گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازیها که در یکی، دو هفته اخیر و با مجوز وزارت صمت صورت گرفت، بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که این امر سبب افزایش تولید خودرو و نزدیک شدن قیمت کارخانهای خودرو به بازار خواهد شد. اما تا به […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازیها که در یکی، دو هفته اخیر و با مجوز وزارت صمت صورت گرفت، بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که این امر سبب افزایش تولید خودرو و نزدیک شدن قیمت کارخانهای خودرو به بازار خواهد شد. اما تا به امروز این اختلاف قیمت موجود بین کارخانه و بازار اتفاق نیفتاده است و فقط میتوان گفت؛ از میزان اختلاف قیمت، اندکی کاسته شده است. اما بهراستی با افزایش قیمت کارخانهای خودرو اتفاق شایانی در حوزه تولید خودرو و تمام شدن زیان انباشته آنها رخ خواهد داد؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن قطعهسازان همگن کشور، گفت: زنجیره تأمین خودروسازی کشور شامل قطعهسازان رده یک و دو، بههمراه تولیدکنندگان مواد اولیه اصطلاحاً رده سه، توان بالقوه تأمین سالانه برای تولید بیش از دو میلیون دستگاه خودرو را دارند که از یک بخش زیادی از این ظرفیت استفاده نمیشود و ظرفیتی معطل و بلااستفاده مانده است. وی بیان داشت: اعتقاد راسخ داریم با افزایش تولید و جوابگو بودن تیراژ تولید برای میزان نیاز و مصرف واقعی خودرو در جامعه قیمت به تعادل میرسد. وی دلیل اصلی عدم استفاده از این ظرفیت را کمبود شدید نقدینگی از یکسو و از سوی دیگر عدم اصلاح قیمت قطعهسازان دانست و گفت: البته موارد خاصی مانند کمبود ارز و بحث ترخیص گمرک نیز مطرح بوده که مورد آخر در حال حل شدن است. وی با بیان اینکه عزم جدی روی تأمین منابع تولید شامل مواد اولیه و ارز وجود دارد، افزود: اما اگر حتی مواد اولیه وجود داشته باشد، باید نقدینگی کافی وجود داشته باشد و صرفه اقتصادی تولید داشته باشیم که خوشبختانه اخیراً شاهد تحقق این هستیم. محبینژاد؛ اضافه کرد: مجموعه سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت خودرو به این جمعبندی رسیدهاند که قیمتهای در کارخانه تعدیل شود تا قیمتهای کاذب بازار که بهصورت لجامگسیخته افزایش پیدا کرده بود، با افزایش تولید و عرضه شکسته شود و قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود، ما اعتقاد راسخ داریم با افزایش تولید و جوابگو بودن تیراژ تولید برای میزان نیاز و مصرف واقعی خودرو در جامعه، قیمت به تعادل میرسد و التهاب میخوابد و شاهکلید موفق شدن این طرح فقط و فقط افزایش تولید و عرضه است که با تأمین نقدینگی و منابع مورد نیاز تولید این مهم محقق خواهد شد. وی با بیان اینکه با جلساتی که با خودروسازان، مقامات وزارت صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو برگزار شد، اعلام نمودند عزم جدی برای پرداخت بدهی معوقه قطعهسازان کشور دارند، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد و مطالبات ما پرداخت شود، قطع بهیقین میتوانیم مواد اولیه و نهادههای تولید را تأمین کنیم و با افزایش تیراژ تولید و عرضه مازاد بر برنامه قطعاً تقاضای کاذب از بازار حذف میشود و با این تصمیم وزیر صمت، ما شاهد واقعی شدن تقاضا از یکسو و شکستن حباب کاذب قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود. محبینژاد؛ گفت: امیدواریم بهزودی با ادامه این روند و استمرار در اجرای این تصمیمات شاهد شکوفایی و اعتلای کمّی و کیفی تولید خودرو باشیم و مشتریان اصلی که مردم کشور هستند بتوانند از کارخانه با قیمت مناسب خودروی مورد علاقه خود را خریداری کنند. وی مردم را منتفع اصلی اجرای طرح اصلاح قیمت خودرو دانست و افزود: سهامداران صنعت خودرو نیز گروه دوم منتفعان اقدامات فعلی هستند و با توجه به اینکه نمادهای خودرویی در بازارسرمایه اهمیت بالایی دارند، بهدنبال این سهام شرایط سایر سهامها و بازار بورس بهبود مییابد و کمکم شاهد حفظ سرمایههای مردم و بازگشت اعتماد به بورس و تصمیمگیری مدیران ارشد خواهیم بود. احمد نعمت؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز، در این باره اظهار داشت: خوشبختانه پس از افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا که پس از گذشت حدود ۱۹ ماه اتفاق افتاد، یکی از خودروسازان بزرگ تا پایان سال از زیاندهی خارج خواهد شد. وی اصلاح قیمت خودروهای داخلی را عاملی مؤثر بر ورود نقدینگی به صنعت خودرو دانست و تأکید کرد: با جریان نقدینگی در شرکتهای خودروسازی فرآیند پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی خودروسازان نیز تسهیل خواهد شد. دبیر انجمن خودروسازان ایران، ادامه داد: علاوه بر موضوع افزایش قیمت خودرو، تمدید مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اعطای تسهیلات به شرکتهای تولیدی میتواند نویدبخش افزایش حمایت مالی بانکها از صنعت خودرو و تأمین نقدینگی در شرکتهای خودروسازی باشد. نعمتبخش؛ افزود: همچنین با تمدید مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی کالاها که حدود یک ماه متوقف و خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان را تحتتأثیر قرار داده بود، شرکتهای تولیدی پیش از تأمین ارز میتوانند ۹۰ درصد کالاهای وارداتی خود را پس از طی مراحل قانونی و با تعهد از گمرک ترخیص کرده و ۱۰ درصد باقیمانده را پس از تأمین ارز آزاد کنند که این امر فرآیند تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی را تسریع خواهد کرد. وی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت خودروهای داخلی، تمدید مصوبه شورای پول و اعتبار و همچنین مصوبه ترخیص درصدی کالا از گمرکات، تولید روزانه ایرانخودرو از هفته آینده از دو هزار دستگاه به دوهزار و ۲۰۰ تا دوهزار و ۳۰۰ دستگاه و تولید روزانه سایپا از هزار و ۶۰۰ دستگاه به دوهزار دستگاه در هفته جاری خواهد رسید. دبیر انجمن خودروسازان ایران، افزود: با افزایش تولید خودروسازان و به تبع رشد عرضه خودرو به بازار و مجوزهای پیشفروش و فروش فوری که خودروسازان از کمیته خودرو اخذ کردهاند، این نوید را به جامعه خواهیم داد که قیمت حاشیه بازار محصولات ایرانخودرو و سایپا به کمتر از نرخهای فعلی رسیده و بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد. نعمتبخش؛ یادآور شد: البته افزایش قیمتهای اخیر خودروهای داخلی شامل متقاضیانی که وجه خودروی ثبتنامی خود را کامل پرداخت کرده و همچنین افرادی که بخشی از این هزینه را پرداخت کرده و از موعد تحویل خودروی آنها گذشته است، نمیشود و در نهایت افرادی که ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبتنامی را واریز کرده و از موعد تحویل خودروی آنها نگذشته است، به اندازه ۵۰ درصد باقیمانده مشمول افزایش قیمت خواهند شد. همچنین امیرحسین جلالی؛ عضو هیئت رئیسه انجمن قطعهسازان، درخصوص تأثیر افزایش قیمت تولیدات ایرانخودرو و سایپا بر وضعیت قطعهسازان، گفت: هر چند که میزان افزایش قیمتها با شرایط ایدهآلی که خودروسازان انتظار دارند کمی فاصله دارد، اما به هر جهت این افزایش قیمت شرایط مطلوبتری را برای فعالیت قطعهسازان مهیا میکند. شایان ذکر است که فاصله قیمت کارخانهای خودرو تا حاشیه بازار هماکنون به حدود ۱۵ الی ۱۷ درصد رسیده است و به همین جهت نیز حاشیه سود دلالان کاهش یافته و انتظار میرود که این اتفاق میزان تقاضا را منطقی نماید. وی ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش قیمت کارخانهای برای خودروهای پیشفروش شده صرفاً شامل نیمی از قیمت خودرو میشود که مشتریان به خودروساز پرداخت نکرده بودند. از این رو درآمد حاصل از افزایش قیمت برای خودروسازان صرفاً شامل افزایش قیمت ۵۰ درصد ارزش خودروهای پیشفروش شده و تعداد بسیار کمی از تمام ارزش خودروهای تولیدی خواهد (حدود ۱۰ هزار واحد برای ایرانخودرو) بود؛ به همین جهت بدیهی است که اثرات این افزایش درآمد خودروسازان را در سالجاری مشاهده نکنیم. جلالی؛ تصریح کرد: در شرایط فعلی پیشبینی تغییرات حاصل از این افزایش قیمت با توجه به شرایط ناپایدار سیاسی در حوزه بینالملل کمی سخت است؛ اما درخصوص تمامی شرایط پیشرو گفتگوها و پیشبینیهای لازم صورت گرفته است. شایان ذکر است که قطعهسازان در شرایط بسیار بدی قرار دارند و میزان طلب سر رسید شده آنان از یک خودروساز به ۲۰ همت و از دیگر خودروساز بزرگ کشور به ۱۰ همت رسیده است. وی ادامه داد: به هر جهت شرایط موجب ایجاد حس خوشبینی در صنعت و سیستم بانکی شده است و در حالحاضر با امیدواری به افزایش قیمتها بانکها نیز تمایل بیشتری به اعطای تسهیلات به قطعهسازان دارند و امید میرود که این گشایش موجب بهبود شرایط شود. در ضمن هیئت دولت و بانکمرکزی اعتبار اعطا شده به خودروسازان را تمدید و جریمه تأخیر در بازپرداخت تسهیلات شامل دو خودروساز بزرگ نخواهد شد. همچنین رتبه اعتباری هر کدام از شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان جداگانه سنجیده شده و آنها دیگر بهعنوان ذینفع واحد شناخته نمیشوند. عضو هیئت رئیسه انجمن قطعهسازان، تصریح کرد: شنیده حاکی از رسوب ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگها است که با کاهش قیمت خودرو در پی از بین رفتن دلالی انتظار میرود که این خودروها نیز به بازار تزریق شده و روند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تشدید نماید و این نویدی مهم برای بازار متشنج خود و در پی آن پیچیده شدن احوال وابستگان این صنعت مانند قطعهسازان است. جلالی؛ اظهار کرد: بدیهی است که مردم با افزایش قیمتها انتظار افزایش کیفیت دارند؛ به همین جهت قطعهسازان جلسات طولانی و پرتکراری با خودروسازان داشتهاند و هر دو طرف به این جمعبندی رسیدهاند که جلب رضایت مردم با افزایش کیفیت مفروض است. در همین راستا با شرایطی که پیش آمده و فراغ بالی که قطعهسازان در پی تسویه مطالبات خود خواهند یافت، بهزودی خبرهای بسیار خوبی از افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل خواهیم شنید. عضو هیئت رئیسه انجمن قطعهسازان، گفت: بدیهی است که مردم با افزایش قیمتها انتظار افزایش کیفیت دارند؛ به همین جهت قطعهسازان جلسات طولانی و پرتکراری با خودروسازان داشتهاند و هر دو طرف به این جمعبندی رسیدهاند که جلب رضایت مردم با افزایش کیفیت مفروض است.
پس از ماهها رایزنی، دولت با اعطای مجوز افزایش قیمت محصولات به خودروسازان، چراغ سبزی برای بهبود وضعیت این صنعت و بازار خودرو نشان داد و حالا بنا به گفته کارشناسان، بعد از اصلاح قیمت بهطور قابلتوجهی شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار کاهش یافته است. به گزارش پرشینخودرو، قیمتهای جدید محصولات دو خودروساز بزرگ […]
براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان بزرگ ابلاغ شد. این خبر درحالی پخش شد که تقریباً به ساعات پایانی روز منتهی میشد و بیشتر آحاد مردم خواب و در حال استراحت برای شروع روز دیگری بودند. عملاً بازار خودرو با انتشار […]
عضو شورایعالی بورس، گفت: باید دید اختلافنظر وزارت صمت و شورایعالی بورس به چه سمتی میرود اما نگاه ما در شورایعالی بورس و مجلس این است که خودرو از بورس عرضه شود. اگر وزارت صمت به مخالفت خود برای عرضه خودرو در بورس ادامه دهد باید دلایل مخالفت خود را در کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح […]
بررسیها نشان میدهد که بازار خودرو در سه سال اخیر تحتتأثیر کاهش شدید سطح تولید وضعیت نامساعدی را پشت سر گذاشته، بهگونهای که برخی خودروها در کمتر از شش ماه به باشگاه میلیاردیها پیوستهاند. به گزارش اکونگارصحت، در سه سال اخیر، قیمت خودروهای داخلی در کشور به شدت افزایش یافته و نرخ برخی محصولات رکوردشکنی […]
دیدگاه بسته شده است.