شرکتهای پرداخت الکترونیکی در سالهای فعالیت خود عمدتاً بر توسعه ناوگان دستگاههای کارتخوان تمرکز کردهاند اما به گفته مدیرعامل آسانپرداخت، این PSP بیشتر به توسعه ابزارهای پرداخت اینترنتی توجه داشته است. او منتقد وابستگی شرکتهای پرداخت الکترونیکی به بانکها و قرار گرفتن آنها در وضعیت پیمانکار بانکی است و راه توسعه این صنعت را اخذ […]
شرکتهای پرداخت الکترونیکی در سالهای فعالیت خود عمدتاً بر توسعه ناوگان دستگاههای کارتخوان تمرکز کردهاند اما به گفته مدیرعامل آسانپرداخت، این PSP بیشتر به توسعه ابزارهای پرداخت اینترنتی توجه داشته است. او منتقد وابستگی شرکتهای پرداخت الکترونیکی به بانکها و قرار گرفتن آنها در وضعیت پیمانکار بانکی است و راه توسعه این صنعت را اخذ مدل گسترش خدمات پرداخت در کاهش وابستگی به بانکها میداند. به گزارش پیوست، باقر صمدی؛ مدیرعامل آسانپرداخت، در ارزیابی رویکرد این شرکت در توسعه درگاه پرداخت اینترنتی، گفت: سال ۸۸ آسانپرداخت مجوز گرفت و کار خود را شروع کرد. مسیر توسعه ابزارهای اینترنتی در پیش گرفت اما همزمان توسعه دستگاههای کارتخوان را نیز در دستور کار داشت. در واقع از سالهای ۹۵ بهبعد که دامنه دیجیتالی شدن صنایع و تکنولوژی موبایل در ایران گستردهتر شد، در آسانپرداخت نیز تمرکز به سمت توسعه ابزارهای اینترنتی رفت و توجه کمتری به ابزارهای تراکنشی مانند دستگاه کارتخوان شد. اگر امروز بخواهیم صحبت کنیم که این استراتژی موفق بوده باید گفت موفق بوده است زیرا آسانپرداخت اپلیکیشنی دارد که حوزه پرداخت و فراگیری مالی در رتبه اول است. بهطوری که ماهانه ۲۰ میلیون کاربر از آن استفاده میکنند و ۱۱۰ سرویس در این اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار دارد. مدیرعامل آسانپرداخت، ادامه داد: آنچه آسانپرداخت را از دیگر شرکتهای پرداخت الکترونیکی متمایز میکند، یکی خصوصی بودن و دیگری پیشتازی در ورود به اکوسیستم دیجیتال است. صمدی؛ درباره مزایا و معایب توسعه خدمت کارتبهکارت در اپلیکیشن آپ، توضیح داد: درباره خدمت کارتبهکارت ما ۶۰ درصد بازار پرداختهای غیر از اپهای بانکی را داریم. در حالی که از سالهای ۹۵ به بعد این سرویس را ارائه میدهیم عملاً کارمزدی برای آن متصور نشده است. اتفاقی که میافتد این است که شما بهعنوان بانک هزینه کارتبهکارت را از مردم میگیرید، ولی ما بهعنوان اپلیکیشنی که این خدمت را ارائه میکنیم، هیچ درآمدی از محل این خدمت نداریم. به عبارت بهتر، کارمزد اخذشده در این خدمت به پرداختساز داده نمیشود. اما اگر این کارمزد به خدمتدهنده برمیگشت میتوانست صرف توسعه این خدمت و خدمات دیگر شود. الان ما درآمدی برای بانکها ایجاد میکنیم که بانکها از محل آن تقریباً هیچ کارمزدی به پرداختسازها نمیدهند. به نظرم در نظام جدید کارمزد این مسئله نیز باید اصلاح شود چون در حوزهای که بازیگرانی وجود دارد اگر حق یک بازیگر دیده نشود، غیرمنصفانه است. صمدی؛ درباره تأخیر در ورود به حوزه توسعه کارتخوان، گفت: این استراتژی متفاوتی را میطلبد، اپ ما نیز نوعی دارایی است. با این حال، زمانی ما از لحاظ تراکنش سوم بازار بودیم الان هفتم هشتم بازار هستیم. یک دلیل آن تمرکز نکردن بر توسعه کارتخوان بوده است. اما فکر میکنم از یک زمانی دستگاه کارتخوان بدون بانک معنا نمیداده و همین مسیر سبب این فاصله شده است. زیرا آنهایی که کمتر با بانکها در ارتباط بودند، نتواستند بهموازات به توسعه کارتخوان بپردازنند. مدیرعامل آسانپرداخت درباره مدل فعلی شرکتهای پرداخت الکترونیکی، توضیح داد: مدل فعلی که الان در صنعت پرداخت وجود دارد مدلی است که میخواهد به پیمانکار بانک تبدیل شود و منابع برای بانک جذب کند. در این مدل شرکتهای پرداخت الکترونیکی از یک سرویسدهنده خدمات پرداخت به پیمانکار بانک تبدیل میشوند. این کار میتواند مزایای داشته باشد اما ممکن است معایب خاصی نیز داشته باشد. او ادامه داد: اینکه در مدل مدنظر بانک مرکزی شرکتهای پرداخت الکترونیکی به پیمانکار بانک تبدیل میشوند، نظر من است و لزوماً به معنای این نیست که بانک مرکزی نیز اینگونه فکر میکند. اما منظور از پیمانکار بانک این است که بانکها علاقهمند هستند جذب منابع ارزانقیمت داشته باشند و برای این منظور میتوانند طی یک قرارداد یا تعیین مدل کسبوکاری به شرکت پرداخت الکترونیکی بگویند من از شما خیلی سود هم نمیخواهم اما دسترسی به منابع ارزانقیمت را میخواهم. در این فرآیند اگر ضرری وارد شود از سوی بانک پوشش داده میشود. به عبارت بهتر، شما یک پدر پولدار دارید که حمایتتان میکند. در این فرآیند شما وابسته میشوید و نوآوری خاصی هم رخ نمیدهد و رقابت بانکها به صنعت پرداخت منتقل میشود. صمدی؛ درباره آینده صنعت پرداخت، گفت: باید صنعت پرداخت به صنعتی سرویسدهنده تبدیل و از وابستگی خارج شود. در سراسر جهان صنعت پرداخت با این مدل سرویسدهندگی پیش رفته است و اگر این اتفاق رخ داد، فرصت بسیار خوبی برای شرکتی مانند آسانپرداخت در توسعه طرحهایی مانند کهربا، ریال دیجیتال و… خواهد بود. باور من این است که وابستگی هرچه بیشتر به بانکها به سود صنعت پرداخت نیست. مدیرعامل آسانپرداخت، در پایان درباره حضور بازیگر جدید در صنعت پرداخت، گفت: شخصاً فکر نمیکنم اعطای مجوز جدید کمکی به صنعت پرداخت کند، چون اعتقاد دارم همین تعداد نیز زیاد است. اصلاً این سطح از رقابت در صنعت پرداخت نیاز نبوده است.
دیدگاه بسته شده است.