بررسی عملکرد هشت ماهه خودروسازان، نشان میدهد که در این مدت نزدیک به ۵۷۴ هزار و ۵۴۳ خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته ۵٫۸ درصد کاهش را نشان میدهد. به گزارش بازار، تحلیل صورتهای مالی منتشر شده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، بهویژه در راستای نظارت بر […]
بررسی عملکرد هشت ماهه خودروسازان، نشان میدهد که در این مدت نزدیک به ۵۷۴ هزار و ۵۴۳ خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته ۵٫۸ درصد کاهش را نشان میدهد. به گزارش بازار، تحلیل صورتهای مالی منتشر شده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، بهویژه در راستای نظارت بر روند تولید و فروش خودروها، نشان میدهد که در بازهزمانی ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۱۴۰۳، تولید خودروهای سواری در این سه شرکت به ۵۷۴ هزار و ۵۴۳ دستگاه رسیده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۲) که تعداد ۶۰۹ هزار و ۹۳۷ دستگاه بود، کاهش قابلتوجهی معادل ۳۵ هزار و ۳۹۴ دستگاه یا ۵٫۸ درصد را نشان میدهد. تحلیلهای دقیقتر از وضعیت تولید خودرو در آبان ماه امسال حکایت از افت قابلملاحظهای دارد. بهعنوان مثال، تولید خودرو در شهریور ماه حدود ۷۲ هزار دستگاه بود که در مهرماه به ۸۴ هزار و ۲۴۶ دستگاه افزایش یافت و رشد ۱۷ درصدی را به ثبت رساند. اما این روند مثبت در آبان ماه تغییر کرد و تولید به ۶۳ هزار و ۸۶۳ دستگاه رسید که نسبت به مهرماه کاهش ۲۰ هزار و ۳۸۳ دستگاهی یا ۲۴٫۲ درصدی را نشان میدهد. این دادهها حاکی از آن است که تولید خودروی سواری در آبانماه کمتر از شهریور ماه بوده است. به نظر میرسد یکی از دلایل اصلی این افت تولید، استفاده از فرصت افزایش قیمت کارخانهای توسط خودروسازان باشد. بدینمعنا که خودروسازان با کاهش تولید، درصددند تا خودروهای جدید را با قیمتهای جدید به بازار عرضه کنند. ایرانخودرو، یکی از بزرگترین خودروسازان کشور، در هشت ماهه نخست سالجاری موفق به تولید ۱۱۳ هزار و ۵۰۶ دستگاه از خانواده پژو شده است. با این حال، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۸۴ هزار و ۹۷۹ دستگاه بود، کاهش چشمگیری معادل ۷۱ هزار و ۴۷۳ دستگاه را تجربه کرده است. همچنین در بخش دیگر محصولات، ایرانخودرو در مدت مشابه امسال توانسته ۷۱ هزار و ۴۹۲ دستگاه سورن تولید کند که در مقایسه با ۳۳ هزار و ۳۸۹ دستگاه سال گذشته، شاهد افزایش قابلتوجهی هستیم. در همین راستا، تولید دنا نیز با ۵۷ هزار و ۹۹۵ دستگاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اما نکتهای که شایان ذکر است؛ کاهش چشمگیر تولید رانا است که در آبان ماه هیچ دستگاهی از آن به فروش نرفته است. مجموعاً در هشت ماهه سالجاری، ایرانخودرو موفق به تولید ۳۲۷ هزار و ۰۴۵ دستگاه خودرو شده که کاهش شش درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد. گروه خودروسازی سایپا نیز در هشت ماه نخست سالجاری با چالشهایی مواجه بوده است. این گروه موفق به تولید ۱۳۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه از خانواده X200 (تیبا، کوییک، ساینا) شده که نسبت به سال گذشته کاهش معناداری معادل ۲۰ هزار دستگاه داشته است. همچنین، سایپا در این دوره زمان موفق به تولید ۳۳ هزار و ۳۲۵ دستگاه شاهین شده که نشاندهنده ثبات نسبی در عملکرد این مدل است. آمارها حاکی از آن است که سایپا مجموعاً در هشت ماهه امسال (بدون احتساب وانت ۱۵۱) موفق به تولید ۱۷۹ هزار و ۴۴۵ دستگاه خودرو شده که نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد. گروه خودروسازی پارسخودرو نیز تحتتأثیر شرایط مشابه قرار گرفته است. این گروه توانسته در هشت ماهه امسال ۴۳ هزار و ۶۸۲ دستگاه از گروه Q200 تولید کند که نسبت به سال گذشته کاهش محسوس معادل ۱۱ درصد را تجربه کرده است. همچنین، پارسخودرو موفق به تولید ۱۰ هزار و ۴۵۱ دستگاه خودروی جدید سهند شده که نشاندهنده تلاش برای تنوع بخشی به سبد محصولات این شرکت است. در مجموع، آمارها نشاندهنده چالشهای قابلتوجهی برای صنعت خودروسازی کشور هستند. عواملی همچون عدم ثبات اقتصادی، تغییرات قیمت مواد اولیه، و سیاستهای دولتی میتوانند تأثیر مستقیمی بر روند تولید و فروش خودرو داشته باشند. با وجود این چالشها، رشد برخی مدلها همچون سورن و شاهین نشاندهنده پتانسیلهای بالقوه موجود در بازار است. لازم است خودروسازان با اتخاذ استراتژیهای مناسب و مبتنی بر نیاز بازار، بر مشکلات فائق آمده و عملکرد خود را بهبود بخشند.
دیدگاه بسته شده است.