عدم هماهنگی از عمده مشکلات قطعه‌سازان خودرو

گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع تولید قطعه و واردات قطعات، بزرگ‌‌ترین چالش در این میان، عدم هماهنگی در تخصیص ارز و از سویی دیگر نظارت بر کیفیت قطعات را می‌توان در نظر گرفت که باعث آشفتگی بیش از پیش در حوزه قطعات یدکی خودرو‌‌ها شود. اما به‌نظر می‌رسد با کمی اجماع جمعی می‌توان […]

گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع تولید قطعه و واردات قطعات، بزرگ‌‌ترین چالش در این میان، عدم هماهنگی در تخصیص ارز و از سویی دیگر نظارت بر کیفیت قطعات را می‌توان در نظر گرفت که باعث آشفتگی بیش از پیش در حوزه قطعات یدکی خودرو‌‌ها شود. اما به‌نظر می‌رسد با کمی اجماع جمعی می‌توان به ساماندهی این حوزه رسید و شاهد بازاری آرام و مملو از اجناس باکیفیت بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص احمد حسینی؛ رئیس کمیسیون لوازم‌یدکی اتاق اصناف ایران، اظهار کرد: اگر بخواهیم به بحث تقلب درباره قطعات یدکی بپردازیم این یک فضای گسترده است که عوامل مختلفی در حوزه تولید، توزیع کالا‌‌ها و قطعات بی‌کیفیت مؤثرند. وی تصریح کرد: بزرگ‌‌ترین مانعی که در حوزه قطعات واردات خودرو وجود دارد، عدم هماهنگی بین دو وزارتخانه اقتصاد و صمت است که در مبادی ورودی کشور و گمرکات، متولی امر وزارت اقتصاد است و در داخل کشور و رصد کالا‌‌ها برعهده وزارت صمت است، عدم هماهنگی میان این دو وزارتخانه چالش‌های عدیده‌ای را در این زمینه ایجاد کرده است. حسینی؛ تأکید کرد: در حدود دو الی سه سال است که بحث ماده ۱۳ مبارزه با قاچاق کالا و ارز، داغ شده است و شاید عنوان شناسه کالا و کدرهگیری به گوش عموم دوستان رسیده باشد. اما عدم هماهنگی نتوانسته است اهداف قانونگذار را از تصویب این قانون به اجرا درآورد، بلکه این موضوع بستری برای فساد و جولان کالای تقلبی شده است. به‌طور مثال شمع موتور خودرو با یک برند اروپایی که دهه‌هاست که توسط آن شرکت تولید نمی‌شود، امروزه در ایران به علت عدم هماهنگی این دو وزارتخانه با برند همان کشور و با کدرهگیری و شناسه آن کالا وارد کشور می‌شود. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، ادامه داد: در حوزه تولیدات داخلی قطعاً از یک منظر تولیدکنندگان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تولیدکنندگان صنعتی و صنفی. تولیدکنندگان صنفی ما شناسنامه‌دار نبوده و با نام بازرگانی‌های مختلف آغاز به کار می‌کنند، یا اینکه ناچارند برندهای خارجی که امروزه نمایندگی در داخل کشور ندارند را به همت اتحادیه و اتاق اصناف ایران شناسنامه‌دار کرده و از سوبسید و مزایای دولتی استفاده کنند و حوزه فعالیت‌شان را گسترش و کارگاه‌های خود را وارد عرصه ظهور کنند که این موضوع قطعاً کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد کرد. همچنین فرهاد بهنیا؛ سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، گفت: در ارتباط با وضعیت قطعات یدکی خودروهای چینی، انجمن بار‌‌ها به وزارت صمت تذکر داده است. اما تاکنون اقدامی از سوی مدیران صمت در ارتباط با بهبود وضعیت قطعات یدکی خودروهای چینی حاضر در بازار مشاهده نشده است. فرهاد بهنیا؛ به بازارهای صادراتی ایران اشاره کرد و از دست رفتن بازار خودروی سوریه را اتفاق بدی برای خودروسازان ایرانی دانست. اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز، درباره شرایط تأمین قطعات خودروهای وارداتی چینی گفت: قطعه‌سازان ایرانی اجازه تولید لوازم‌یدکی خودروهای چینی را ندارند و تنها منبع تأمین این قطعات واردات از چین است و واردات قطعات این خودرو‌‌ها هم به خوبی صورت نمی‌گیرد. بنابراین پیدا کردن یک قطعه، گاه تا چند ماه به طول می‌انجامد و این اتفاق به همراه پایین بودن کیفیت خودروهای چینی تقاضا برای خودروهای مونتاژی را به اندازه‌ای پایین آورده که اکنون قیمت این خودرو‌‌ها در کارخانه با قیمت آن‌‌ها در بازار آزاد تقریباً برابر است و در بازار برای خودروهای ایرانی تقاضای بیشتری وجود دارد تا خودروهای چینی و مجموع این عوامل به انباشتگی خودروهای چینی در انبار‌‌ها انجامیده است.