مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور، گفت: در حوزه بهسازی سبک و سنگین توانستیم شش درصد خرابیها را کاهش دهیم و مجموع خرابیهای سبک و سنگین شریانهای اصلی را از ۴۶ درصد به ۴۰ درصد برسانیم. به گزارش ایسنا، علیرضا سیاهپور؛ با بیان اینکه عمده خرابیها جادههای کشور در حوزه […]
مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور، گفت: در حوزه بهسازی سبک و سنگین توانستیم شش درصد خرابیها را کاهش دهیم و مجموع خرابیهای سبک و سنگین شریانهای اصلی را از ۴۶ درصد به ۴۰ درصد برسانیم. به گزارش ایسنا، علیرضا سیاهپور؛ با بیان اینکه عمده خرابیها جادههای کشور در حوزه بهسازی سنگین و سبک است، اظهار کرد: از ۶۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راههای شریانی کشور براساس آخرین برداشت و پایش در سال ۱۴۰۱، میزان خرابیهای نیازمند بهسازی سبک و سنگین (شروع خرابیها تا خرابیهای سنگین) حدود ۴۶ درصد، خرابیهای نیازمند نگهداری پیشگیرانه (آستانه خرابی) جادهها ۳۳ درصد و نگهداری جاری(جلوگیری اولیه از خرابی) در حدود ۲۱ درصد بوده است. وی افزود: تأمین اعتبار برای رسیدگی به شریانهای اصلی از محل ۹ درصد عوارض دولتی جابهجایی کالا و محل تأمین اعتبار برای راههای روستایی و فرعی از محل تأمین اعتبار استانی است. مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور، تصریح کرد: هزینههایی که در سال ۱۴۰۱ براساس ضرایب پیشنهادی برداشت کردیم نشان داد که برای اصلاح خرابیها به ۷۲ همت اعتبار نیاز داریم. وی در ادامه، اضافه کرد: در سال گذشته برای ۲۲ هزار کیلومتر از جادهها با راهکار آسفالتهای حفاظتی برای نگهداری پیشگیرانه، نگهداری جاری، بهسازی سبک شامل لکهگیری، بهسازی سنگین شامل روکش و اقداماتی از این دست، ۷۲ همت پیشبینی اعتبار شده بود که از این میزان حدود۱۵ همت تأمین منابع شد. سیاهپور؛ در ادامه گفت: با اقداماتی که سال گذشته انجام و بهروزرسانیهایی که صورت گرفت خوشبختانه در حوزه بهسازی سبک و سنگین توانستیم شش درصد خرابیها را کاهش دهیم و مجموع خرابیهای سبک و سنگین به ۴۰ درصد رسید. همچنین نگهداری پیشگیرانه را از ۳۳ درصد به ۱۲ درصد رساندیم که بهبود بیشتری را در این بخش شاهد بودیم. از طرفی میزان ۲۱ درصد نگهداری جاری به ۴۸ درصد رسید که این یعنی بهبودی در جادهها افزایش یافت. وی با بیان اینکه پنجمین دوره پایش را از اواسط سال یعنی سه ماه پیش شروع کردیم و خرداد سال آینده نتایج این پایش را اعلام خواهیم کرد، گفت: این پایش هر دو سال یکبار انجام میشود و براساس آن میتوانیم عدد نهایی را اعلام کنیم که چقدر از جادههای اصلی خراب هستند و نیاز به نگهداری دارند. مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور، عنوان کرد: براساس آخرین پایشها، بیشترین خرابی جادهها متعلق به استان اصفهان است و بنابراین، این استان به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا محورهای خود را بهبود بخشد. همچنین بهترین استان نیز براساس طول راه و نسبت خرابیها استان البرز گزارش شده است. استانهای خراسانشمالی، قم، کرمانجنوبی، کهگیلویهوبویراحمد و گلستان نیز جزء جادههایی است که شرایط خرابی و شدت خرابی آنها از متوسط کشوری کمتر است و شرایط بهتری دارند. به گفته وی، برای بهبود جادههای هر استان بهطور متوسط ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. سیاهپور؛ با بیان اینکه سال گذشته پیشبینی شد که برای حدود ۱۲ هزارو۵۰۰ کیلومتر راه شریانی آسفالت حفاظتی و لکهگیری و… انجام شود، افزود: براساس پایشها، تحلیلها، ترافیک جادهها، طول راه، سهم هر استان در ابتدای سال مشخص و اعتبارات را به استان ابلاغ میکنیم. استان هم برای محورهای مهم خود برنامهریزی و نوع اصلاح را مشخص میکنند و در نهایت طی مناقصه پیمانکار مشخص میشود. وی در پایان، گفت: امسال حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهکار پیشگیرانه را به استانها ابلاغ کردیم و براساس آخرین گزارشها تاکنون حدود ۱۲ هزار کیلومتر در استانها اقدامات انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال هدفی که برنامه ریزی کردیم محقق شود. همچنین امیدواریم با پیشبینی منابع مالی که در قانون برنامه هفتم آمده بتوانیم تعهدات و بدهیهای موجود را به پیمانکاران پرداخت کنیم.
دیدگاه بسته شده است.