مهدی قرهداغلی- ساخت خودروهای جدید در کشور همیشه با چالشها و دستاندازهای مختلفی همراه بوده، اما با همه این اوصاف اولین کراساوور تولید داخل تحویل مشتریان شده و شاهد آن هستیم که اولین ساشیبلند تولید داخل به جادههای کشور راه یافته اما این دستاورد هزینه بسیار زیادی داشته که مشخص نیست بازگشت هزینه این کراساوور […]
مهدی قرهداغلی- ساخت خودروهای جدید در کشور همیشه با چالشها و دستاندازهای مختلفی همراه بوده، اما با همه این اوصاف اولین کراساوور تولید داخل تحویل مشتریان شده و شاهد آن هستیم که اولین ساشیبلند تولید داخل به جادههای کشور راه یافته اما این دستاورد هزینه بسیار زیادی داشته که مشخص نیست بازگشت هزینه این کراساوور داخلی، تا چه زمانی طول خواهد کشید. به گزارش مناقصهمزایده، در مراسم تحویل اولین کراساوور تولید داخل به مشتریان، فرشاد مقیمی؛ رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اظهار داشت: پروژه تولید ریرا به لحاظ اینکه از مرحله ایده تا تولید، متعلق به گروه صنعتی ایرانخودرو است، نسبت به سایر پروژههای این شرکت متمایز است. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بیان داشت: این محصول جزء پروژههایی است که نیاز آن برای متقاضیان و مشتریان با توجه به شرایطی که در بازار حاکم است متمایز است. وی بیان داشت: پروژه تولید ریرا در سختترین شرایط به سرانجام رسید. برای این پروژه نزدیک به هفت همت هزینه شده است و این در شرایطی است که شرکت خودروساز با زیان مواجه است و سودده نیست. این پروژه در شرایطی به سرانجام رسیده است که خودروساز برای تأمین سرمایه در گردش با چالش مواجه است، بنابراین چگونه میتوان محصول جدید داشته باشد و کیفیت را ارتقاء دهد. مقیمی؛ بیان داشت: ما یک انتظاراتی را از یک مجموعه داریم که ممکن است مجموعه زیرساخت لازم را برای برآورده کردن انتظارات نداشته باشد. معاون وزیر صمت، بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که بر سر راه تولید ریرا وجود داشته است اما این پروژه به سرانجام رسید و لازم است به تمام دستاندرکاران این پروژه تبریک گفت. شبکه تأمین، در کنار این مجموعه بزرگ صنعتی، برای تولید ریرا از خود گذشتگی کرده است و نزدیک ۲۱۰۰ همت در این پروژه سرمایهگذاری کرده است. مقیمی؛ افزود: بخش قابلتوجهی از قطعات مورد نیاز تولید ریرا در داخل تأمین میشود و بخشی که وارداتی است به علت اختلاف قیمت و یا عدم وجود تکنولوژی لازم برای تولید آن قطعات است. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بیان داشت: از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ سهم خودروهایی با مشخصات این کلاس خودرویی (اس یو وی) از ۲۶ درصد به ۵۳ درصد رشد کرده است در ایران از سال ۱۳۹۹ تا امروز این سهم از چهار درصد به ۲۰ درصد رشد یافته است. این به منزله آن است که نیاز بازار در سال به این کلاس خودرویی (اس یو وی) نزدیک به ۳۰۰ هزار خودرو در سال است. وی افزود: سهم خودروهای (اس یو وی) در کشور و دنیا به شدت فزاینده است و لذا این گروه صنعتی به ساخت خودرو در سگمنتی (کلاسبندی خودروهای سواری) ورود یافته است که برای آن در بازار متقاضی وجود دارد. بنابراین اگرچه خودروساز تصمیم درستی گرفته و در این حوزه درست وارد شده است اما با یک بازار رقابتی سخت مواجه است و لذا باید در حوزه قیمت و کیفیت باید توجه ویژه داشته باشد تا در این بازار تداوم فعالیت داشته باشد. مقیمی؛ اظهار داشت: برای ماندن در این بازار باید به قیمت و کیفیت توجه داشته باشد و علاوه بر اینها باید در خدمات پس از فروش بهگونهای خدمت ارائه دهد که هیچ مشتری ناراضی نداشته باشد. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تأکید کرد: حتماً برای تولید خودروهای هیبریدی باید با جدیت اقدام شود. وی در ادامه، با اشاره به اینکه برای دریافت بازخوردها از مشتریان باید از فناوریهای نوین استفاده شود، گفت: یکی از این موارد هوشمصنوعی است. خاستگاه هوشمصنوعی بنگاههای بزرگ صنعتی است. لذا در سازمان گسترش نیز این مأموریت را داریم که از هوشمصنوعی در صنعت بهرهمند شویم. معاون وزیر صمت، اظهار داشت: اگر بتوانیم درخصوص این محصول تولیدی رضایت کامل مشتری را بهدست آوریم حتماً برند ایرانخودرو ریبرند (فرآیندی که تصویر ذهنی مشتری از یک برند را بازسازی میکند) میشود. وی در ادامه، با اشاره به اینکه سازمان گسترش مسئولیتهایی درخصوص خودرو برعهده دارد، گفت: متناسبسازی قیمت خودرو یکی از اقدامات اخیر ما بود که شرط آن هم عرضه بیشتر، ارتقا کیفیت خودرو و… بود. مقیمی؛ اظهار داشت: یکی از پروژههای ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع بحث ارتقای کیفیت خودرو است و لذا بر این موضوع تمرکز ویژه داریم. معاون وزیر صمت، بیان داشت: یکی دیگر از پروژههای ما در سازمان توسعه محصولات جدید است. وی افزود: پلتفرمهای مشترک، مشترکسازی قطعات، پروژههای هوشمصنوعی، تأمین مالی زنجیرهای، پیگیری رشد متوازنسازی پروژههای صنعتی، اصلاح نظام تعرفهای از جمله مسائل دیگری که در سازمان دنبال میشود. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در مورد خودروهای فرسوده، بیان داشت: براساس تکلیفی که در برنامه هفتم بهعهده سازمان گستر است از مرز ۲۵۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ عبور کردیم. وی افزود: از سال ۱۴۰۲ تاکنون نزدیک ۴۰ هزار خودرو وارد کشور است و حدود ۲۵ هزار خودرو سواری نیز در گمرکات کشور است که تشریفات قانونی آن بهزودی سپری میشود. مقیمی؛ بیان داشت: از سال گذشته تاکنون حدود ۱۸ هزار دستگاه خودروی سنگین به کشور وارد شده است که متأسفانه زیرساخت خودروهای تجاری کشور با کاهش تولید مواجه شده است. همچنین علیمردان عظیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، در ادامه بیان داشت: توان بالقوه صنعت خودرو بسیار بیشتر از سطح تولیدات فعلی است اما صنعت خودرو نیازمند یک ساختار منسجم، برنامه آیندهنگر و هدفمند است. مدیرعامل ایرانخودرو، بیان داشت: بازار خودرو کشور بین ۶۰ تا ۷۰ خودروساز دارای مجوز تقسیم شده است که بسیاری از آنها فقط برای کشور ارزبری دارند و خودروی مونتاژی تولید و عرضه میکنند. لذا درخواست ما این است که برای بهرهمندی از توانمندیهای خودروسازان بزرگ و صنعت کشور، سیاستگذاری کلی و آیندهای هدفمند برای صنعت خودرو ایجاد شود. وی با اشاره به ناترازیهایی که در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: بارها قوانین متعددی نوشته شده است. بهعنوان مثال براساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر شد مبلغ ۱۰ هزار دلار بابت تولید خودرو برقی به خودروسازان پرداخت شود که حتی یک دلار آن به صنعت خودرو پرداخت نشد و این در حالی است که اگر این مصوبات اجرایی شود و ارز در اختیار خودروسازان قرار بگیرد این صنعت خودرو برقی و هیبریدی هم تولید میکند. مدیرعامل ایرانخودرو، اظهار داشت: خودروی ریرا نمونه برقی و هیبریدی نیز دارد که ۳۵ درصد این پروژه پیشرفت داشته است. وی در ادامه، با اشاره به ارزبری چهارهزار و ۵۰۰ دلاری ریرا بیان داشت: اگر سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه از این محصول تولید کنیم طی پنج سال در مقایسه با خودرویی که بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار ارزبری دارد، حدود ۲ میلیارد دلاری کاهش ارزبری خواهد داشت. مدیرعامل ایرانخودرو، افزود: افزایش تولید خودرو عاملی برای کاهش قیمت تمام شده است و با توجه به اینکه تیراژ خودرو در خودروسازیهای ما کمتر از تیراژ خودرو در خودروسازیهای چینی است بنابراین قیمت تمام شده خودروهای تولید ایران بیشتر از خودروهای چینی است. عظیمی؛ اظهار داشت: در حالحاضر سمت و سویی مشخص و هدفمند برای صنعت خودرو وجود ندارد. وی بیان داشت: خودروی ریرا اولین کراساوور ایرانی است و پلتفرم آن متعلق به ایران است. کمتر از یکونیم سال دیگر خودروی ریرا برقی ساخته میشود. به لحاظ ایمنی ریرا یک خودروی ایمن است و فکر نمیکنم خودروی داخلی ایمنتر از این خودرو وجود داشته باشد. همچنین در همین راستا، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کلید حل مشکلات صنعت خودرو را افزایش تیراژ و واگذاری این صنعت به بخشخصوصی دانست و گفت: دولت مدیر خوبی نیست و تنها باید سیاستگذاری و ریل گذاری کند و با وجود ناترازیهایی که در کشور و در تمامی بخشها وجود دارد؛ چاره آن صرفاً واگذاری مدیریتها به بخشخصوصی است. رضا علیزاده؛ تصریح کرد: اگر خصوصیسازی به معنای واقعی انجام میشد تمام مشکلات حل شده بود اما متأسفانه صنعت خودرو به پاشنه آشیل دولت تبدیل شده است. وی در ادامه اولویت مجلس را تعیینتکلیف مسئله خودرو عنوان کرد و ادامه داد: در مجلس در مورد مسئله واردات خودرو، تخصیص سهمیلیارد و ۳۰۰ یورو برای واردات خودروهای نو و کارکرده را مصوب کردیم اما مسئله مهم بازار و راهکار بازار افزایش عرضه است و تا زمانی عرضه پا به پای تقاضا نشود مشکلات و نارضایتیها حل نمیشود. رئیس کمیسیون صنایع مجلس، همچنین رضایتمندی مردم را شرط مهمی برای بازار خودرو دانست و افزود: امروز خودروساز، مصرفکننده و قطعهساز ناراضی است و چاره رشد و بقای صنعت خودرو کشور فقط واگذاری امور به بخشخصوصی است. همچنین مهدی رحیمیندوشن؛ معاون تحقیقات، طراحی و توسعه محصول ایرانخودرو، گفت: گروه صنعتی ایرانخودرو با تکیه بر ظرفیتهای موجود، توان و دانش نیروهای خلاق داخلی امروز محصول جدیدی را به بازار عرضه میکند که محصول وفاق و همدلی این گروه صنعتی است و گوی سبقت را از نظر طراحی، ایمنی و ارگونومی از تمام محصولات هم رده خود ربوده است. وی ظرفیت تولید اولین کراساوور ملی ایرانخودرو را سالانه ۱۱۰ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: ریرا یکی از ایمنترین محصولات ایرانخودرو است که در طراحی بدنه این خودرو از ورقهای با استحکام بالای بیشتری استفاده شده است و چون پلتفرم جدیدی است همه استانداردهای به روز دنیا برای آن در نظر گرفته شده و دارای سه ستاره استاندارد ایمنی یورو انکپ است. معاون توسعه محصول ایرانخودرو، افزود: همزمان با طراحی محصول ریرا، پلتفرم برقی این محصول طراحی شد و با کمترین هزینه ریرا را به پلتفرم برفی تبدیل خواهیم کرد. رحیمیندوشن؛ در ادامه، با بیان به میزان داخلیسازی این محصول اشاره کرد و با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد قطعات خودروی ریرا در داخل تولید میشود، تصریح کرد: خودروی ریرا دارای ۷۴۷ قطعه است که حدود ۷۰ قطعه آن وارداتی است و حدود ۹۰ درصد قطعات ریرا تولید داخل است. به گفته این مقام خودرویی در ایرانخودرو، در حالحاضر ایرانخودرو طرفیت تولید سالانه ۱۱۰ هزار دستگاه (ساعتی ۲۰ دستگاه) را برای محصول ریرا را دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه زمانی اجرایی شد که در شرایط تحریم و مشکلات مالی قرار داشتیم با این حال حدود ۸۵۸ هزار نفر کار کردند تا این پروژه اجرایی شود.
دیدگاه بسته شده است.