نرگس همتی- جادهها را که نگاه میکنی پُر از تصادفاتی است که منجر به مرگ میشود، تصادفاتی که بنیان بسیاری از خانوادهها را از هم میپاشد. هزاران نفر در سال بهخاطر تصادفات جانشان را از دست میدهند و هزاران نفر نیز قطع عضو میشوند و دچار مصدومیتهایی میشوند که یک عمر وبال آنها میشود. مقصر […]
نرگس همتی- جادهها را که نگاه میکنی پُر از تصادفاتی است که منجر به مرگ میشود، تصادفاتی که بنیان بسیاری از خانوادهها را از هم میپاشد. هزاران نفر در سال بهخاطر تصادفات جانشان را از دست میدهند و هزاران نفر نیز قطع عضو میشوند و دچار مصدومیتهایی میشوند که یک عمر وبال آنها میشود. مقصر اصلی تصادفات در همه جای دنیا، سه عامل انسانی، جادهها و خودروها هستند. اما در کشورمان خودرو مهمترین علت تصادفات منجر به مرگ است! در کشورمان دههها از راهاندازی صنعت خودرو میگذرد، صنعتی که بعد از نفت، دومین صنعت بزرگ کشور است اما حاصل آن تاکنون کشته شدن دهها هزار نفر در سال است! حال سؤال این است که چرا باید خودرو بسازیم وقتی نمیتوانیم آن را ایمن بسازیم؟ به جرأت میتوان گفت؛ لزومي ندارد كه ما در كشورمان همه كاري انجام دهيم. در انتخاب كارها بايد با احتياط انتخاب كنيم چراكه منابعمان محدود است. اقتصاد براي مردم است و ما اگر نتوانيم بهترين اتومبيل را براي مردم بسازيم چرا به انجام آن مبادرت ميورزيم؟ و اقدام به دريافت یارانه و جلوگيري از ورود رقباي خارجي ميكنيم؟ و همچنين براي مردم خود بهترين گزينه را قرار ندهيم؟ از زمانی که دو غول خودروسازی پای به عرصه اقتصاد گذاشتهاند، تاکنون با مشکلات بسیاری مواجه شدهاند و البته مشکلات بسیاری را به وجود آوردهاند. یکی از این مشکلات تعداد بالای نیروی انسانی آنان است که باعث میشود هر ساله بر قیمت خودروهای آنان افزوده شود! مثلاً هیوندا با ۵۷ هزار نیروی انسانی، سالی شش میلیون خودرو تولید و یکی از دو غول صنعت خودروی کشورمان با ۸۰ هزار نیروی انسانی، ۵۰۰ هزار خودرو تولید میکند! اما داستان به همینجا نیز ختم نمیشود و ایمنی که مهمترین بخش تولید خودرو است به هیچ عنوان رضایتبخش نیست. در همین رابطه چندی پیش رئیس پلیس راهور، گفت: فقط در یکی از پارکینگهای خودروهای تصادفاتی، ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشت، از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو تصادف کردند، ایربگ ۹۷خودرو باز نشده بودند! ایمنی و کیفیت باید به صورت واقعی در تولیدات بالا برود هر چند که ما خودروی ملی نداریم، اگر کسی بگوید خودروی ملی داریم، حرف اشتباهی زده است و ما در کشور کار مونتاژ را انجام میدهیم. ما خودروهای ناایمن را براساس تحلیل تصادفات، دستهبندی میکنیم البته برخی میگویند چرا پلیس تازه درباره خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است که مجدداً باید یادآور بشوم که ما این موضوعات را از اواخر سال ۹۸ متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد؟ تمام مستندات در این رابطه وجود دارد، آن زمان مدیرعامل وقت سایپا، نزد من آمد و گفت که روزانه ۴۰۰ دستگاه پراید تولید میکنند یعنی در واقع کارخانه با تولید پراید میچرخید که ما گفتیم باید تولید پراید متوقف شود که با پیگیریهای صورت گرفته از دولت وقت، معاون اول، وزارت و وزیر صمت، تولید پراید متوقف شد.
باید خصوصیسازی کنیم!
تا زمانی که صنعت خودروسازی ما دولتی است، آش همان آش است و کشک همان کشک! سالیانه دهها هزار نفر کشته میدهیم و دهها هزار نفر مجروح! در همین رابطه، اسماعیل شجاعی؛ دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو، چنین میگوید: مهمترین راهکار بیرونرفت از شرایط فعلی را خصوصیسازی به شکل درست و تغییر مدیران دولتی دانست و مهمترین کاری که باید ما برای صنعت خودرو انجام بدهیم در مرحله اول خصوصیسازی دو بنگاه بزرگ کشور ایرانخودرو و سایپا به شکل صحیح است، شرکتهای خصولتی و نهادهای عمومی را به بخشخصوصی واقعی با مدیران لایق تحویل دهند.
خصوصیسازی در صنعت خودرو با کاهش تصدیگری دولت میتواند سبب ارتقای کیفیت، افزایش رقابت و جذب سرمایهگذار توأم با تحول اساسی در اقتصاد و بازار خودروی کشور شود. به گزارش مناقصهمزایده، رئیس قوهقضاییه، در اظهارات اخیر خود به چند محور کلیدی در تعامل میان دولت و بخشخصوصی اشاره کرد که اهمیت ویژهای در روند قانونگذاری […]
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخشخصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ کشور باید از اهلیت لازم در این حوزه برخوردار باشد. به گزارش مناقصهمزایده، محمد رستمی؛ با بیان اینکه دولتی بودن صنعت خودروی کشور چالش بسیاری در پی داشته و ضرورت دارد خصوصیسازی هرچه سریعتر اتفاق بیفتد، افزود: بخشخصوصی پذیرای سهام خودروسازان بزرگ […]
دیدگاه بسته شده است.