کمردرد و آرتروز شایع‌‌‌ترین اختلال اسکلتی و عضلانی

کمردرد و آرتروز شایع‌‌‌ترین اختلال اسکلتی و عضلانی گروه اجتماعی- دبیر علمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوزایران با اشاره به این‌که کمردرد و آرتروز شایع‌‌‌ترین اختلال اسکلتی و عضلانی است، گفت: طب فیزیکی و توانبخشی با روش‌های درمانی متعدد و عمدتاً غیردارویی و غیرتهاجمی و یا کم‌تر تهاجمی، در مجموع بار مالی و […]

کمردرد و آرتروز شایع‌‌‌ترین اختلال اسکلتی و عضلانی

گروه اجتماعی- دبیر علمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوزایران با اشاره به این‌که کمردرد و آرتروز شایع‌‌‌ترین اختلال اسکلتی و عضلانی است، گفت: طب فیزیکی و توانبخشی با روش‌های درمانی متعدد و عمدتاً غیردارویی و غیرتهاجمی و یا کم‌تر تهاجمی، در مجموع بار مالی و اجتماعی این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، کامران‌آزما در آستانه برگزاری بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران اظهار داشت: این کنگره با هدف ارایه آخرین دستاوردها، تجارب و تحقیقات صورت گرفته در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی ۱۱ تا ۱۳ اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی تهران با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که این کنگره با مشارکت گروه‌های آموزشی طب فیزیکی سراسر کشور همچنین انجمن‌های علمی مرتبط برگزار می‌شود، افزود: توجه بیش از بیش به این حلقه از زنجیره سلامت از سوی سیاست‌گذاران این حوزه و متخصصین این رشته بستگی زیادی به باور آنها در تأثیرات طب توانبخشی به نحو مطلوب بر روند سلامتی آحاد مردم دارد.

دبیر علمی بیستمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوزایران ادامه داد: نتیجه‌گیری مطلوب و رمز موفقیت در ارایه خدمات به شیوه کارآمد و مقرون به صرفه زمانی میسر است که هم از درمان‌های مبتنی بر شواهد بهره کافی برده و هم این خدمات متمرکز بر نیاز‌‌ها و اهداف درمانی باشد.

آزما اضافه کرد: استفاده کم‌تر از روش‌های درمانی منفعل به منظور مشارکت فعال بیمار در روند درمان و توانبخشی خویش همچنین به‌کار بردن طیف گسترده‌ای از روش‌های بررسی و ارزیابی در جهت شناسایی منبع و عامل مشکلات و ناتوانایی بیمار ما را قادر به بازگرداندن عملکرد طبیعی فرد و دستیابی به بالا‌‌ترین سطح از رفاه و استقلال می‌کند.

وی افزود: برای رسیدن به چنین هدفی باید متخصصان طب توانبخشی با «با هم کارکردن» به عنوان یک تیم چند رشته‌ای را به طریق نوآورانه دنبال کرده و در این راستا بر آموزش مداوم و حرفه‌ای متخصصین و همه دست اندرکاران تیم توانبخشی، انتقال تجربه و ارایه آخرین دستاود‌‌ها گام‌بردارند.

وی با اشاره به این‌که همه انواع بیماری‌ها، از مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی گرفته تا قلبی ریوی به صورت موقت و یا دائم عملکرد و توانایی یک فرد را کاهش داده و حتی بر میزان استقلال و نقش فرد در اجتماع تأثیر‌گذار است، گفت: درک این موضوع سبب شده به نقش و اهمیت طب توانبخشی که در بازگرداندن و یا جبران اختلال عملکردی فرد تأثیرگذار است، پی ببریم.

 

آزما ادامه داد: یکی از حیطه‌های اصلی طب فیزیکی و توانبخشی، بیماری‌ها و مشکلاتی هست که سیستم اسکلتی و عضلانی را درگیر می‌کند که تروماها؛ کمردرد و آرتروز در صدر این مشکلات بوده و به دلیل احتمال ایجاد دردهای مزمن و ناتوانی هزینه‌های درمانی آن به مراتب از هزینه‌های سایر مشکلات شایع بیش‌تر هست.