توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور اولویت وزارت کشور

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، درباره آخرین تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: ۶۵۰۰ میلیارد ریال برای کمک به توسعه و نوسازی و ۷۹۸۰ میلیارد ریال با عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت. به گزارش ایرنا، مسعود نصرتی؛ اظهار داشت: از مجموع ۳۱۳ هزار […]

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، درباره آخرین تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: ۶۵۰۰ میلیارد ریال برای کمک به توسعه و نوسازی و ۷۹۸۰ میلیارد ریال با عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت. به گزارش ایرنا، مسعود نصرتی؛ اظهار داشت: از مجموع ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است و از ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در کلانشهرها، ۶۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند و همین مسئله منجر به بروز آلایندگی شده است که ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ را بیش از پیش با اهمیت می‌کند. نصرتی؛ افزود: آخرین کمک‌‌ها برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل تحویل ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۱۰۰ دستگاه ون همچنین نوسازی هفت‌هزار و ۸۰۷ دستگاه تاکسی است و در دو سال اخیر ضمن عقد قرارداد خرید ۱۷۷۰ واگن قطار مترو، ۷۰ کیلومتر خطوط ریلی احداث شده و تأمین مالی آن به صورت مشترک توسط شهرداری‌‌ها و دولت انجام شده است. وی اضافه کرد: اولویت طرح‌های حمل‌ونقل هر شهر در مطالعات جامع حمل‌ونقل همگانی مصوب شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز تعیین می‌شود و بهتر است هر یک از شهرداری‌‌ها براساس اولویت تعیین شده در مطالعات اقدام کنند. نصرتی؛ مرحله دوم نوسازی و توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور را ورود تاکسی‌های برقی به‌عنوان اولویت وزارت کشور اعلام کرد و با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای ورود این تاکسی‌‌ها در حال فراهم شدن است، افزود: در برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت بخش زیادی از تاکسی‌های فرسوده نوسازی خواهد شد.

آخرین تخصیص اعتبارات برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، درباره آخرین تخصیص اعتبارات برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: این اعتبار از محل ردیف‌های تملک دارایی بودجه سال ۱۴۰۲ که در سال ۱۴۰۳ پرداخت شده است، شامل ۶۵۰۰ میلیارد ریال با عنوان کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۷۹۸۰ میلیارد ریال با عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۸۵ هزار میلیارد ریال صدور مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و ۱۷۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی از محل بودجه سال ۱۴۰۳ بوده است.

آیا برای نوسازی خودروهای عمومی تسهیلات پرداخت می‌شود؟

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی، مذاکراتی با وزارت نفت برای اصلاح آیین‌نامه صرفه‌جویی داشته‌ایم و بر مبنای آن، بخشی از اختلاف نرخ تسهیلات بانک‌ها از این محل جبران می‌شود؛ هرچند کاهش آلایندگی و رفع ناترازی سوخت جزء اقداماتی است که بانک‌ها نیز متعهد به اجرای آن هستند. سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، در پاسخ به اینکه آیا برای نوسازی خودروهای عمومی تسهیلات پرداخت می‌شود، گفت: تأمین اعتبار برای نوسازی خودروهای عمومی صرفاً از محل ردیف‌های اعتباری تملک دارایی سرمایه‌ای و قانون بودجه بوده و در قالب تسهیلات، اعتباری پرداخت نشده است. وی توضیح داد: در دو سال اخیر به دلیل پیش‌بینی نشدن منابع مالی توسط دولت برای پرداخت تسهیلات کم بهره، تسهیلاتی پرداخت نشد اما کمک قابل‌توجهی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، احداث خطوط قطار شهری و تأمین واگن برای شهرداری‌‌ها در قالب بودجه نقدی، اسناد خزانه و اوراق مالی اسلامی انجام شده است. سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، با اشاره به لزوم انجام کار ویژه برای نوسازی حمل‌ونقل شهری، افزود: موانعی در این مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع تأمین مالی و قیمت‌گذاری است. یعنی کرایه‌ای که تاکسیرانی از مسافر می‌گیرد مطابق با تعیین مالی برای خرید خودرو نیست. نصرتی؛ با اشاره به کُندی روند نوسازی در ناوگان حمل‌ونقل شهری، افزود: این چرخه مشکلاتی دارد و برای حل این مشکل باید از بانک‌ها و صندوق‌های مالی دعوت کنیم تا وارد این عرصه شوند.