افزایش پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا و ممنوعیت ارسال از طریق پست!

تعدد پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا همچنان باعث نشده است ممنوعیت ارسال طلا از طریق شرکت ملی پست، برداشته شود. نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت فلزات گرانبها در بسته‌های پستی و چالش‌های موجود در قبول و توزیع این نوع مرسولات همچنان دست‌های پست را در برابر تقاضای بازار بسته نگه داشته است. نبود […]

تعدد پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا همچنان باعث نشده است ممنوعیت ارسال طلا از طریق شرکت ملی پست، برداشته شود. نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت فلزات گرانبها در بسته‌های پستی و چالش‌های موجود در قبول و توزیع این نوع مرسولات همچنان دست‌های پست را در برابر تقاضای بازار بسته نگه داشته است. نبود راهکاری یکپارچه در این زمینه، پلتفرم‌های آنلاین طلا را به سمت افزایش شعب حضوری یا راهکارهای خصوصی برده است. به گزارش پیوست، در عین حال که هر روز به تعداد پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا اضافه می‌شود، همچنان ممنوعیت ارسال طلا از طریق شرکت ملی پست، ادامه دارد. در حال‌حاضر ارسال فلزات گرانبها مانند طلا با پست ممنوع است و دلیل این ممنوعیت، بیش از هرچیز به نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت فلزات گرانبها در بسته‌های پستی و چالش‌های موجود در قبول و توزیع این نوع مرسولات برمی‌گردد. مهرداد ملک‌محمدی؛ مدیرعامل «تاپین»پیشخوان مجازی حمل‌ونقل پستی در این رابطه می‌گوید: «نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت طلا و مشکلات قبول و توزیع آن باعث شده است که شرکت ملی پست نتواند مسئولیت ارسال طلا را به‌عهده بگیرد. موضوع فقط به تحویل و دریافت طلا هم مرتبط نیست. بسیاری از شرکت‌های حمل هم زیرساخت حمل طلا و فلزات گرانبها را ندارند. این نوع مرسولات مانند اوراق بهادار هستند و بسته‌بندی و چاپ مخصوص خود را می‌طلبند. وزن دقیق، کنترل کیفیت طلا، ماشین‌های حمل مخصوص و گاوصندوق‌های خاص تنها بخشی از این زیرساخت‌‌ها برای قانونمند شدن و توسعه‌مند شدن صنعت در لجستیک در شاخه ارسال طلاست.» او ادامه می‌دهد: «در حال‌حاضر هم برخی شرکت‌ها یا کاربران با پذیرش ریسک از طرف خودشان به صورت غیرمشهود طلاهای خود را ارسال می‌کنند که کار بسیار پرریسک و اشتباهی است. ما در تاپین مدتهاست به دنبال راهکاری برای حل مسئله بوده و همچنان هم هستیم. اما فعلا به نتیجه متقنی با شرکت ملی پست نرسیده‌ایم، چون ابتدا باید زیرساخت‌های شرکت ملی پست آماده شود. اما به خاطر دارم اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم در رابطه با این مسئله پیگیری‌هایی کرده بود.»

مذاکراتی که معوق ماند

رضا الفت‌نسب؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم در این باره می‌گوید: «در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از دوره وزارت آذری‌جهرمی و عیسی زارع‌پور در حال رایزنی‌هایی با شرکت ملی پست درباره رفع این مشکل بودیم. ارسال طلا به صورت مشهود ریسک بالایی دارد و امکان مفقود شدن طلا در سیستم توزیع به همراه آماده نبودن زیرساخت‌های شرکت ملی پست، این روند را دچار اختلال کرده است. اما حالا با تعدد کسب‌وکارهای حوزه خرید و فروش آنلاین طلا باید این چالش مرتفع شود.» او ادامه می‌دهد: «متأسفانه در سال‌های اخیر با تضعیف قدرت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و به خاطر مشکلاتی که برای انتخابات اتحادیه رخ داده است، مذاکرات درباره ارسال طلا از طریق شرکت ملی‌ پست متوقف شده است و ادامه آن به تعیین سرنوشت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی موکول شده است.»

کسب‌وکارهایی که منتظر نماندند

در برابر این تعلل و توقف اما به نظر می‌رسد پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا متوقف نشده‌اند، مدیرعامل زرپاد، شاهین رفیع‌پور؛ درباره راهکار «زرپاد» برای ارسال طلا به شهرستان‌‌ها می‌گوید: «ما در مجموعه زرپاد سامانه‌ لجستیکی را در اختیار داریم که از فعالیت آن قریب به پنج سال می‌گذرد، البته در رابطه با مصنوعات طلا هم قبل‌‌تر از این سامانه استفاده می‌کردیم. از یک گرم تا یک تن، هوایی و از طریق سامانه لجستیک ما تحت نظارت مجموعه انتظامی ناجا با رعایت تمامی پروتکل‌های امنیتی امکان ارسال به شهرستان فراهم شده است. ماشین‌های ضدگلوله، دوربین‌های خاص و نگهبانان مسلح بخشی از این پروتکل هستند.» او دراین باره، توضیح می‌دهد: «شبکه لجستیک در وهله اول به صورت هوایی در شهرهایی که فرودگاه دارند انجام می‌شود و در مرحله بعد از فرودگاه به صورت زمینی مرسوله به مناطق مورد نظر ارسال می‌شود، تمامی مرسوله‌ها تحت پوشش بیمه نامه حمل طلا بیمه ایران هستند.خزانه‌های فرودگاه‌ها و مبادی هم که به صورت صندوق‌های فیزیکی هستند تحت پوشش بیمه قرار دارند. علاوه بر اینکه به جز تبریز، مشهد، اصفهان، تهران و شیراز که همین حالا دفاتر فیزیکی تبادل آن‌ها فعال است ما درصدد توسعه شعب فیزیکی زرپاد هم در سراسر کشور هستیم.» مهدی فدایی؛ مدیرعامل «طلاسی» هم، درباره راهکار طلاسی در زمینه چالش ارسال طلا به شهرستان‌‌ها اضافه می‌کند: «در تهران در دو مرکز خرید هروی سنتر و کورش مال امکان تحویل طلا به کاربران طلاسی وجود دارد. اما برای شهرستان‌‌ها از نمایندگی‌های شرکت «زربد» شرکت فعال در زمینه فروش طلا و طراحی و تولید پلمب امنیتی استفاده می‌کنیم. زربد در کل کشور ۶۰ شعبه دارد و کاربران طلاسی می‌توانند طلاهای خریداری شده خود از پلتفرم طلاسی را از شعب زربد دریافت کنند.» مدیرعامل طلاسی؛همچنین درباره تعامل با پست در این باره، توضیح می‌دهد: «فعلاً شرکت ملی پست، توانایی رفتن زیربار مسئولیت ارسال طلا را ندارد، اما زمزمه‌هایی درباره همکاری شرکت‌های پست خصوصی و راهکارهای نوآورانه در آن‌ها شنیده‌ایم. در واقع ارسال طلا از طریق پست مستلزم یک همکاری سه‌جانبه از طرف پلتفرم‌های طلا، شرکت‌های بیمه و شرکت ملی پست است که باید به سمت آن حرکت کنیم.» سعید صادقی؛ عضو هیئت مدیره و معاونت بازاریابی «میلی‌گلد» هم درباره راهکار میلی‌گلد برای ارسال طلا به شهرستان‌‌ها توضیح می‌دهد: «شعب دریافت طلای ما در تهران فعال است و در تلاش هستیم تا در سایر استان‌‌ها نیز شعب تحویل طلای حضوری را راه‌اندازی کنیم. چون شرکت پست مسئولیت ارسال طلا را نمی‌پذیرد ما به دنبال همکاری با شرکت‌های بیمه هستیم تا بخشی از مشکل شرکت پست برای حمل طلا برطرف شود.» مدیران شرکت ملی پست هم در اظهارنظری کوتاه به پیوست اعلام کردند این شرکت در حال برنامه‌ریزی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان است، تا فرآیند قبول و ارسال مرسولات محتوی طلا را در آینده نزدیک میسر کند. طبق شنیده‌ها شرکت چاپار هم در حال اقداماتی برای امکان ارسال مرسوله‌های طلا به شهرستان‌‌ها است که در اظهارنظر در مورد آن را به رونمایی از محصولشان در این باره موکول کرد. در نهایت به نظرمی‌رسد گرچه برخی استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های خصوصی هم در حال رایزنی‌ با شرکت ملی پست یا آماده کردن زیرساخت‌های خود برای رفع این چالش هستند اما همچنان هیچ راهکار جامع و یکپارچه‌ای برای حل این مسئله توسط پست صورت نگرفته است. گرچه اقدام به موقع شرکت پست می‌تواند هم از بعد درآمدزایی و هم از بعد توسعه خدمات حرف تازه‌ای را برای این شرکت دولتی و خدماتی به ارمغان بیاورد.