یک نماینده ادوار مجلس عنوان کرد

راندمان نیروگاهی و مصرف سوخت موضوع لاینحل میان وزارت نفت و نیرو

نماینده ادوار مجلس، در ارزیابی قطعی برق در فصل سرد سال، اظهار داشت: موضوع راندمان نیروگاهی و مصرف سوخت، موضوعی است که بیش از چهار دهه است که بین وزارت نفت و نیرو محل بحث بوده و همچنان لاینحل مانده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی بختیار؛ افزود: ترجیح وزارت نفت این است که به جای […]

نماینده ادوار مجلس، در ارزیابی قطعی برق در فصل سرد سال، اظهار داشت: موضوع راندمان نیروگاهی و مصرف سوخت، موضوعی است که بیش از چهار دهه است که بین وزارت نفت و نیرو محل بحث بوده و همچنان لاینحل مانده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی بختیار؛ افزود: ترجیح وزارت نفت این است که به جای ارسال گازوئیل به نیروگاه آن را صادر کند و باید مازوت بسوزانند، برای مصرف مازوت هم که محیط‌زیست اجازه نمی‌دهد، بنابراین تأمین برق همواره مشکل دارد. این نماینده ادوار مجلس، گفت: اکنون راهکار ناترازی برق و گاز این است که طبق ماده ۱۰ قانون رقابت‌پذیر هر میزان که سوخت را کاهش مصرف دادند به سمت احداث انرژی تجدیدپذیر بروند همان راهی که تمام دنیا می‌رود. وی بیان داشت: ما اگر در حد ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه اجرا کرده بودیم اکنون نه ناترازی برق و نه ناترازی گاز داشتیم، یعنی ما برای سوخت نیروگاه‌ها به میزان ۲۰ هزار مگاوات نیاز به گاز و سوخت مایع نداشتیم این مسیری است که در برنامه ششم آمده بود، اما جلو نرفت. بختیار؛ با بیان اینکه تأمین سوخت و کمبود برق نتیجه دعوای دو وزارتخانه است که سال‌‌ها سابقه دارد، تصریح کرد: اگر پول سوخت صرفه‌جویی شده به مصرف ساخت نیروگاه تجدیدپذیر می‌رسید امروز مشکل برق و سوخت نداشتیم. وی تأکید کرد: ما باید هاب تجدیدپذیر ایجاد کنیم یعنی نقاطی از کشور را آماده کنیم که سرمایه خارجی به این بخش تزریق شود و برای سرمایه‌گذار جذاب شده و امکان صادرات ۵۰ درصد برق تولیدی خود را داشته باشد، برای هاب شدن باید زمین و زیرساخت آماده شود و مجوز‌های لازم را اخذ کنند و سرمایه‌گذار خارجی و از جمله چینی‌‌ها امکان ورود داشته باشند اگر دولت امتیاز ندهد برای سرمایه‌گذار نمی‌صرفد که سرمایه‌گذاری کند، اجازه صادرات باعث می‌شود در تجارت برق در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم. بختیار؛ بیان داشت: ما تجارت گاز را تا حد زیادی از دست داده‌ایم اکنون باید بتوانیم در زمینه تجارت برق از مزیت انرژی موجود استفاده کنیم و در این راستا دو وزارتخانه باید با هم همکاری کنند. وی افزود: در کوتاه‌مدت منابع داخلی کفاف احداث ۲۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را نمی‌دهد، باید با استفاده از منابع خارجی تولید برق را افزایش دهیم، ضمن اینکه نهاد رگولاتوری که تنظیم شود و در کلانشهر‌‌ها به‌خصوص شهر‌های که با مشکل آلایندگی مواجهیم مجوز احداث نیروگاه تجدیدپذیر داده شود و مصرف سوخت را کم کنیم بگیرند که در این شهر‌‌ها استفاده از سوخت مایع و گاز را کم کنیم. این کارشناس حوزه انرژی، در ادامه برقی کردن خودرو‌‌ها را نیز راهکاری برای کاهش مصرف سوخت و همچنین راهکاری بلندمدت برای حل مشکلات مربوط به سوخت دانست، گفت: سال‌‌ها است که موضوع برق کردن خودرو‌‌ها مطرح است، اما ما تعلل کرده‌ایم در کشور چین کل ناوگان تاکسیرانی و ۵۰ درصد خودرو‌‌ها برقی شده‌اند در ایران هم شدنی است که به سمت برقی شدن برویم و کاری که سال‌های متوالی باید انجام می‌شد، اما بسیار کند کار پیش می‌رود. وی در ادامه به موضوع بنزین اشاره و اظهار داشت: در رابطه با بنزین قیمت سیاست افزایش جهشی قیمت آثار مخربی در اقتصادی دارد، اما زنجیره‌ای از اقدامات مسئله بنزین را حل می‌کند به این معنا که بنزین باید به برندینگ سپرده شود، یعنی باید یک شرکت برند خود بنزین را با کیفیت مختلف وارد و با قیمت مختلف عرضه کند، شرکت پخش هم با قیمت یارانه‌ای سوخت را در اختیار مردم قرار دهد و به این ترتیب ۲۰ درصد از میزان مصرف کنونی که روی دوش وزارت نفت است کم و ناترازی حل می‌شود، راهکار‌های گذشته و افزایش قیمت فشار روی مردم است و مسیر اشتباهی است که نیاید انجام شود، زیرا روی اقتصاد کلان آثار مخربی دارد.