وابسته بود و پلاسکو می‌توانست واسط ارتباط آنها با خرده‌فروشی‌‌ها شود.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران اضافه کرد: صنعت پوشاک وضعیت خوبی ندارد و در صورتی که پلاسکو به عنوان مهم‌ترین تولیدکننده پوشاک در کشور از بین می‌رفت و در محل جدیدی مستقر نمی‌شد، لطمات جبران ناپذیری به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌شد.

صدق‌آمیز با تأکید بر اهمیت حفظ انسجام کسبه پلاسکو گفت: با وجود این‌که اسناد و مدارک کسبه پلاسکو از بین رفت و خسارت زیادی به آنها وارد شد، اما با حفظ فعالیت‌ آنها عمل حیاطی انجام شد.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از اختلاط در فعالیت‌های بعدی کسبه پلاسکو در شب اول حادثه تمام تلفن‌های محل کسب آنها به شماره‌های دیگر دایورت شد.

* فعالیت کسبه پلاسکو در محل جدید شروع شد

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در خصوص نحوه مکان‌یابی استقرار کسبه پلاسکو گفت: گزینه‌های زیادی برای استقرار کسبه پلاسکو مطرح شد، اما تنها واحدی که ۶۰۰ واحد خالی همزمان داشت تا بتوانیم کسبه پلاسکو را در آن استقرار دهیم مجتمع نور تهران بود که این انتخاب با مشارکت و نظر شورای نمایندگان پاساژ پلاسکو انجام شد.

صدق‌آمیز در خصوص نحوه واگذاری واحد‌ها به کسبه پلاسکو گفت: پروسه جانمایی کسبه پلاسکو با نظارت نمایندگان کسبه پلاسکو، اتحادیه و اتاق اصناف ظرف ۳ شبانه‌روز انجام شد. همچنین به‌طور کامل توانستیم فرایند واگذاری‌های موقت را انجام دهیم.

وی درباره زمان آغاز به‌کار فعالیت کسبه پلاسکو در مجتمع نور تهران گفت: برخی از کسبه اکنون کالاهای خود را به محل جدید برده‌اند و برخی دیگر در حال دکور زدن هستند و در یک تا دو روز گذشته چند واحد فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

متراژ نور از پلاسکو کم‌تر است

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان این که متراژ مفید کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در محل جدید کم‌تر است، گفت: پاساژ جدید نمی‌تواند کل متراژ موجود در پاساژ پلاسکو را تأمین کند و متراژش کم‌تر است و باید اذعان کرد امکان نداشت که همانند پلاسکو استقرار ایجاد کنیم.

صدق‌آمیز عنوان‌کرد: کم‌ترین مطابقت برای جایگزینی کسبه در پاساژ جدید در طبقات همکف صورت گرفت، زیرا شرایط محیطی دو پاساژ متفاوت بود و تعدادی از واحد‌ها از مجتمع نور قبل به دیگران واگذار شده بود، اما با این وجود سعی شد تا حد امکان مطابقت صورت گیرد.

وی با تأکید بر این‌که موقعیت و متراژ کسبه پلاسکو در واحدهای پاساژ نور بر هم خورده است، گفت: سعی شد براساس متراژ، طبقه، موقعیت و قیمت سر قفلی کسبه جانمایی‌های دقیق صورت گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در خصوص وضعیت مالکیت افراد در پاساژ جدید نور گفت: در صورتی که کسبه تمایل داشته باشند امکان واگذاری قطعی سر قفلی واحدهای پاساژ نور وجود دارد، اما در خصوص سرقفلی‌های گذشته افراد در پاساژ پلاسکو باید اشخاص و نهادهای مسؤول پاسخگو باشند و رسیدگی‌های لازم را انجام دهند، اما اتاق اصناف نیز پیگری‌های حقوقی لازم را در این خصوص انجام می‌دهند.

مترهایی که از مغازه کسبه پلاسکو کم شد

صدق‌آمیز با اشاره به وجود برخی اعتراضات در خصوص نحوه واگذاری واحدهای جدید در پاساژ نور تهران، گفت: برای کسبه‌ای که متراژ آنها خیلی کم‌تر از متراژ گذشته است، تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم و واحدهای جدیدی به آنها اختصاص دهیم، به‌طوری که ۲۷ مورد از این کسبه متراژی کم‌تر از ۵۰ درصد خود دارند.

 

وی با اشاره به جزییات بیش‌تر در خصوص واگذاری‌های جدید به کسبه پلاسکو گفت: ۱۳۶ واحد از کسبه پلاسکو در محل جدید مساحتی بالغ بر صد در صد واحد قبلی یا بیش‌تر متراژ دارند. همچنین ۱۰۴ مورد متراژی بالغ بر ۸۵ تا ۱۰۰ درصد واحد قبلی، ۷۴ مورد متراژی بالغ بر ۷۵ تا ۸۵ درصد متراژ قبلی و ۸۰ مورد متراژی به اندازه ۶۵ تا ۷۵ درصد متراژ قبلی و ۱۰۶ نفر واحدی به اندازه ۵۰ تا ۶۵ درصد متراژ قبلی خود در پاساژ نور متراژ دریافت کرده‌اند.