محمد قرهداغلی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به ارزش ۱۲۲ هزار میلیارد تومانی پروژههای در دست اجرای سازمان بنادر، گفت: بخشخصوصی در ۶۴ پروژه به ارزش ۷۲ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر و دریا سرمایهگذاری کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر صفایی؛ در نشست خبری هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، […]
محمد قرهداغلی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به ارزش ۱۲۲ هزار میلیارد تومانی پروژههای در دست اجرای سازمان بنادر، گفت: بخشخصوصی در ۶۴ پروژه به ارزش ۷۲ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر و دریا سرمایهگذاری کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر صفایی؛ در نشست خبری هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، اظهار کرد: ۲۸۰ پروژه عمرانی با ارزش ۱۲۲ همت در دست اجرا داریم و ۶۴ پروژه با مشارکت و سرمایهگذاری بخشخصوصی با اعتبار ۷۲ همت در دست اجرا قرار دارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: همچنین هفته آینده ۳۴ تفاهمنامه یا قرارداد به ارزش ۹۰ همت در استانهای ساحلی منعقد خواهد شد و همه اینها نشاندهنده آن است که دولت به تکالیف و تعهدات خود در این بخش پایبند است. وی افزود: سیاستهای توسعه دریا محور در دولت چهاردهم به شکل جدی پیگیری میشود و تهیه طرح جامع توسعه مکران با محوریت توسعه سواحل در دست اقدام دارد که یک شورای ملی نیز برای آن تشکیل شده است. معاون وزیر راهوشهرسازی، در ادامه به عملکرد فعالیتهای دریایی کشور از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: تا ۲۴ آذر ماه حدود ۱۷۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام شده که در موضوع کالاهای غیرنفتی رشد سه درصدی داشته است. صفایی؛ اضافه کرد: در موضوع ترانزیت در این مدت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مجموع تناژ کالاهایی بوده که از بنادر کشور عبور کرده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۳۷ درصدی نشان میدهد. وی همچنین عملیات کانتینری بنادر در این مدت را دومیلیون و ۲۲۵ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) برشمرد که در همسنجی با پارسال رشد ۱۱درصدی نشان میدهد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی تجهیزات بندری، بیان کرد: ۴۸ فروند شناور در دست ساخت و ۱۲۵ دستگاه و شناور و تجهیزات بندری در دست تعمیر است و ۷۱ دستگاه تاکنون به بهرهبرداری رسیده است. همچنین بهزودی ساخت ۳۶ دستگاه آغاز میشود و بیش از ۳۰ دستگاه به بهرهبرداری میرسد. صفایی؛ از بهرهبرداری از اسکلههای جدید در بنادر کشور طی ایام مبارک دهه فجر خبر داد. وی در ادامه بیان کرد: توسعه ناوگان دریایی کشور در دریای خزر رشد قابلتوجهی داشته و ظرفیت ناوگان ما از نظر تناژ با ناوگان روسیه برابر است. در جنوب هم ظرفیت ناوگان بسیار مناسب است. در واقع با توجه به اینکه برخی از ناوگان ما با پرچم ایران تردد نمیکنند، با این حال ما جزء پنج ناوگان بزرگ دنیا هستیم. صفایی؛ با اشاره به رونق حوزه کسبوکار دریایی و بندری، گفت: علاقهمندان میتوانند در ۳۲ رشته تخصصی بدون نیاز به مجوز سازمان بنادر و دریانوردی مجوز فعالیت دریافت کنند. معاون وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص بندر بوموسی نیز، گفت: در حالحاضر هفتهای دو شناور به بوموسی برقرار شده است و برای دریافت هشت شناور در این مسیر درخواست اعلام شده است. از طرفی در بوموسی ترمینال مسافری بسیار مجهز و حوضچه مناسب و راه دسترسی از اسکله به ترمینال مسافری که نماد سنتی دارد را اجرا کردیم. همچنین برج کنترل دریایی طراحی و ساماندهی ویژه انجام شده است. به علاوه اقداماتی در حوزه مسکن در دست انجام است و سازمان برنامه و بودجه نیزبرنامههای کلانی برای توسعه جزیره بوموسی دارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره موضوع تغییرات به وجود آمده در مرز آبی ایران و عراق، گفت: به خاطر اینکه در اروند کنار براساس خط تالوگ جابجایی اتفاق افتاده و برای کشور بسیار اهمیت دارد، به همین خاطر لایروبی انجام نشده است. لذا برای خارج کردن مغروغهها که در بخش مشترک وجود دارند نیازمند ورود دستگاه دیپلماسی هستیم که پیگیریها از سوی آن در حال انجام است. صفایی؛ به تأثیر منفی تحریمها بر رشد و توسعه اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: تحریمهای اقتصادی، حملونقل دریایی در حوزه بنادر کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است و شاید شرایط کشورمان در زیرساختهای ریلی و جادهای خیلی مطلوب نباشد، با این حال در بین کشورهای منطقه شرایط خوبی برای انتقال و ترانزیت بار در کشورمان وجود دارد به نحوی که از ابتدای امسال تاکنون ۳۷ درصد ترانزیت از بنادر افزایش یافته است.
راهاندازی خط گردشگری دریایی بین کشورهای ساحلی خزر تا ۳ ماه آینده
در ادامه، علیاکبر مرزبان؛ عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، از راهاندازی خط گردشگری دریایی بین کشورهای ساحلی خزر خبر داد و گفت: پیشبینی میشود حداکثر تا سه ماه آینده کشتی کروز روسی وارد کشور ایران شود. عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه با اشاره به اینکه از طرف دولت روسیه پیشنهاد شد خط گردشگری دریایی بین کشورهای ساحلی خزر راهاندازی شود، افزود: براساس پیشنهاد روسها، کشتی مسافری کروز از مبدأ بندر آستاراخان حرکت میکند، پس از عبور از بنادر قزاقستان، ترکمنستان و باکودر آذربایجان به بندر انزلی وارد میشود. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد استقبال کرده است، خاطر نشان کرد: در حال انجام اقدامات لازم برای این طرح هستیم و امیدواریم خط گردشگری بینالمللی خزر بهزودی راهاندازی شود. به گفته مرزبان؛ پیشبینی میشود تا حداکثر سه ماه آینده این مسیر راهاندازی و کشتی کروز وارد ایران شود. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: بندر انزلی برای پذیرش کشتی کروز روسی آمادگی کامل دارد و از طرف ایران هیچگونه محدودیت عملیات دریایی برای پذیرش این کشتیها وجود ندارد. معاون دریایی سازمان درباره تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس، تصریح کرد: این تحریمها تأثیر زیادی بر صنعت کشتیرانی کشور نخواهد داشت؛ چراکه بیش از ۹۷ درصد تجارت دریایی ایران با کشورهای غیراروپایی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش زیرساخت و روبنا در حوزه دریایی و بندری در حال انجام است. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر صفایی؛ افزود: در برهه زمانی کنونی تحول جدی در حوزه دریایی کشور در حال شکلگیری است و همگی شاهد هستیم که موضوعات و مسائل دریایی […]
دیدگاه بسته شده است.