تعطیلات زمستانی مدارس در دولت تصویب شد

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تعطیلات زمستانی مدارس در دولت تصویب شد رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران در خوزستان سازمان هواشناسی اعلام کرد که دستگاه‌های جدیدی به منظور پیش‌بینی گردوغبار راه‌اندازی کرده است که در این صورت می‌توانند خدمات پیش‌بینی بهتری در اختیار مردم قرار دهند. به گزارش ایلنا، معصومه‌ابتکار در […]

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست

تعطیلات زمستانی مدارس در دولت تصویب شد

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران در خوزستان سازمان هواشناسی اعلام کرد که دستگاه‌های جدیدی به منظور پیش‌بینی گردوغبار راه‌اندازی کرده است که در این صورت می‌توانند خدمات پیش‌بینی بهتری در اختیار مردم قرار دهند.

به گزارش ایلنا، معصومه‌ابتکار در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست با بیان این‌که این نمایشگاه از ۶ تا ۹  اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، افزود: عنوان اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی را سه سال است که برای نمایشگاه محیط‌زیست حفظ کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست امسال ویژگی‌های مهمی دارد، گفت: حضور چشمگیر شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی فعال در حوزه محیط‌زیست از جمله ویژگی‌های امسال نمایشگاه محیط‌زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گزارشی از وضعیت آلودگی کلان‌شهر‌‌ها ارایه داد و گفت: آلودگی هوا برای کلان‌شهر‌‌ها از اولویت برخوردار است. مردم به دلیل تراکم فعالیت‌های صنعتی، وجود خودروهای فراوان و تراکم جمعیتی در کلان‌شهر‌‌ها در معرض آسیب قرار دارند. آلودگی هوا همچنین به اقتصاد جوامع نیز آسیب‌رسان است. دولت گام‌های مهمی درا ین زمینه برداشته و دستاوردهای قابل توجهی نیز داشته است.

ابتکار با اشاره به این‌که برنامه کاهش آلودگی هوا در تهران و ۸ کلان‌شهر دیگر در حال اجراست، تصریح کرد: کیفیت هوا در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است. در سال ۹۳ تهران ۳ روز پاک و ۱۸۷ روز سالم داشته است. این در حالی است که در سال ۹۵، ۱۶ روز پاک و ۲۳۷ روز سالم داشتیم، بنابراین امسال نسبت به سال ۹۲، ۶۳ روز هوای سالم‌تری را تجربه کرده‌ایم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد پایش ویژه و ضربتی صنایع در استان تهران برای اولین بار گفت: ۲۷۰۰ واحد صنعتی پایش و کنترل شدند که تمام جزییات آلودگی آنها شامل آلودگی هوا، پساب و آلودگی‌های ناشی از پسماندهای صنعتی مورد پایش قرار گرفت. همچنین صنایع آلاینده شناسایی شده و تذکر دریافت کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که طی این پایش‌‌‌ها کل تهران به ۱۲ منطقه تقسیم شد، افزود: این اقدام به منظور مقابله با آلودگی هوا و خاک در تهران انجام شد که پایش‌‌‌ها به‌طور شبانه صورت می‌گرفت.

ابتکار در ادامه به بحث اصلاح تعطیلات مدارس اشاره کرد و گفت: با حضور گروه‌های مختلف کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش و پرورش را در طول سال توزیع کنیم. وزارتخانه آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تأکید دارد. علاوه بر این رییس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موضوع استقبال می‌کند چون از نظر ایشان در صورت توزیع تعطیلات در طول سال ایرانی‌‌‌ها فرصت بیش‌تری برای گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی کشور دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیأت وزیران رسیده است، گفت: اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی‌ماه در کلان‌شهر‌‌ها کاسته می‌شود. طی این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.

ابتکار در پایان افزود: در ۱۰۶ هزار مدرسه دستورالعمل مدیریت سبز شامل مدیریت آب، انرژی و کاغذ با مشارکت اولیا و دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع گردوغبار خوزستان که روز گذشته به ریاست اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه وزیر کشور گزارشی از نحوه مدیریت مشکلات مختلف استان خوزستان ارایه دادند. همچنین وزیر نیرو گزارشی درمورد تلاش‌های صورت گرفته به منظور حل مشکلات آب و برق خوزستان ارایه کردند. علاوه بر این وزیر جهاد کشاورزی گزارشی را در ارتباط با اقدامات این وزارتخانه در راستای مقابله با کانون‌های گرد و خاک‌های خوزستان ارایه دادند.

وی با اشاره به وجود ۳۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی در استان خوزستان اظهار کرد: مطالعات شناسایی کانون‌های گردوغبار ایران طی دولت یازدهم انجام و تکمیل شد. علاوه بر این در خوزستان برنامه‌های مقابله با کانون‌‌‌ها نیز نهایی شد. وزارت جهاد کشاورزی به منظور مهار کانون‌های گردوغبار خوزستان برنامه‌هایی شامل ثبت بیولوژیک و کاشت نهال به وسعت ۴۰ هزار هکتار در خوزستان به ویژه در جنوب این استان و منطقه هندیجان انجام خواهد داد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که در کشورهای عربستان، عراق و سوریه کانون‌های گردوغبار که کشور ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، وجود دارد، گفت: گردوغباری که در استان خوزستان ایجاد شد، از سوریه و عراق وارد شد و پدیده‌ای است که سال‌ها تکرار می‌شود. در سال ۹۲ سفری به عراق به منظور پیگیری این موضوع داشتم و حتی اقداماتی چون کاشت نهال نیز صورت گرفت. مذاکرات متعددی با عراق در موضوع مقابله با گردوغبار داشتیم اما متأسفانه شرایط داخلی عراق به گونه‌ای بود که نتوانستیم برنامه‌های مقابله با گردوغبار را به‌طور کامل اجرایی کنیم.

ابتکار با بیان این‌که بسیاری از مناطق داخل عراق به دلایل مختلف از جمله طرح گسترده گاپ ترکیه، با مشکلاتی مواجه شده است، اظهار کرد: در نتیجه اجرای این طرح ۳۵ درصد آب دجله و فرات پشت سد‌‌ها حبس شده است که تأثیرات بسیاری روی تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه خواهد داشت. برای پیگیری موضوع گردوغبار مناسبات بین‌المللی نیز داریم. پیش از این قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که طی آن دبیرکل مکلف شد تا گزارشی در مورد وضعیت گردوغبار در کل دنیا ارایه دهد. تاکنون قطعنامه دوم صادر شده است. علاوه بر این نیز قطعنامه‌ای در مجمع وزرای محیط‌زیست جهان داشتیم. از تمام ظرفیت‌های دوجانبه و بین‌المللی برای مقابله با گردوغبار استفاده کرده‌ایم و سعی کردیم دنیا را بر ضرورت رسیدگی به کانون‌های گردوغبار مجاب کنیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که در جلسه ستاد مدیریت بحران که با محوریت استان خوزستان برگزار شد، گزارشی در مورد وضعیت تالاب‌‌‌ها ارایه دادند، اظهار کرد: طی دولت یازدهم توجه خاصی به احیای تالاب‌‌‌ها شده است که تلاش برای احیای دریاچه ارومیه از جمله آنهاست. تالاب هورالعظیم از مهم‌ترین تالاب‌های ایران است که در سال۹۲ همزمان با آغاز کار دولت یازدهم به‌طور کامل خشک بود ولی در حال حاضر با پیگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست و اقدامات وزارت نفت، درمورد برداشتن دایک‌های مرزی روی تالاب، حقابه تالاب تأمین شد. این دایک‌‌‌ها در سال ۹۳ باز شد و آب چرخه با اراده دولت وارد هورالعظیم شد. در حال حاضر این تالاب ۷۰ درصد آب‌گیری شده است که آب آن لب‌شور است و به هیچ وجه سمی و آلوده نیست.