رئیس سازمان هواپیمایی کشور

صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازمعماری است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریم‌ها از نظر تکنولوژیکی به مشکل بر نمی‌خوریم اما باید مسائل اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند بازمعماری است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین پورفرزانه؛ در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه امروز آوردن هواپیما قطعات یا متخصصان […]

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریم‌ها از نظر تکنولوژیکی به مشکل بر نمی‌خوریم اما باید مسائل اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند بازمعماری است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین پورفرزانه؛ در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه امروز آوردن هواپیما قطعات یا متخصصان صنعت هوایی به کشور راحت‌تر از حل مسائل مالی صنعت هوایی است، اظهار کرد: در این راستا نیازمند صندوق‌های متمرکز هستیم. وی افزود: مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاین‌‌‌ها و شرکت‌های هواپیمایی آسیب ببینند. اقتصاد صنعت هوایی مهم‌تر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است. همچنین تحریم‌ها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشور، تأکید کرد: هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم، اما بهره‌مندی شرکت‌های هواپیمایی و سرمایه‌گذاران از منابع مالی محدود شده است. پورفرزانه؛ اظهار کرد: با توجه به مباحث تحریمی ایران در بخش صنعت هوانوردی، برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی قطعات موتور هواپیما انجام شد. وی یادآور شد: بر این اساس با همکاری مپنا، طی یک پروسه زمانی ۹ ساله فرآیند مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات موتور هواپیمای بویینگ و ایرباس در کشور عملیاتی شد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تصریح کرد: ایران به این ترتیب توانسته به تکنولوژی ساخت قطعات مهم صنعت هواپیمایی دست یابد. پورفرزانه؛ درخصوص رای دیوان عدالت اداری برای نرخ بلیت پرواز‌ها، اظهار داشت: رای دیوان این مسئله را به‌طور شفاف مشخص کرده است و تصمیم عاقلانه و عادلانه‌ای بود. وی خاطرنشان کرد: اقتصاد زمانی که دستوری شود، آسیب‌زا خواهد شد، معتقدیم عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده نرخ بلیت پرواز‌‌ها باشد و دولت نیز در این میان نظارت عالی و مسئولیت رگولاتوری داشته باشد. پورفرزانه؛ یکی از پارامترهای تعیین‌کننده نرخ بلیت را سوخت هواپیما برشمرد و گفت: با توجه به نرخ فعلی سوخت، میزان اثرگذاری آن در نرخ بلیت کمتر از دو درصداست و چنانچه افزایش قیمت سوخت اجرایی شود این سهم به ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت بلیت خواهد رسید. رئیس سازمان هواپیمایی کشور، تعداد هواپیماهای فعال کشور را ۸۵ فروند برشمرد و افزود: تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ فروند هواپیما به صورت متغیر به ارائه خدمات پرواز می‌پردازند، با این حال تأکید می‌کنم آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را اصلاح کنیم.

ممنوعیت پروازی در آسمان ایران نداریم

همچنین جعفر یازرلو؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه حریم هوایی ایران باز است و ممنوعیت پروازی نداریم، اظهار کرد: برخلاف شایعات مطرح شده، حریم هوایی کشور باز و پرواز‌‌ها برقرار است و ممنوعیت پروازی وجود ندارد. وی افزود: پرواز‌‌ها براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط همه شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود و برقرار است و هیچ اطلاعیه هوانوردی جدیدی در روزهای اخیر در این خصوص صادر نشده است. سخنگوی سازمان هوایپمایی کشور، در پایان تأکید کرد: اطلاعیه‌های هوانوردی فعالیت در مناطق مورد استفاده بخش‌های مختلف نظامی از قبل به صورت ماهانه صادر شده بود که تداخلی با فعالیت‌های هوانوردی غیرنظامی ندارد.