رییس دفتر رییس‌جمهور:ایران دیگر بازاری برای واردات کالاهای ساخته شده نیست

  محمد نهاوندیان با اشاره به ابراز علاقه شرکت‌های اروپایی برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی ایران، گفت: ایران دیگر بازاری برای واردات کالاهای ساخته شده نیست و هرکس بخواهد با آن همکاری کند بایستی به فکر مشارکت در سرمایه‌گذاری باهدف صادراتی باشد. رییس دفتر رییس‌جمهور که برای شرکت در کنفرانس اقتصادی «بررسی فرصت‌‌ها و چالش‌های […]

 

محمد نهاوندیان با اشاره به ابراز علاقه شرکت‌های اروپایی برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی ایران، گفت: ایران دیگر بازاری برای واردات کالاهای ساخته شده نیست و هرکس بخواهد با آن همکاری کند بایستی به فکر مشارکت در سرمایه‌گذاری باهدف صادراتی باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور که برای شرکت در کنفرانس اقتصادی «بررسی فرصت‌‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران» به انگلیس سفر کرده است، در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح ‌کرد: اما لازمه قطعی هرگونه گسترش همکاری‌ها، اجتناب کامل از هرگونه مداخله در امور داخلی و حرکت براساس احترام به استقلال ایران اسلامی و همسویی با سیاست‌های توسعه ملی است.

نهاوندیان در این گفت‌وگو با اشاره به حضورش در کنفرانس «بررسی فرصت‌‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران» و مذاکراتش در جریان سفر ۳ روزه‌اش به لندن، عنوان ‌کرد: برگزاری این کنفرانس فرصتی بود برای این‌که واقعیت‌های اقتصادی ایران و پتانسیل‌های پیش‌رو و اهداف توسعه‌ای که ایران دنبال می‌کند در این مرکز اقتصادی اروپا ارایه شود.

وی افزود: با توجه به شروع فصل پساتحریم و هدف‌گیری تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که بر پایه رشد درون‌زا و برون‌نگر طراحی شده، لازم است از فرصت‌های موجود برای دسترسی به بازار و فن‌آوری و سرمایه، برای تقویت بنیه تولید ملی استفاده شود.

نهاوندیان اضافه ‌کرد: علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس، ملاقات‌هایی هم با مقامات سیاسی و مدیران اقتصادی در حوز‌ه‌های مختلف با تأکید بر سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های زیرساخت، نفت ‌و گاز و انرژی‌‌ و نیز بخش‌های مختلف صنعتی و محیط‌زیست صورت گرفت.

وی افزود: نکته مهم دیگری که در این سه روز مورد تأکید قرار گرفت، در رابطه با گسترش همکاری‌ها و تأمین خدمات مالی ‌و بانکی بود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه ‌کرد: با توجه به جایگاه ویژه بازار مالی لندن در اقتصاد اروپا و جهان، تأکید بر این بود که گام‌های سریع‌تر و جدی‌تر برای گسترش ارتباط کارگزاری میان بانک‌های ایران و بانک‌های اروپایی و انگلیسی، برداشته شود.

نهاوندیان اضافه ‌کرد: در جلسات و گفت‌وگوهای صورت گرفته بر این نکته تأکید شد که اجرای کامل برجام مستلزم این است که بانک‌های غیرآمریکایی که مشمول تحریم‌های اولیه آمریکا نیستند بتوانند هرچه سریع‌تر انواع خدمات مالی را ارایه بدهند.

وی گفت: البته گام‌های نخست در ارتباط بانک‌های ایرانی با سیستم سوئیفت برداشته شده و این ارتباط پیام‌رسانی مالی کاملاً برقرار شده است و بسیاری از بانک‌ها الآن گشایش ارتباط اسنادی را انجام می‌دهند و گام‌هایی نیز برای برقراری کارگزاری برداشته‌اند.

نهاوندیان افزود: اما الآن خواسته واقعی بخش اقتصادی در انعقاد قراردادهای مشترک سرمایه‌گذاری این است که سرعت بیش‌تری در ارایه خدمات مالی ایجاد شود و با توجه به این‌که توافق‌های خوبی با بیمه‌های صادراتی صورت گرفته است، بانک‌های تجاری بایستی گام‌های بلندتری در ارایه این خدمات مالی ‌بردارند.

وی اضافه ‌کرد: همچنین روز ‌جمعه ‌نشستی با اعضای اتاق بازرگانی مشترک انگلیس و ایران برگزار شد که در آن شرکت‌های مختلف اروپایی علاقه‌مندی خودشان را برای حضور و مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی ایران ابراز کردند.

نهاوندیان گفت: در کنار این بحث‌ها، علاوه بر گفت‌وگو با ساجد جاوید، وزیر تجارت و لرد فرانسیس مود، معاون وزیر تجارت در امور سرمایه‌گذاری، دیدارهایی هم روز پنجشنبه گذشته با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس و مارک لایل گرانت، مشاور نخست وزیر در امنیت ملی صورت گرفت که علاوه بر مباحث دوجانبه، برخی مباحث بین‌المللی و منطقه‌ای هم مورد مذاکره قرار گرفت.

وی افزود: در همه این گفت‌وگو‌ها بر این نکته تأکید شد که اروپا و به‌طور خاص انگلستان بایستی تلاش مضاعفی برای این‌که از این مذاکرات (‌هسته‌ای و برجام‌) هر چه سریع‌تر نتیجه عملی حاصل شود، صورت دهند و این مسأله مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است .

وی افزود: اگرچه لازمه قطعی هر گونه گسترش همکاری‌ها، اجتناب کامل از هرگونه مداخله در امور داخلی و حرکت براساس احترام به استقلال ایران اسلامی و همسویی باسیاست‌های توسعه ملی است.

نهاوندیان در مورد استقبال انگلیسی‌‌ها از گسترش روابط اقتصادی و تجاری گفت: فعالان اقتصادی و مدیران شرکت‌های بین‌المللی که در این جلسات حضور داشتند از هر فرصتی برای ابراز آمادگی‌شان برای مشارکت در برنامه‌های توسعه ایران استفاده می‌کردند و علاقه‌مند بودند هرچه بیش‌تر با واقعیات اقتصادی ایران آشنا شوند و فرصت‌های از دست رفته دوره تحریم بتوانند جبران کنند.

وی تصریح ‌کرد: این نکته بسیار مهم بود که حال که تحریم‌ها برچیده شده است، همه طرف‌‌ها به بیهوده بودن این تحریم‌ها اذعان دارند.

نهاوندیان افزود: همزمان با این سفر همچنین اعلام شد که یک یادداشت تفاهم و همکاری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و مؤسسه مشابه انگلیسی که مسؤولیت بیمه صادرات بر عهده دارد، امضا شده است.

وی گفت: نکته بسیار قابل توجه این‌که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در نامه‌ای به بانک «بارکلیز» تأکید کرده است که در فعالیت بانک‌های انگلیسی برای ارایه خدمات بانکی به روابط اقتصادی ایران و انگلیس بایستی تسریع شده و هرگونه مانعی از سر راه همکاری‌های مشترک اقتصادی برداشته شود.

نهاوندیان افزود: هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز تأکید‌ کرد که ما همه گونه تلاشی را برای برقراری گسترده روابط کارگزاری بانکی میان بانک‌های انگلیس و ایران به عمل خواهیم آورد و همچنین اعلام کرد که در ماه‌های آینده یک هیأت اقتصادی‌، صنعتی بانکی به سرپرستی ساجد جاوید، وزیر تجارت این کشور به ایران سفر خواهد کرد که گسترش همکاری‌ها را پیگیری کند.

وی گفت: با توجه به کاهش شدید مبادلات اقتصادی، آن‌چه در این سفر مشاهده شد توجه طرف انگلیسی به از دست دادن فرصت‌‌ها درگذشته و تلاش برای انطباق با اقتضائات جدید اقتصاد ایران در مشارکت برای سرمایه‌گذاری بود.

وی گفت: به خصوص این نکته در مذاکرات تأکید شد که ایران دیگر بازاری برای واردات کالاهای ساخته شده نیست و هر کس بخواهد با اقتصاد ایران همکاری کند بایستی به فکر مشارکت در سرمایه‌گذاری با هدف صادراتی باشد و دسترسی به بازار و فن‌آوری را فراهم کند.

وی افزود: همچنین در جلسه‌ای که‌ عصر روز پنجشنبه‌ در اندیشکده «روسی» در لندن برگزار شد، فرصتی شد که به برخی ابعاد فرهنگی و سیاسی مسایل منطقه و ارتباط با غرب پرداخته و بر ضرورت تجدید نظر و اصلاح برخی سیاست‌های غرب در مقابله با تروریسم اشاره شود .

نهاوندیان اضافه‌ کرد: در این نشست به آثار بسیار زیان بار اسلام هراسی در تقویت حرکت‌های افراطی تروریستی اشاره و بر ضرورت توجه به ابعاد انسانی اسلام مورد تأکید شد.

 

وی افزود: در جریان این سفر همچنین شامگاه چهارشنبه فرصت دیداری با مجمع علما و مدیران مراکز اسلامی در انگلیس به دست آمد که در جریان آن بر ضرورت وحدت ‌و همگرایی و مقابله با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه بدخواهان اسلام و توجه بیش‌تر به ضرورت تقریب مذاهب اسلامی و معرفی اصول و ارزش‌های انسانی اسلام در مقابله با جریان منحرف اسلام هراسی و شیعه هراسی تأکید شد.