آخرین وضعیت یک طرح کلان ملی،طراحی هواپیمای مسافربری به پایان رسید

  مذاکره تولید با دو کشور اروپایی و آمریکایی مجری طرح کلان ملی با بیان این‌که طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره به پایان رسیده، گفت: تاکنون با دوکشور اروپایی و آمریکای شمالی مذاکرات فنی برای تولید این هواپیما انجام گرفته است. علیرضا جهانگیریان، در گفت‌و‌گو با مهر گفت: این طرح کلان ملی […]

 

مذاکره تولید با دو کشور اروپایی و آمریکایی

مجری طرح کلان ملی با بیان این‌که طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره به پایان رسیده، گفت: تاکنون با دوکشور اروپایی و آمریکای شمالی مذاکرات فنی برای تولید این هواپیما انجام گرفته است.

علیرضا جهانگیریان، در گفت‌و‌گو با مهر گفت: این طرح کلان ملی یکی از اولین طرح‌های کلانی بود که در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس‌جمهور به تأیید شورای عالی علوم تحقیقات رسید.

 وی با بیان این‌که بیش‌ترین هواپیمایی که کشور ما نیاز دارد هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره با برد متوسط است، گفت: سازمان تحویل گیرنده این پروژه، وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضا است.

جهانگیریان با بیان این‌که اولین مرحله این پروژه طراحی مفهومی هواپیما بود، اظهار داشت: این مرحله از اواسط سال ۹۱ تاکنون توسط دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت و پارک علم و فن‌آوری فارس مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با اشاره به تقسیم کار این پروژه گفت: طراحی بدنه و سیستم‌های هواپیما در دانشگاه امیر کبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت، طراحی سیستم اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان و قسمت‌هایی از بار و سازه این هواپیمای مسافربری در پارک علم و فن‌آوری فارس تقسیم کار شده است.

به گفته مجری طرح کلان ملی «توسعه فن‌آوری کلیدی هواپیمای مسافری ۱۰۰-۱۵۰ نفری با برد متوسط» اکنون طراحی اولیه مفهومی این هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به اتمام رسیده و مورد تأیید سازمان تحویل گیرنده و شورای عالی‌عتف قرار گرفته است.

جهانگیریان افزود: در حال حاضر شمای کلی از بیرون و داخل هواپیما در دسترس است.

وی تأکید کرد: ما با توجه به مذاکرات و توافقات هسته‌ای انجام شده توانستیم مسیر حرکت پروژه را به سمت مشارکت‌های بین‌المللی سوق دهیم.

جهانگیریان با اشاره به آمادگی ایران در مبحث انتقال تکنولوژی این هواپیما خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم با شرکت‌های خارجی سازنده‌ای که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند، در بحث انتقال فن‌آوری وارد مذاکره شویم؛ با این مباحث می‌توانیم به جرات بگوییم که توانایی بخش تحقیق و توسعه این نوع هواپیما را داریم.

 وی افزود: تاکنون مذاکرات فنی با دو کشور اروپایی و آمریکای شمالی داشته‌ایم و امیدواریم که این مذاکرات به موضوع خرید گره بخورد.

به گفته مجری طرح کلان ملی «توسعه فن‌آوری کلیدی هواپیمای مسافری ۱۰۰-۱۵۰ نفری با برد متوسط» این مذاکرات در خصوص امکان‌سنجی انتقال فن‌آوری، ارتباط دو طرفه، تبادل قابلیت‌ها و… انجام گرفت.

 

جهانگیریان تأکید داشت: ما باید بتوانیم به واسطه این پروژه سهم مناسبی را از ساخت هواپیماهای کشور بر عهده بگیریم و سهم قابل قبولی از طراحی و ساخت آن را به داخل کشور بیاوریم.