گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، گفت: اجرای طرح کنترل ارشادی معاینهفنی موتورسیکلتها از روز گذشته (شنبه) آغاز شد. به گزارش مناقصهمزایده، سید محمدمهدی میرزاییقمی؛ مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، درخصوص جزئیات اجرای طرح کنترل ارشادی موتورسیکلتها، گفت: واحدهای سیار معاینهفنی موتورسیکلت در سه مکان در محدوده منطقه ۱۲ مستقر شده و اجرای طرح […]
گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، گفت: اجرای طرح کنترل ارشادی معاینهفنی موتورسیکلتها از روز گذشته (شنبه) آغاز شد. به گزارش مناقصهمزایده، سید محمدمهدی میرزاییقمی؛ مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، درخصوص جزئیات اجرای طرح کنترل ارشادی موتورسیکلتها، گفت: واحدهای سیار معاینهفنی موتورسیکلت در سه مکان در محدوده منطقه ۱۲ مستقر شده و اجرای طرح کنترل ارشادی معاینهفنی موتورسیکلتها از، ۱۰ آذرماه ۱۴۰۳ آغاز شد. میرزایی قمی؛ ادامه داد: این طرح با مشارکت ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، پلیس راهور تهران بزرگ و شهرداری منطقه ۱۲ انجام میشود. بهطوری که تأمین سه خط سیار معاینهفنی موتورسیکلت توسط ستاد معاینهفنی خودروهای تهران و تأمین اعتبار انجام رایگان معاینهفنی موتورسیکلتها توسط شهرداری تهران انجام شده است. مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در دو ماه نخست -۱۰ آذرماه تا ۱۰ بهمن ماه ـ تنها به صورت ارشادی انجام میشود و پس از آن موتورسیکلتهای فاقد گواهی معاینهفنی در صورت تردد در محدوده بازار توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد. وی با بیان اینکه در دو ماه نخست این طرح، معاینهفنی موتورسیکلتها رایگان است، گفت: اطلاعرسانی جامعی درباره اجرای این طرح انجام شده و با استفاده از ظرفیت رسانههای جمعی و تبلیغات شهری تلاش شده که شهروندان به صورت عمومی از جزئیات این طرح مطلع شوند. میرزاییقمی؛ افزود: مطابق قانون داشتن گواهی معاینهفنی برای موتورسیکلتها الزامی است. مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، با تأکید بر اینکه موتورسیکلت بهعنوان یک وسیله نقلیه از قانون معاینهفنی مستثنی نیست، اظهار کرد: موتورسیکلتها در انتشار سالانه آلایندههای گازی با سهم ۲۱٫۳ درصد در رتبه دوم و در تولید ذرات معلق با سهم ۱۰٫۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند. بنا بر اعلام پلیس در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران ۴۶ درصد از کل تصادفات فوتی و ۶۴ درصد از کل تصادفات جرحی تهران مربوط به موتورسواران بوده است. در یک دهه اخیر سهم موتورسیکلت در جابهجاییهای روزانه شهر تهران از حدود هفت درصد به ۱۳ درصد رسیده و پیشبینی میشود این سهم به ۱۵ درصد نیز افزایش پیدا کند. وی افزود: این اقدام با هدف ایجاد سازوکارهای لازم برای تشویق و ترغیب موتورسیکلتها به رعایت الزامات قانونی با اولویت انجام دورهای معاینهفنی، از طریق تسهیل در دسترسی به خدمات معاینهفنی و ارائه خدمات رایگان معاینهفنی به این وسایل نقلیه انجام میشود. همچنین سردار محمدباقر سلیمی؛ معاون عملیات پلیس راهور فراجا نیز، موتورسیکلتهای آلاینده را یک بحران و از جمله دغدغههای اصلی آلودگی هوا در حوزه وسایلنقلیه برشمرد و افزود: انباشت موتورسیکلتهای آلاینده ناشی از ترکفعل دستگاههای متولی است و شاهد عقب ماندگی ۵۰ ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده هستیم. وی معضل موتورسیکلتهای فرسوده و آلایندگی آن را ناشی از دو عامل دانست و توضیح داد: نخستین عامل ریشه در قانون یا فقدان قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسایلنقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلتهای فرسوده شده است همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسایلنقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰ درصد این وسایلنقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل بهعنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند. معاون عملیات پلیس راهور فراجا، عامل دیگر در مسئله انباشت موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده را ناشی از ترکفعل دستگاههای متولی دانست و گفت: با وجود اینکه پس از ۵۰ سال در سال ۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسایلنقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، اما در عمل دستگاههای متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشتهاند. سردار سلیمی؛ تصریح کرد: طبق ماده ۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسایلنقلیه مشخص شد و همراستا با آن، تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلتها تسهیلات ۱۰ ساله با کارمزد چهار درصد توسط دولت و شهرداریها اعطا شود. وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداریها و دولت باید هر ساله ۱۰ درصد موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین میکردند، افزود: تقریباً این وظایف انجام نشده و به حاشیه رانده شده است؛ در صورتی که با اجرای این قانون امروز میزان موتورسیکلتهای فرسوده باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش مییافت. معاون عملیات پلیس راهور فراجا، تأکید کرد: در صورت اجرای قانون، امروز باید بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلتهای کشور برقی میشد اما اکنون نهادهای مسئول که ترکفعل کردند در برخی موارد در فضاهای رسانهای چهره مطالبهگر حوزه محیطزیست به خود میگیرند. سردار سلیمی؛ تأکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با وسایلنقلیه آلاینده قرار دارد و نباید انتظار داشت که ترکفعل و بیتوجهی دستگاههای دیگر را پلیس با رفتار انتظامی حلوفصل کند. به گفته وی، برخورد پلیس خارج از چارچوب قانون نبوده و بیشتر از جنس تنبیهی است؛ در حالی که موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده نیازمند اقدامی اجرایی در جهت نوسازی است که در عمل از حوزه اختیار و مسئولیت پلیس خارج است. معاون عملیات پلیس راهور فراجا، برقی کردن موتورسیکلتها را دارای نتایج چندوجهی مؤثر دانست و افزود: موتورسیکلتهای برقی به دلیل قدرت پایین و توان مانور کم، علاوه بر فقدان آلایندگی در رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی صوتی و ممانعت از مخاطرات انسانی بسیار مؤثر هستند و براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، اکنون بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسودهاند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسایلنقلیه، سن برخی موتورسیکلتهای حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است. طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلایندگی ایجاد میکنند.
دیدگاه بسته شده است.