صنعت هوایی در مسیر اقتصاد مقاومتی صنعت حملونقل هوایی کشور یکی از بخشهای تأثیرگذاری است که با وجود تحریمهای ضد حقوق بشری که در طول سالهای گذشته به آن اعمال شد، اما با تلاش متخصصان دلسوز این صنعت در راستای تأکید سخنان رهبری به «اقتصاد مقاومتی» سرپا ایستاد. به گزارش تیننیوز، واژه «اقتصاد مقاومتی» برای […]
صنعت هوایی در مسیر اقتصاد مقاومتی
صنعت حملونقل هوایی کشور یکی از بخشهای تأثیرگذاری است که با وجود تحریمهای ضد حقوق بشری که در طول سالهای گذشته به آن اعمال شد، اما با تلاش متخصصان دلسوز این صنعت در راستای تأکید سخنان رهبری به «اقتصاد مقاومتی» سرپا ایستاد.
به گزارش تیننیوز، واژه «اقتصاد مقاومتی» برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ در دیدار کارآفرینان با مقاممعظمرهبری مطرح شد؛ در این دیدار رهبری از نقش بسیار بالای اقتصاد مقاومتی برای مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان نام برد.
رهبری تأکید کردند وظیفه همه ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیرقابل نفوذ، غیرقابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم. در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.
مقام معظم رهبری خاطرنشانکردند؛ از زمان باید حداکثر استفاده بشود. طرحهایى که سالهاى متمادى طول میکشید، امروز خوشبختانه با فاصله کمترى انسان مىبیند که فلان کارخانه در ظرف دو سال، در ظرف هجده ماه به بهرهبردارى رسید. باید این را در کشور تقویت کرد.
طبق فرمایشات رهبری؛ حرکت براساس برنامه، یکى از کارهاى اساسى است. تصمیمهاى خلقالساعه و تغییر مقررات، جزو ضربههایى است که به «اقتصاد مقاومتى» وارد میشود و به مقاومت ملت ضربه میزند. این را، هم دولت محترم، هم مجلس محترم باید توجه داشته باشند؛ نگذارند. سیاستهاى اقتصادى کشور در هر زمانى دچار تغییرهاى بىمورد شود.
یکی از حوزههایی که همواره در اقتصاد مقاومتی نقش داشته و همواره در مقابل تحریمهای سرسختانه دشمنان ایستادگی کرده است، صنعت حملونقل هوایی بوده است.
اعمال تحریمهای آمریکا و کشورهای غربی علیه صنعت حملونقل هوایی و هوانوردی کشور از اواخر دهه ۸۰ به بهانه حمایت ایران از تروریسم تشدید شد؛ تحریمی که خود نقض کامل حقوق بشر و بیتوجهی به حقوق بینالملل بود. اما خوشبختانه صنعت هوایی کشور با مدد توانمندیهای داخلی سرپا ایستاد.
در همین راستا نگاهی به آمار صنعت هوایی کشور در سالیان اخیر خواهیم داشت؛
– توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل، شامل افزایش تعداد کل ناوگان هوایی (فعال) و تعداد صندلی (فعال)
– ایجاد ظرفیت در فرودگاههای کشور شامل افزایش جابهجایی مسافر داخلی و بینالمللی نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۲
– افزایش پروازهای داخلی و بینالمللی
– افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حملونقل ترانزیت شامل افزایش تعداد پروازهای عبوری و توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل
– احداث و بهسازی توسعه و تکمیل ۲۸ فرودگاه به مبلغ ۳ هزار و ۷۷۳ میلیارد ریال
– بهرهبرداری از ۴۰۰۱ کیلومتر مسیر هوایی (سنتی و ماهوارهای)
– آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امامخمینی(ره) شامل احداث ترمینال دوم مسافری و ساختمانهای جانبی و سطوح پروازی با اولویت بخش غیردولتی و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی
– توسعه و تجهیز زیرساختهای هوانوردی و فرودگاهی در ۹ فرودگاه
– راهاندازی کامل ترمینال بار شرکت هواپیمایی ج .ا.ا در فرودگاه بینالمللی امامخمینی (ره) با ظرفیت ۴۵۰هزار تن به منظور افزایش ظرفیت بار ترانزیت کشور
– افزایش ۹۳ درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور (از ۱۷۹ هزار پرواز در سال ۱۳۹۲ به ۳۴۶ هزار پرواز در سال ۱۳۹۴)
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.