وزیر راه‌وشهرسازی

اجرای قانون ساخت یک میلیون مسکن در سال

فرزانه صادق‌مالواجرد؛ وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن، گفت: مگر می‌شود دولت قانون را اجرا نکند، برای تحقق ساخت یک میلیون مسکن، بخشی از پروژ‌ه‌ها با ارائه زمین، بخش دیگر نیز از طریق ساخت‌وساز مسکن‌های فرسوده تحقق خواهد یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق‌مالواجرد؛ در جمع […]

فرزانه صادق‌مالواجرد؛ وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن، گفت: مگر می‌شود دولت قانون را اجرا نکند، برای تحقق ساخت یک میلیون مسکن، بخشی از پروژ‌ه‌ها با ارائه زمین، بخش دیگر نیز از طریق ساخت‌وساز مسکن‌های فرسوده تحقق خواهد یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق‌مالواجرد؛ در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست مشترک با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی کمک به تأمین مالی طرح‌های لجستیک کشور، اظهار داشت: مهم‌‌ترین موضوع در این جلسه تأمین مالی و گره‌گشایی از طرح‌های لجستیک کشور بود. البته بسیاری از اساسنامه‌ها وجود دارند که باید اصلاح شوند. وی افزود: با اصلاح شیوه‌نامه به کمک صندوق توسعه تسهیلات جدید به ناوگان حمل‌ونقل کشور تخصیص پیدا خواهد کرد و تسهیلات صندوق راحت‌تر به حوزه ناوگان (هوایی، ریلی، دریایی، زمینی) تعلق خواهد گرفت. وزیر راه وشهرسازی، با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان اتوبوسرانی کشور، گفت: برای حل مشکل حمل‌ونقل جاده‌ای و اتوبوس همزمان از چند روش مختلف در حال پیگیری هستیم؛ با بخش‌خصوصی جلساتی برگزاری شده است. همزمان با بانک‌ها نیز به همین ترتیب جلساتی داشته‌ایم. وی افزود: نوع تسهیلاتی که بانک‌ها می‌توانند در این حوزه اختصاص دهند بسیار کمک‌کننده خواهد بود، با توجه به تمامی جلساتی که داشته‌ایم، در تلاش هستیم که بتوانیم اهداف برنامه هفتم توسعه درخصوص حمل‌ونقل جاده‌ای و اتوبوسرانی را محقق کنیم. صادق؛ گفت: نباید فراموش کنیم که تحریم‌ها هم در به وجود آمدن بحران حوزه حمل‌ونقل بی‌تأثیر نبوده است، لازم به ذکر است که ارتباطات با همسایگان را باید تقویت کنیم. همه راه‌حل‌‌ها در داخل کشور نیست، البته بخش اعظمی از آن در داخل حل می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی، درخصوص اعطای زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر، گفت: در هر کجای کشور که بتوانیم زمین دارای برق، گاز و دیگر خدمات را تأمین کنیم حتماً آن را به خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر اختصاص خواهیم داد. وی افزود: زمینی که آماده‌سازی نشده باشد، دسترسی‌های لازم را نداشته و حداقل خدمات در آن فراهم نباشد اعطای آن به مردم هیچ کمکی نخواهد کرد، بخشی از تخصیص زمین مرتبط با خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر در سالگرد انقلاب و دهه فجر در اختیار مشمولان قرار خواهد گرفت. صادق؛ درخصوص اینکه «آیا دولت برنامه ساخت سالی یک میلیون مسکن در سال را دارد؟» گفت: مگر می‌شود دولت قانون را اجرا نکند! بخشی از این قانون برای تحقق یافتن آن ارائه زمین است، بخش دیگر نیز ساخت‌وساز مسکن‌های فرسوده خواهد بود. وی افزود: قطعاً اینکه دولت خودش برای ساخت‌وساز ورود کند باید محدود شود و باید به سمت اختصاص زمین، احیای بافت فرسوده و رفع نیاز‌های مسکن روستایی حرکت کنیم. وی در پایان، گفت: با توجه به سیاست محدود کردن دولت در ساخت‌وساز می‌توان از مشارکت انبوه‌سازان در این زمینه استفاده کنیم.

ارتقای توان لجستیکی کشور با اختصاص ۲٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

مهدی غضنفری؛ رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، در این جلسه با اشاره به اهمیت نقش حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی کشور، گفت: برای پیشبرد پروژه‌های ملی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، نیازمند طراحی ابزارهای مالی جدید و کارآمد هستیم. مدل‌های ساده سرمایه‌گذاری که در گذشته به کار گرفته شدند، نتایج مورد انتظار را به همراه نداشته‌اند. امروز باید از مدل‌های پیچیده‌تر و البته مؤثرتر استفاده کنیم تا پروژه‌های زیربنایی کشور به نتیجه مطلوب برسند. رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، با تأکید بر ضرورت بازپرداخت به‌موقع منابع مالی صندوق، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی در پروژه‌هایی نظیر خط متروی مشهد مشارکت داشته، اما منابع تخصیص‌یافته برای این پروژه هنوز به صندوق بازنگشته است. این تجربه نشان می‌دهد که طراحی مدل‌های تأمین مالی باید به‌گونه‌ای باشد که هم بازدهی اقتصادی پروژه‌ها تضمین شود و هم بازپرداخت منابع مالی به‌طور منظم انجام شود. وی به عملکرد مثبت بخش کشتیرانی در بازپرداخت منابع اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی مانند کشتیرانی و نفتکش‌‌ها نشان داده‌اند که توان بازپرداخت منابع مالی را به صورت مطلوب دارند. این تجربه می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌‌ها باشد. صندوق توسعه ملی آماده است تا ۲٫۵ میلیارد دلار منابع مالی را در قالب خط اعتباری به حوزه حمل‌ونقل اختصاص دهد، مشروط بر اینکه شرایط بازپرداخت به درستی تنظیم و تضمین شود. غضنفری؛ با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی طرح‌‌ها، گفت: «از وزارت راه‌وشهرسازی انتظار داریم که طرح‌های اولویت‌دار خود را در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی به صندوق ارائه دهد. این طرح‌‌ها پس از بررسی‌های کارشناسی، می‌توانند در مسیر تأمین مالی قرار گیرند.» وی افزود: این خط اعتباری می‌تواند زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های کلانی باشد که نقش بسزایی در تسهیل حمل‌ونقل کالا و مسافر، کاهش هزینه‌های لجستیکی و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور دارند.