گروه خودرو – سخنگوی شورایرقابت، تأکید کرد: شورا از واردات خودرو حمایت میکند تا بازار تنوع و تکثر پیدا کند و به تعادل برسد. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوکلی؛ با بیان اینکه شورایرقابت همواره بر واردات تأکید داشته و به شدت پیگیرِ واردات خودرو بوده است، گفت: واردات خودرو ابزاری است که موجب تعادلبخشی در […]
گروه خودرو – سخنگوی شورایرقابت، تأکید کرد: شورا از واردات خودرو حمایت میکند تا بازار تنوع و تکثر پیدا کند و به تعادل برسد. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوکلی؛ با بیان اینکه شورایرقابت همواره بر واردات تأکید داشته و به شدت پیگیرِ واردات خودرو بوده است، گفت: واردات خودرو ابزاری است که موجب تعادلبخشی در بازار عرضه و تقاضا خواهد شد. برخی مشکلات وجود دارد که شاید بهانهای برای کُند شدن واردات باشد؛ از اینرو شورایرقابت طی مصوبهای سعی در تسهیلِ واردات و نرخگذاری دارد. سخنگوی شورایرقابت، تأکید کرد: شورایرقابت برای تعادلبخشی به عرضه و تقاضا، تصور میکند اکنون این بالانس شکلی متعادل ندارد. بنابراین شورایرقابت از واردات خودرو حمایت میکند تا بازار تنوع و تکثر پیدا کرده و به تعادل برسد. توکلی؛ در مصاحبهای تأکید کرد: امروز هم برای واردات دیر نیست و نباید بهانهای برای این کار وجود داشته باشد. سخنگوی شورایرقابت، خاطرنشان کرد: حتی اگر امروز واردات انجام گیرد، به فرآیند عرضه و تقاضا و شکستن انحصار کمک خواهد کرد. توکلی؛ در پاسخ به سؤالی درباره وارداتِ خودرو به هر صورت و شک، گفت: برای تنظیم بازار، به تزریق خودرو نیازمندیم؛ اما شورایرقابت صرفاً دستورالعملهایی صادر میکند تا بازار از شکل کنونی خارج شود. وی تأکید کرد: عبارتِ واردات به هر شکلی به معنای ورود هر نوع خودرویی به کشور نیست؛ بلکه تنظیمگرانِ فنی تدابیر ویژهای در نظر میگیرند تا به اصل موضوع خدشهای وارد نشود. توکلی؛ ادامه داد: واردات باید انجام شود و این کار با هر تدبیری و با در نظرگیری شرایط ارزی و مصرفی و نوع کالای وارداتی باید اتفاق افتد. بازار به تعادل و تنوع بیشتر نیاز دارد؛ خلاصه در زمینه خودروهای اقتصادی که اقشار ضعیفتر توان استفاده از آن را داشته باشند و خودرو بهراحتی در اختیارشان باشد و سخن بنده، ناظر بر این قضیه است! سیدمحمد روحالامین؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، با بیان اینکه تعادل در بازار خودرو به هر شکل ممکن نیست، افزود: شخصاً واردات خودروی کارکرده را بهطور مطلق رد میکنم. وی افزود: زیرساخت و قطعات برخی برندها در کشور وجود ندارد که گریبان مصرفکننده را میگیرد. روحالامین؛ ادامه داد: در برخی سازمانها برای شناسایی شمارهشاسی خودروهای داخلی هم به مشکل برمیخوریم؛ حال تصور کنید خودرویی که پنج سال در خارج کشور کارکرده، باید با چه سازوکار و برنامهای مورد راستیآزمایی قرار گیرد؟! همچنین زنجیره تأمین، خدمات و قطعات و پشتیبان فنی نیز مطرح است. این خودروها گارانتی ندارند و از اینرو کاملاً با واردات چنین خودروهایی مخالف هستیم. وی تأکید کرد: فاصله ما با صنعت خودرو در دنیا روبه افزایش است؛ چون ظرف چند ماه شاهد تغییرات بسیاری در خودروهای روز دنیا هستیم. همچنین مهدی دادفر؛ مشاور انجمن واردکنندگان خودرو نیز، درخصوص توقف ثبتسفارش واردات خودرو، گفت: ثبت سفارش خودروهای وارداتی از اول سال متوقف شده است و انجام نمیشود. صرفاً ثبت سفارشهای قدیمی در حال تمدید است و ثبت سفارش جدید فقط برای خودروهای برقی امکانپذیر است. دادفر؛ افزود: با این رویهای که وزارت صمت در پیش گرفته است، آن تعداد خودرویی که مورد نیاز بازار است، تأمین نمیشود. البته مجری طرح واردات خودرو قول داده است که ثبت سفارش خودرو از سر گرفته شود. وی با تأکید بر اینکه وزارت صمت باید وظیفه خود را انجام دهد، گفت: هر چقدر درباره علت توقف ثبت سفارش سؤال کردیم، پاسخی دریافت نکردیم و ثبت سفارش را بستهاند. دادفر؛ تصریح کرد: احتمالاً برخی دوست ندارند خودرو وارد کشور شود و روند واردات خودرو به کشور در حال مدیریت است. در این زمینه به خودروسازان داخلی توجه خاصی میشود و امکان دارد برای حمایت از آنها اقداماتی انجام شود. این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، همچنین گفت: اگر دولت قانون واردات خودروهای کارکرده را اجرا کند، همه میتوانند خودرو وارداتی بخرند و سوار شوند. خودروهای کارکردهای که کمی از عمر آنها میگذرد، خودروهای روز دنیا هستند. دادفر؛ در مورد کاهش تعرفه خودرو به ۴۵درصد توسط نمایندگان مجلس نیز، گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو تأثیر خیلی زیادی بر روند واردات خودرو دارد و قیمت تمامشده خودروهای وارداتی را به شدت کاهش میدهد. مشاور انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: با کمبود ارز برای واردات خودرو مواجه هستیم و نباید معطل ارز دولت بمانیم. پیشنهاد ما استفاده از ارز اشخاص و واردات خودرو با ارز منشأ خارجی است. ارز حاصل از صادرات گاز، نفت و پتروشیمی باید برای دولت باقی بماند.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.