سهم محصولات دانش‌بنیان از کل صادرات کشور چند درصد است؟!

رئیس‌ کل سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند ۲٫۶ درصد از وزن و پنج درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدعلی دهقان‌دهنوی؛ رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: توسعه صادرات […]

رئیس‌ کل سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند ۲٫۶ درصد از وزن و پنج درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدعلی دهقان‌دهنوی؛ رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: توسعه صادرات غیرنفتی، به ویژه صادرات متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان، نقش با اهمیتی در امنیت اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور دارد. وی افزود: در مقابل، وابستگی صادرات و اقتصاد به فروش نفت، مواد خام و نیمه‌خام، یکی از نقاط ضعف کشور به‌ویژه در زمان تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، بیان کرد: تحقیقات اقتصادی همچنین حاکی از رابطه معنادار توسعه اقتصادی و درجه دانش‌یافتگی اقتصاد است؛ این نوع صادرات آسیب‌پذیری کمتری در زمان محدودیت‌‌ها دارد، چرا که اساس اقتصاد دانش‌بنیان را تفکر و تخصص تشکیل می‌دهد و بر نیروی انسانی و قدرت تولید و دانش آن تکیه دارد و وابسته به منابع طبیعی نیست. به گفته دهقان‌دهنوی؛، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ سهم ۲٫۶ درصد از وزن و پنج درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند که مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، حدود ۸۰ درصد ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده است. وی افزود: این سهم نیازمند تقویت هرچه بیشتر است، اما بدون شک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در حال‌حاضر یکی از بازیگران مهم و اصلی اقتصادی کشور هستند؛ در این راستا سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی تجارت خارجی، تقویت صادرات دانش‌بنیان را به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد. دهقان‌دهنوی؛ گفت: تقویت جایگاه ایران در عرصه نوآوری و فناوری در حوزه‌های مختلف و همچنین توسعه همکاری‌های تجاری بین‌المللی و معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی، به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان نیازمند تقویت رویدادهایی است که فرصت تعامل بازیگران اصلی این اکوسیستم را هرچه بیشتر فراهم می‌آورد.