تأمین قطعات خودروهای مونتاژی ماجرایی بی‌انتها

گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروهای وارداتی و مونتاژی داخل، اغلب از کشور چین وارد خیابان‌های کشور می‌شوند، اما واردکنندگان خیلی راغب به تأمین قطعات یدکی آن‌ها نیستند و فقط خودرو را به دست مشتریانشان می‌رسانند و همین موضوع باعث آن شده که بسیاری از مصرف‌کنندگان خودروهای مونتاژی و وارداتی با چالش تأمین قطعه […]

گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروهای وارداتی و مونتاژی داخل، اغلب از کشور چین وارد خیابان‌های کشور می‌شوند، اما واردکنندگان خیلی راغب به تأمین قطعات یدکی آن‌ها نیستند و فقط خودرو را به دست مشتریانشان می‌رسانند و همین موضوع باعث آن شده که بسیاری از مصرف‌کنندگان خودروهای مونتاژی و وارداتی با چالش تأمین قطعه مواجه شوند. اما سؤال اصلی اینجاست که مونتاژکنندگان و واردکنندگان این نوع خودرو‌ها تعهدی نسبت به خدمات پس از فروش دارند یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، سیداحمد حسینی؛ رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو، در مورد تأمین قطعات یدکی خودرو، گفت: خودروسازان مونتاژی طبق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مکلف هستند که تأمین قطعات یدکی و آموزش نیرو‌های متخصص و تعمیرگاه‌ها را فراهم کنند. اما این اتفاق نیفتاده است و متأسفانه با وجود اینکه ارز‌های نیمایی را برای تأمین قطعات یدکی دریافت می‌کنند ولی طبق شواهد موجود، این ارز‌‌ها را صرف واردات خودرو‌های خود و سی‌کی‌دی‌‌ها می‌کنند و همین موضوع برای مصرف‌کنندگان و همکاران ما در حوزه فروشندگان قطعات یدکی چالش‌های عدیده‌ای را به وجود آورده است. رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو، تصریح کرد: زمانی که همکاران ما برای تأمین بازار تقاضا اقدام به ورود قطعات یدکی می‌کنند به دلیل اینکه باید ارز‌های خارجی را با نرخ‌های آزاد تهیه کنند در نتیجه، یک تفاوت ۳۰-۴۰ درصدی در قیمت تمام‌شده قطعات برای آن‌ها و خودروساز ایجاد می‌شود و همین قیمت‌گذاری خودروساز‌‌ها در سایت‌های خود برای قطعات یدکی و نبود موجودی آنها، همکاران در این صنف را با سازمان تعزیرات حکومتی دچار مشکل می‌کند؛ به‌طوری‌که همکاران در حوزه فروش قطعات یدکی متهم به گران‌فروشی می‌شوند در حالی که آن‌ها ناچار هستند لوازم و قطعات یدکی را با ارز آزاد تأمین کنند و خودروسازی که قطعات را تأمین نکرده است قیمت‌گذاری این قطعات را براساس نرخ ارز نیمایی انجام می‌دهد. حسینی؛ افزود: حالا مواردی که گفته شد یا در قرارداد‌های خودروسازان مونتاژی دیده نشده است یا اینکه نظارت کافی و وافی در این حوزه وجود ندارد. همچنین عماد جعفری؛ کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، در همین زمینه بیان کرد: با قاطعیت نمی‌توان گفت که خودرو درجه چندم چینی در ایران تولید می‌شود، این درجه‌بندی از جایی شروع شد که خودروسازان برای ارزان تمام شدن تولید خودرو، قطعات بی‌کیفیت سفارش دادند. جعفری؛ افزود: یکی دیگر از دلایلی که کیفیت خودروهای مونتاژی چینی را در بازار ایران پایین آورده است، به درصد داخلی‌سازی که ما داریم برمی‌گردد. قطعات بی‌کیفیت داخلی به شرکت‌های تولیدکننده عرضه می‌شود که همین در کیفیت خودروی مونتاژی تأثیر می‌گذارد. باید قبول کرد که ماشین‌های چینی که در بازار ایران تولید می‌شود کیفیت لازم را ندارد. وی ادامه داد: در فاز اول داخلی‌سازی باید ۲۵ درصد قطعات خودرو داخلی‌سازی شود تا اجازه تولید داشته باشند که آن ۲۵ درصد شامل رینگ، لاستیک، آینه‌ها، رودری و بعضاً دوخت صندلی‌‌ها می‌شود. بعد از این هم هر شش ماه یا یک سال یکبار باید درصد داخلی‌سازی افزایش یابد تا تعرفه واردات سی‌کی‌دی افزایش نیابد، به همین دلیل هر سال میزان داخلی‌سازی افزایش می‌یابد. به گفته جعفری؛ کار به جایی رسیده است که یکی از ماشین‌های ارزان‌قیمت مونتاژی در بازار ایران که کیفیت قابل قبولی هم داشته و تا سال گذشته جزء ماشین‌های بی‌دردسر بوده، متأسفانه الان به دلیل درصد زیاد داخلی‌سازی به ماشین پردردسری تبدیل شده است. این کارشناس حوزه خودرو، تصریح کرد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که طرف چینی و طرف ایرانی متوجه شده‌اند که بازار ایران در انحصار است، نه خبری از رقابت است و نه واردات آنچنانی وجود دارد. بنابراین ماشین را با هر قیمتی بفروشند مردم مجبور هستند بخرند و به تبع آن هر نوع خدمات پس از فروشی را هم قبول کنند. نتیجه آن شده است که لوازم‌یدکی بسیاری از ماشین‌هایی که در بازار ایران عرضه می‌شود، موجود نیست و چالش‌های زیادی را برای مصرف‌کننده ایجاد کرده است.جعفری؛ گفت: کسانی در مورد کیفیت خودرو باید صحبت کنند که کارشناس حوزه خودرو باشند. متأسفانه در ایران راجع‌به تمام حوزه‌ها که برای مردم جذاب است و باعث معروفیت می‌شود، صحبت می‌کنند. این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، گفت: چه اتفاقی افتاده است که این دوستان تا دیروز راجع‌به محصولات چینی که بازار ایران دو دستی تقدیم آن‌‌ها شده است، اظهارنظرهای مثبتی داشتند و حتی برای آن‌‌ها صف بسته بودند اما الان از بی‌کیفیت بودن این ماشین‌‌ها صحبت می‌کنند؟ به نظرمی‌رسد چون واردات خودرو آزاد شده و مردم دوست دارند مصاحبه‌های دیگری بشنوند، به نفع آن‌‌هاست که موضوعات دیگری را مطرح کنند.