جو روانی افزایش قیمت خودرو فروکش کرد

خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی در دو هفته گذشته از اخبار پر سروصدای بازار خودرو بوده است، اتفاقی که در همان ابتدای تصمیم دولت، بر نرخ بازار آزاد خودروهای داخلی و وارداتی تأثیر گذاشت و موجب افزایش قیمت آن‌‌ها شد اما در روزهای آتی تقاضا برای این کالا کاهش یافته و بازار خودرو بیش […]

خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی در دو هفته گذشته از اخبار پر سروصدای بازار خودرو بوده است، اتفاقی که در همان ابتدای تصمیم دولت، بر نرخ بازار آزاد خودروهای داخلی و وارداتی تأثیر گذاشت و موجب افزایش قیمت آن‌‌ها شد اما در روزهای آتی تقاضا برای این کالا کاهش یافته و بازار خودرو بیش از پیش در رکود و ثبات قیمت فرو رفته است. به گزارش پرشین‌خودرو، بررسی بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که پس از یک دوره صعود قیمت‌ها حالا این بازار از تب و تاب افتاده و به آرامش نسبی رسیده است، این در شرایطی است که تنها برخی محصولات، نوسانات محدودی را تجربه کرده‌اند. بازار خودرو در هفته‌ گذشته شاهد نوسانات شدید قیمتی بود که به گفته فعالان بازار عمدتاً به دلیل افزایش نرخ ارز بود اما امروز با وجود برخی نوسانات دلاری این روند تغییر کرد و خودروهای داخلی و مونتاژی‌‌ها با کم‌ترین تغییر در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. در این زمینه فعالان بازار معتقدند برخی حواشی‌ مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ می‌تواند یکی از دلایل توقف قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار و تشدید رکود معاملات باشد. جریان تورم و رکود بازار خودرو در چند سال اخیر به همین منوال بوده است به‌طوری که پس از دور جدید تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷، بازار خودرو تلاطم‌های زیادی را تجربه کرد و قیمت خرید خودرو تا سال ۹۸ و ۹۹ حدوداً سه برابر برای هر خانوار ایرانی آب خورد حتی به‌دنبال این افزایش قیمت‌ و کاهش تولید و عرضه، رکودی در بازار خودرو نیز شکل گرفت. با ادامه این فرآیند، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نیز مجدداً سیری صعودی در بازار خودرو شکل گرفت که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی این اتفاق ناشی از سرکوب قیمت و شکل‌گیری حباب در بازار خودرو بود که تا اوایل سال ۱۴۰۲ ادامه داشت. بازار خودرو همواره به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر نرخ ارز بوده اما در سال ۱۴۰۲ نوسانات ارزی قابل‌توجهی رخ نداد و به همین دلیل بازار خودرو در مقایسه با سال‌های قبل، دوران نسبتاً آرامی را تجربه کرد. البته این مسئله به‌معنای کاهش قیمت نیست؛ بلکه تنها سرعت افزایش قیمت در این دوران روند کُندتری داشته است. از ابتدای سال‌جاری نیز سرعت رشد نرخ خودروهای داخلی کمتر از نوسانات ارزی بوده و بیش‌ترین علت به دلیل سرکوب قیمت و هزینه تولید در ۱۸ ماه گذشته بوده است که پس از یک‌سال‌ونیم بالاخره با مجوز وزارت صمت، نرخ کارخانه‌ای خودروهای داخلی به‌طور متوسط ۳۰ درصد افزایش قیمت را گرفت. و حالا در این شرایط که دولت مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را صادر کرده است بسیاری از نمایندگان ملت معتقدند هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی‌ قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت به نفع مردم شود. در کنار برنامه مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو، نکته مهم دیگر خبر مقیمی؛ معاون وزیر صمت، درخصوص رشد ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان در دو هفته اخیر پس از افزایش قیمت‌هاست که در صورت صحت آن و افزایش رشد تولید بازار در آینده، شاهد افزایش عرضه خودرو‌ها هم خواهد بود که همین امر تأثیرات مثبت خود را بر کاهش قیمت در بازار خواهد گذاشت. در چنین شرایطی بسیاری از فعالان بازار خودرو، اخبار مختلف از وضعیت واردات خودرو و رشد تولید خودروهای داخلی را عاملی در توقف معاملات در بازار خودرو می‌دانند تا شاید از نگاه بسیاری از خریداران، در آینده شاهد اتفاقات مثبتی در کاهش قیمت‌ها و رونق معاملات باشد. بررسی بازار خودرو در این دو هفته نشان می‌دهد که پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در اواخر آبان ماه، بهای خودرو در بازار نیز رو به رشد گذاشت، به‌طوری که طی یک هفته بعد از اعلام قیمت‌های جدید، بهای خودرو در بازار نیز حدود شش تا هفت درصد رشد کرد. البته نرخ دلار در بازه‌زمانی یاد شده مرز ۷۰ هزار تومان را رد کرد و این اتفاق را هم می‌توان عامل دیگری بر نوسانات قیمت خودرو در هفته اول آذرماه دانست. در واقع بازار خودرو همواره تبعیت خود را از بازار ارز در جریان قیمت خودرو نشان داده است. البته این تأثیرپذیری بعد از روند بی‌سابقه قیمت‌ها از ابتدای امسال و تحولات و رویارویی ایران و اسرائیل کمتر شد اما همچنان در بازار آثاری از آن دیده می‌شود. مسئله دیگری که در تلاطمات قیمتی امسال بازار خودرو بیش‌ترین تأثیر را داشته، کاهش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان است اما طی یک هفته گذشته بیشتر این عوامل به ثبات رسیدند. نرخ ارز نوسانات زیادی را طی این هفته تجربه نکرد، تأثیر روانی افزایش قیمت رسمی خودرو نیز دیگر فروکش کرده است. به هر ترتیب مطابق آمار وزارت صمت پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، خودروسازان انگیزه بیشتری برای تولید و عرضه محصولاتشان پیدا کردند و با اعلام رشد ۷۰ درصدی تولید در دو هفته اخیر می‌توان این احتمال را داد که فروش آن‌ها رو به افزایش گذاشته باشد و بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال نیز مسیر آرامش و افت قیمت را طی کند.