فعالیت ۳۰ شرکت کشتیرانی کاملاً خصوصی در بنادر کشور

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، تصریح کرد: به دنبال فشارهای ناشی از تحریم، بخش‌خصوصی در صنعت کشتیرانی ورود کرد و امروز ۳۰ شرکت کشتیرانی ۱۰۰درصد خصوصی در کشور فعال هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعود پل‌مه؛ تأکید کرد: فشارهای ناشی از تحریم موجب شد فرصت‌هایی برای ایجاد صنعت کشتیرانی در اختیار مدیریت بخش‌خصوصی قرار […]

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، تصریح کرد: به دنبال فشارهای ناشی از تحریم، بخش‌خصوصی در صنعت کشتیرانی ورود کرد و امروز ۳۰ شرکت کشتیرانی ۱۰۰درصد خصوصی در کشور فعال هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعود پل‌مه؛ تأکید کرد: فشارهای ناشی از تحریم موجب شد فرصت‌هایی برای ایجاد صنعت کشتیرانی در اختیار مدیریت بخش‌خصوصی قرار بگیرد تا آنجا که امروز بالغ‌بر ۳۰ شرکت کشتیرانی ۱۰۰درصد خصوصی در سایت‌های مختلف و ۱۰۰ شرکت مالک کشتی که توانایی ارسال کالا در فرآیند صادرات و واردات را دارند، فعال هستند. وی خاطرنشان کرد: فعالیت این شرکت‌ها در ایران به این معنا نیست که تمامی نیاز را برآورده کنند بلکه شرکت‌هایی هم هستند که مدیریت حمل به و از بنادر ایران را با ظرفیت کشتی‌های خارجی انجام می‌دهند. این فعال اقتصادی، در ادامه به مشکلات و چالش‌هایی که بر صنعت کشتیرانی حاکم است اشاره و تصریح کرد: عدم دستیابی به منابع مالی مؤثر و مورد نیاز از مهم‌‌ترین چالش‌های صنعت کشتیرانی است. در واقع نظام بانکی کشور امکان حمایت از این صنعت و خرید کشتی را ندارد و شرایط به‌گونه‌ای است که حتی صندوق توسعه ملی که برنامه‌هایی برای توسعه دارد، شرایط لازم برای بخش‌خصوصی را مهیا نمی‌کند. دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بورس را که برای توسعه برنامه‌ریزی می‌کند، در صنعت کشتیرانی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: زیرساخت‌های بورس برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط مهیا نیست. پل‌مه؛ مشکل بعدی که فعالان صنعت کشتیرانی با آن مواجه هستند را تأمین‌اجتماعی دانست و ادامه داد: تعداد بیشتر فعالان این صنعت در بنادر و آبراهه‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند و تنها پنج درصد در آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هستند؛ اما تأمین‌اجتماعی هزینه‌های کرایه، پهلودهی و دموراژ را مشمول اعمال مواد ۳۸ تأمین‌اجتماعی کرده و تا ۱۶ درصد از نرخ تمام شده صورت حساب‌‌ها را مطالبه می‌کند، در حالی که سود خالص این صنعت ۱۶ درصد نیست. مشکلات مالیاتی، مسئله دیگری بود که دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به آن اشاره کرد. وی در رابطه با چالش‌های دیگر این حوزه، توضیح داد: سوخت شناورها، موضوعات کارگری که از ملیت‌های مختلف هستند و شرایط روادید این افراد، حوزه کسب‌وکار کشتیرانی را با چالش جدی مواجه کرده است.